Audi future energies - przyszłościowe źródła energii wykorzystywane przez Audi
Audi dąży do zdobycia wiodącej w przemyśle motoryzacyjnym pozycji w zakresie wykorzystywania surowców zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Celem Audi jest urzeczywistnienie wizji mobilności neutralnej pod względem emisji CO2. Producent myśli globalnie i podejmuje konkretne działania w dziedzinie rozwoju odnawialnych źródeł energii, koncepcji recyklingu i nowych nośników. Pierwszym tego typu krokiem jest Audi e-gas project, którego realizacja rozpocznie się w 2013 roku w miejscowości Werlte w Dolnej Saksonii (powiat Emsland).
Kto chce rozwijać zrównoważoną mobilność przyszłości, musi postrzegać tę problematykę w szerszej perspektywie. Chociażby dlatego, Audi nie ogranicza się tylko do kwestii dwutlenku węgla emitowanego przez jeżdżące po drogach samochody. O wiele ważniejsze jest uwzględnienie całego cyklu życia samochodu, od jego projektu, przez proces produkcji i fazę użytkowania aż po recykling.
Centralnym punktem takiego całościowego spojrzenia, są źródła energii napędu. Na przykład użytkowanie aut z napędem elektrycznym faktycznie nie obciąża środowiska naturalnego tylko wtedy, gdy wykorzystywany w takich pojazdach prąd wytwarzany jest metodą odnawialną. Aby konsekwentnie podążać za tą myślą, należy skupić się również na innych nośnikach energii.
Audi z założeń tych wysnuwa dwa wnioski. Z jednej strony producent włącza się w projekty innych instytucji, których przedmiotem jest wytwarzanie energii elektrycznej zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Z drugiej strony, Audi jest pierwszym producentem w skali całego świata, który sam angażuje się w rozwój i produkcję odnawialnych paliw nie wymagających wykorzystywania biomasy. Audi ma tu na uwadze całe spektrum techniki napędu. Nośniki energii, które znajdą zastosowanie w przyszłości noszą nazwę Audi e-gaz, Audi e-etanol, Audi e-diesel, Audi e-power i Audi e-hydrogen.
Pierwszym poczynionym w tym kierunku krokiem jest uruchomienie projektu Audi e-gas, w którego ramach, producent stworzy cały łańcuch zrównoważonych nośników energii. Na jego początku znajduje się wiatr, woda i dwutlenek węgla, produkowane w specjalnej wytwórni biogazu. Produkty końcowe tego procesu to wytwarzany odnawialną metodą ekologiczny prąd (Audi e-power), wodór (e-hydrogen) i syntetyczny metan (Audi e-gaz), mogący stanowić paliwo dla pojazdów takich jak Audi A3 Sportback TCNG, który w 2013 r. pojawi się na rynku.
W nieco dalszej przyszłości, Audi chce stworzyć możliwość zastępowania płynnych nośników energii przez innowacyjne odnawialne paliwa, które nie będą bazować na energii pozyskiwanej z roślin, czyli nie będą stanowić konkurencji dla produkcji żywności.
Wspólnie z wyspecjalizowanym z tym zakresie partnerem z USA, koncern pracuje obecnie nad technologią wytwarzania syntetycznego etanolu (Audi e-etanol) i syntetycznego oleju napędowego (Audi e-diesel).