Audi S3 Limousine
Ogromna moc i nie spotykana wcześniej efektywność: Audi S3 Limousine wyznacza nowe standardy. Silnik 2.0 TFSI ma olbrzymią siłę – generuje moc 221 kW (300 KM) i moment obrotowy 380 Nm. Jednak w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów S tronic zużywa średnio zaledwie 6,9 l paliwa na 100 km. Bezkompromisowe podwozie i konsekwentnie realizowana zasada ultralekkiej konstrukcji, podkreślają dynamiczny charakter tego czterodrzwiowego modelu.
Sercem Audi S3 Limousine jest jednostka napędowa 2.0 TFSI z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem. Poprzednia jej wersja, pięć razy z rzędu zyskała w swojej klasie międzynarodowy tytuł dla najlepszego silnika „International Engine of the Year“, a parametry nowej jednostki 2.0 TFSI są jeszcze lepsze. Maksymalna moc 221 kW (300 KM) jest dostępna w zakresie pomiędzy 5500 a 6200 obr./min, a maksymalny moment obrotowy 380 Nm w zakresie od 1800 do 5500 obr./min.
Współpracujący z automatyczną przekładnią S tronic silnik sprawia, że Audi S3 Limousine od 0 do 100 km/h przyspiesza w 4,9 sekundy, a jego prędkość maksymalna, ograniczona elektronicznie, wynosi 250 km/h. Według testów zużycia paliwa NEDC, czterodrzwiowa limuzyna wyposażona w skrzynię S tronic, na pokonanie 100 kilometrów potrzebuje jedynie 6,9 l benzyny, emitując przy tym 159 g dwutlenku węgla na kilometr.
2.0 TFSI to fascynujący silnik sportowy. Jego dźwięk jest teraz jeszcze głębszy i lepiej słyszalny. Jeśli system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select montowany seryjnie w Audi S3 Limousine pracuje w trybie dynamic, to po naciśnięciu pedału przyśpieszenia, silnik reaguje jeszcze bardziej bezpośrednio. Krótkie dodawanie gazu wspiera natomiast zmianę biegów w opcjonalnej przekładni S tronic. Przy wyższych obrotach i większym obciążeniu jednostki, otwierają się klapy wzmacniające dźwięk w układzie wydechowym. Dwa wałki wyrównoważające gwarantują wysoką kulturę mechaniczną pracy silnika.
Stosunek przekroju cylindra do suwu tłoków (82,5 x 92,8 mm) daje pojemność skokową 1984 cm3. Wytrzymałe aluminiowe tłoki i wzmocnione korbowody z nowymi łożyskami przenoszą moc na wał korbowy. Głowicę silnika wykonano z twardego, a jednocześnie lekkiego stopu aluminiowo-krzemowego. To konstrukcyjna nowość, w porównaniu z modelem 1.8 TFSI. Nowy materiał łączy wysoką wytrzymałość i odporność na wysokie temperatury z niewielkim ciężarem.
Turbosprężarka jeszcze bardziej zwiększa moc silnika. Wytwarza do 1,2 bara względnego ciśnienia ładowania i wytrzymuje temperaturę do 1000 stopni Celsjusza. Efektywny intercooler znacznie obniża temperaturę sprężonego powietrza i zwiększa w ten sposób jego ilość potrzebną do spalania. Elektryczny nastawnik zaworu upustowego wastegate pracuje bardzo szybko i precyzyjnie. W zakresie obciążeń częściowych obniża ciśnienie ładowania, co zmniejsza straty towarzyszące wymianie mieszanki paliwowo-powietrznej.
Cztery cylindry napełniane są optymalną mieszanką paliwa i powietrza. Tzw. klapy drumble (z ang. drall i tumble) wprawiają wpływające powietrze w odpowiednią rotację. To warunek uzyskania optymalnej mieszanki. Możliwa jest zmiana położenia krzywek wlotu na wałku rozrządu o 60 stopni kąta obrotu wału korbowego oraz położenia krzywek wylotu o 30 stopni. Ponadto działający po stronie wydechowej system zmiennych faz rozrządu Audi valvelift system (AVS), zmienia skok zaworów na dwa różne, możliwe do wyboru sposoby.
Niskie spalanie silnika 2.0 TFSI, to efekt zastosowania również innych rozwiązań składających się na modułowy system efektywności Audi. Przykładem jest tu dodatkowy wtrysk pośredni, uzupełniający bezpośredni wtrysk benzyny FSI. W zakresie obciążeń częściowych redukuje on zużycie paliwa i emisję cząstek stałych. Bezpośredni wtrysk benzyny FSI aktywuje się przy rozruchu silnika i przy większych obciążeniach.
W innowacyjnym systemie zarządzania temperaturą, dwa zintegrowane ze sobą zawory suwakowe-obrotowe regulują przepływ cieczy chłodzącej. Sprawiają, że olej silnikowy możliwie szybko osiąga po starcie właściwą temperaturę pracy. Kolektor wylotowy silnika zintegrowano z jego głowicą. To kolejne rozwiązanie, które sprawia, że silnik po zimnym starcie szybciej się ogrzewa. Ponadto obniża temperaturę spalin. Kolejne elementy modułowego systemu efektywności Audi to redukcja tarcia dzięki zastosowaniu nowatorskiej powłoki powierzchni tłoków i dzięki łożyskom obu dodatkowych wałków wyrównoważających, regulowana pompa olejowa, która zużywa tyle oleju, ile akurat potrzeba oraz system Start-Stop.
Szybka niczym błyskawica: sześciostopniowa przekładnia S tronic
Za przenoszenie mocy odpowiedzialne są do wyboru: sześciobiegowa manualna skrzynia biegów lub sześciobiegowa przekładnia S tronic. W obu przypadkach, niższe biegi mają krótkie, sportowe przełożenia, natomiast bieg szósty ma długie przełożenie, czego efektem jet obniżenie obrotów i zużycia paliwa. Kierowca może przełączać pracującą szybko, prawie niezauważalnie, przekładnię S tronic w dwóch trybach automatycznych D i S lub operować nią samodzielnie, przekładając biegi za pomocą opcjonalnych manetek przy kierownicy.
Przy dynamicznym starcie, dzięki funkcji Launch Control (dostępna tylko w połączeniu ze skrzynią S tronic) moc silnika przenoszona jest na jezdnię z minimalnym poślizgiem opon. Kolejna cecha dwusprzęgłowej skrzyni to funkcja wolnego biegu, która pozwala oszczędzać paliwo. Wolny bieg uaktywnia się, gdy system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select pracuje w trybie efficiency, a kierowca zdejmie nogę z pedału gazu.
Seryjnie montowany stały napęd na cztery koła quattro sprawia, że Audi S3 Limousine charakteryzuje się wyjątkową trakcją i stabilnością. Jego serce to zaprojektowane na nowo hydrauliczne sprzęgło płytkowe z elektroniczną blokadą. W celu lepszego podziału ciężaru, zamontowano je przed mechanizmem różnicowym tylnej osi. Kompaktowe i stosunkowo lekkie sprzęgło odpowiednio rozdziela moment obrotowy. Większą część kieruje na oś przednią. Jeśli koła przednie wpadają w poślizg, wówczas moment kierowany jest stopniowo na oś tylną.
Podwozie: zaawansowane rozwiązania techniczne
Podwozie doskonale harmonizuje z mocnym napędem. Audi S3 Limousine spontanicznie i precyzyjnie reaguje na skręt kół i z dużą stabilnością, nawet przy znacznej prędkości pokonuje rożnego rodzaju zakręty, wymagając przy tym od kierowcy nieznacznych tylko ruchów kierownicą.
Decydującym czynnikiem jest tu wyważony podział obciążeń między osią przednią i tylną, w stosunku 59 do 41 procent. To efekt pozycji montażowej silnika. Zamontowano go w pochyleniu większym o dwanaście stopni do tyłu niż dotychczas. Dodatkowo, przednie zawieszenie przesunięto ku przodowi pojazdu. Oba rozwiązania zaczerpnięto z modułowego systemu efektywności. Rama pomocnicza silnika i tuleje wychylne przedniego zawieszenia wykonano z aluminium. Oś tylna natomiast, to konstrukcja czterowahaczowa.
Sportowe podwozie S obniża karoserię modelu S3 Limousine o 25 mm, w porównaniu z Audi A3 Limousine. Dzięki seryjnemu, progresywnemu wspomaganiu układu kierowniczego, pojazd jest jeszcze zwinniejszy. Przekładnia zębata układu wspomagania jest tak ułożona, że przełożenie zmienia się zależnie od ruchu kierownicy i jest coraz bardziej bezpośrednie wraz z jej skręcaniem. Cecha ta jest bardzo pomocna przy parkowaniu i podczas jazdy miejskiej. Kierowca wkłada mniej wysiłku w manewrowanie. Podczas szybkiej i sportowej jazdy prowadzenie jest bardzo precyzyjne. Moc wspomagania zmienia się w zależności od prędkości, co pomaga kierowcy niezależnie od warunków drogowych.
Progresywne wspomaganie kierownicy w nowym Audi S3 Limousine współpracuje ściśle z różnymi systemami wsparcia kierowcy, w tym z będącą elementem seryjnego wyposażenia funkcją rekomendacji przerw podczas jazdy, z montowanym opcjonalnie aktywnym asystentem toru jazdy Audi active lane assist oraz z asystentem parkowania.
Seryjnie, nowe Audi S3 Limousine wyposażone jest w koła o rozmiarze 8 J x 18 w charakterystycznej dla modeli S stylistyce. Felgi mają pięć równoległych ramion. Dzięki specjalnej technice tłoczenia, są one bardzo lekkie. Obręcz felgi jest formowana przez walcowanie pod wysokim ciśnieniem i w wysokiej temperaturze. Technologia ta sprawia, że materiał z którego je wykonano staje się jeszcze twardszy, choć ścianki felg są cieńsze. Jeśli pojazd posiada elektromagnetyczny system kontroli zawieszenia Audi magnetic ride, to można zamontować w nim także koła 19-calowe. Opony standardowo mają rozmiar 225/40 R18.
Przednie tarcze hamulcowe o średnicy 340 mm są stosunkowo duże. Ich czarne, lakierowane zaciski hamulcowe (opcjonalnie także czerwone) zdobi emblemat S3. Najnowsza wersja elektronicznego systemu stabilizacji toru jazdy ESC jest sportowa, a zarazem bardzo delikatnie pracująca.
Seryjne wyposażenie Audi S3 Limousine obejmuje także system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, który kontroluje pracę pedału gazu, wspomagania układu kierowniczego i dostępnej opcjonalnie automatycznej skrzyni biegów S tronic. Za pomocą przycisku, kierowca sam określa czy systemy te mają pracować w trybie comfort, auto, dynamic, efficiency czy individual. W trybie individual prowadzący samochód ma możliwość indywidualnego określania sposobu ich pracy.
System wyboru dynamiki jazdy Audi drive select wpływa także na pracę opcjonalnie dostępnego elektromagnetycznego układu kontroli zawieszania Audi magnetic ride. W tłokach amortyzatorów cyrkuluje tu syntetyczny olej, zawierający cząsteczki magnetyczne mikroskopijnych rozmiarów. Kiedy w cewce pojawi się napięcie, powstaje pole magnetyczne, zmieniające położenie cząsteczek – ustawiają się one poprzecznie do kierunku cyrkulacji oleju, hamując jego przepływ przez kanały tłoków.
Sterownik systemu nieprzerwanie analizuje stan drogi oraz styl jazdy kierowcy i w ciągu kilku milisekund na nowo dopasowuje siłę amortyzacji. Kierowca może wybrać jeden z trzech programów pracy układu. W trybie pracy „auto”, Audi S3 Limousine porusza się w sposób bardzo wyrównany, a w trybie „comfort” – w sposób stosunkowo miękki. W trybie „dynamic” zachowuje się sportowo i sprężyście. Odpowiednio zdefiniowane usztywnienie kół sprawia, że zachowanie pojazdu w zakręcie jest bardziej neutralne, a jego reakcja jeszcze bardziej precyzyjna.
Karoseria z aluminium i bardzo twardej stali
Wyjątkowa dynamika Audi S3 Limousine to również efekt zastosowania w nim zasady ultralekkiej konstrukcji. Ciężar samochodu bez kierowcy, z manualną skrzynią biegów, wynosi jedynie 1430 kg. Wiele elementów przedziału pasażerskiego wykonano z najtwardszych stopów stali, a maskę silnika z aluminium.
Atletyczna sylwetka i zdecydowany wygląd podkreślają dynamiczny charakter Audi S3 Limousine. Płaska maska silnika, precyzyjnie zarysowane linie, wytłoczone w pełen napięcia sposób powierzchnie blaszane i płaska powierzchnia dachu wydłużają optycznie pojazd. Samochód ma 4649 mm długości, 1796 mm szerokości i 1392 mm wysokości. Duży rozstaw osi 1392 mm sprawia, że auto oferuje podróżującym dużo przestrzeni.
Charakterystyczne detale podkreślają moc Audi S3 Limousine. Typowa dla modeli S osłona chłodnicy Singleframe ma podwójne pręty wzmacniające w kolorze aluminium. Okala ją chromowane obramowanie, a kratownica osłony ma platynowo szary, matowy kolor. Podwójne poprzeczki w kolorze aluminium i kratownice o strukturze plastra pszczelego miodu osłaniają wloty powietrza w zderzaku. Ich brzegi są wyraźnie zarysowane. Opcjonalnie, Audi montuje reflektory diodowe, które doskonale doświetlają drogę i mają niepowtarzalny wygląd.
Patrząc na Audi S3 Limousine z boku, uwagę przyciąga aluminiowa obudowa lusterek bocznych i wyraziste listwy progowe. Tylny zderzak zaprojektowano na nowo. Delikatnie zarysowana krawędź niezwykle elegancko wieńczy pokrywę bagażnika. Światła tylne składają się w dużej mierze z diod. W platynowo-szarym dyfuzorze z podwójnym obramowaniem w kolorze aluminium i z czterema pionowymi przetłoczeniami, znajdują się cztery owalne końcówki rur układu wydechowego zwieńczone chromowanymi osłonami. Wśród dwunastu kolorów lakieru znajdziemy ekskluzywny lakier czarny Panther z efektem kryształowym oraz niebieski Sepang z efektem perłowym. Emblematy S zdobią tył i przód pojazdu.
Wnętrze całe w czerni
Wnętrze Audi S3 Limousine w całości utrzymane jest w czerni. Czarne są też standardowe listwy ozdobne ze szczotkowanego matowego aluminium. Wiele elementów użytkowych ma kolor aluminium. Ich obsługa jest, jak w każdym Audi prosta, a jakość nie pozostawia nic do życzenia. Pojemność bagażnika to 390 litrów.
Starannie wykonane detale podkreślają moc Audi S3 Limousine. Tarcze przyrządów mają ciemnoszary, metaliczny kolor charakterystyczny dla modeli S, a ich skale i wskazówki są białe. Trójwymiarowe logo S3 i wskaźnik ładowania to uzupełnienie obrotomierza. Kolorowy system informacji kierowcy z laptimerem jest elementem wyposażenia seryjnego. Elektrycznie wysuwany monitor (element standardowy, jeśli Audi S3 Limousine wyposażono w radio MMI) po przekręceniu kluczyka w stacyjce wita kierowcę auta specjalnym ekranem S3.
Skórzana, sportowa kierownica z emblematem S3, to także standard w tym modelu. Koło dostępnej w opcji, skórzanej wielofunkcyjnej kierownicy sportowej jest spłaszczone u dołu. W połączeniu z automatyczną skrzynią biegów S tronic, zaopatrzona jest opcjonalnie w manetki z wstawkami z aluminium. Charakterystyczne dla modeli S elementy to także pedały i podnóżki ze szczotkowanej stali szlachetnej, czerwone pierścienie na przycisku systemu Start-Stop i na dźwigni zmiany biegów. Dźwignia ta ma charakterystyczną, unikalną formę. Aluminiowe listwy progowe z emblematami S3 dopełniają całości tego ekskluzywnego pakietu.
Sportowe fotele zapewniają właściwą postawę i podparcie ciała. Ich siedziska można wydłużyć, a oparcia ozdobiono emblematami S3. Standardowo, profile boczne siedzeń pokryte są skórą Perlnappa, a środkowe części siedzisk obciągnięto tkaniną. Alternatywnie, dostępna jest kombinacja tkaniny Alcantara i skóry Perlnappa lub skóry Feinnappa i skóry Velvet. Kontrastowe szwy to wyraźne akcenty ozdobne. Na życzenie dostępne są fotele sportowe S ze zintegrowanymi zagłówkami i stebnowaniem stylizowanym na romby. Ekskluzywną alternatywą do tak wystylizowanego wnętrza jest dwubarwna linia wzornicza Audi design selection w kolorach czarny/czerwony Korso.
Seryjne wyposażenie Audi S3 Limousine obejmuje ponadto alarm ostrzegający przed próbą kradzieży, komfortową automatyczną klimatyzację, reflektory ksenonowe Xenon plus oraz pakiet schowków i pakiet wyposażenia bagażnika. Najbardziej zaawansowany element systemu infotainment, to nawigacja MMI Navigation plus z panelem dotykowym MMI touch. Jej uzupełnieniem jest Audi connect, które w szybkim standardzie połączeń LTE umożliwia korzystanie z zindywidualizowanych usług internetowych Audi. Pionierski charakter ma także bogata paleta najnowocześniejszych systemów wsparcia kierowcy. Sprzedaż nowego, topowego modelu z rodziny Audi A3 rozpocznie się w pierwszym kwartale 2014 roku.