Arrinera Automotive S.A. przejmuje 50 proc. brytyjskiego producenta samochodów
Spółka Arrinera Automotive produkująca pierwszy polski supersamochód o nazwie 'Arrinera' podpisała umowę dotyczącą podwyższenie kapitału w spółce Fenix Automotive Ltd z Wielkiej Brytanii. Umowa przewiduje objęcie 50% udziałów w Fenix Automotive Ltd za całkowitą kwotę 380.000,00 GBP.
Spółka Fenix Automotive realizująca projekt budowy samochodu sportowego 'Fenix', jest kontrolowana przez Lee Noble, światowej sławy brytyjskiego konstruktora samochodów sportowych i supersamochodów znanego m.in. z prac nad Ultimą, poprzednikiem McLaren F1 oraz Noble M12, M14, M15, M400 i ostatnio Noble M600.
Dzięki inwestycji w Fenix Automotive Ltd, Arrinera Automotive S.A. realizuje strategię budowy grupy, która będzie miała bardzo silną pozycję na światowym rynku małoseryjnych samochodów z segmentów: 'supercars' i sportowych. Arrinera Automotive ma w planach uruchomienie produkcji samochodów 'Arrinera' i 'Fenix' w Polsce oraz rozpoczęcie prace nad autem klasy 'fun car' (jedno- lub dwuosobowy całkowicie otwarty pojazd bez bagażnika w cenie do 70 tysięcy GBP, o masie do 500 kg i mocy 200-300 KM). W założeniach zarządu spółki docelowa produkcja wszystkich modeli samochodów wynieść może za kilka lat nawet 600-700 sztuk rocznie.
Arrinera to pierwszy supersamochód realizowany w Polsce przy współudziale brytyjskiego konstruktora Lee Noble’a (przyspieszenie 0-100 km/h w ok. 3 sekundy, prędkość ponad 300 km/h, przykuwająca wzrok stylistyka auta). Samochody tej klasy trafiają do bardzo prestiżowej grupy odbiorców, a producenci takich samochody wpływają pozytywnie na wizerunek kraju. Cena wyjściowa Arrinery ma się zaczynać od 100 tys. GBP.
Zaprezentowany akcjonariuszom i inwestorom w czerwcu tego roku prototyp Arrinery powstał wyłącznie w Polsce, a tworzyli go wybitni polscy specjaliści, którzy wcześniej pracowali m.in. w Ośrodku Badawczo Rozwojowym. Dzięki realizacji tego projektu polska motoryzacja ma bardzo duży potencjał rozwoju i możliwość godnego zaistnienia na rynkach światowych, a sam projekt jest już coraz częściej nazywany 'narodowym projektem motoryzacyjnym'.
W październiku Arrinera Automotive zaprezentowała także dwa filmy reklamowe i profesjonalną sesję zdjęciową. Spółka jest obecnie na etapie przygotowań do debiutu na NewConnect. Większościowym akcjonariuszem Arrinera Automotive jest notowany od ponad trzech lat na NewConnect fundusz typu venture capital - VENO S.A.
Zespół firmy Arrinera Automotive S.A.
Łukasz Tomkiewicz - Prezes Zarządu. Od 14 lat zawodowo związany z branżą motoryzacyjną. Pomysłodawca stworzenia supersamochodu Arrinera
Lee Noble - brytyjski inżynier odpowiedzialny za stworzenie tzw. jeżdżącej ramy do Arrinery oraz każdego aspektu technicznego supersamochodu. 30 lat doświadczenia w tworzeniu samochodów. Ponad 2000 wyprodukowanych i sprzedanych sztuk.
Witold Witkowski - główny inżynier odpowiedzialny za bieżąca współpracę z Lee Noble'm. 31 lat doświadczenia w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym: rozwój i badanie pojazdów, testowanie pojazdów na torach wyścigowych, np. Applus i IDIADA, przeprowadzanie badań prehomologacyjnych i udział w nadzorowaniu jakości produkcji.
Zygmunt Trąbiński - elektryka i elektronika. 36 lat doświadczenia w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym. Udział w projektach z zakresu akustyki i elektrotechniki, trwałościowych i funkcjonalnych oraz zakłóceń elektrotechnicznych.
Krzysztof Stelmaszczuk - Inżynier-Konstruktor. Doświadczenie w pracy w dziale R&D firmy Volvo w Polsce i we Francji. Przygotowywanie modeli 3D w programie Solid Works.
Pavlo Burkatskyy - stylista odpowiedzialny za stworzenie ogólnej bryły nadwozia, kilkudziesięciu poszczególnych detali oraz kompletnego wnętrza Arrinery. Doświadczenie w projektowaniu nadwozi samochodowych w programach 2D i 3D.
Jacek Łukasiewicz - odpowiedzialny za projekty konstrukcyjne oraz wzornicze w programach 3D CAD wraz z dokumentacją techniczną oraz wizualizacje na modelu.
Wojciech Sadomski - odpowiedzialny za projekty konstrukcyjne w programach CAD. Wieloletnie doświadczenie w projektowaniu części do samochodów. Pracował m.in. w zespole tworzącym BMW X1.
Magda Jarek - biuro i kontakty z dziennikarzami, kilkuletnie doświadczenie w branży motoryzacyjnej.
Darek Bereda - wykonywanie modeli, form i części z laminatów oraz włókien węglowych. 17 lat doświadczenia w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym.
Jarek Druś - modelarz i konstruktor w dziale laminatów. 21 lat doświadczenia w produkcji elementów z kompozytów.
Krzysztof Żak - technolog–konstruktor. Wykonywanie podzespołów z włókien węglowych.
Piotr Słomiński - logistyka.
Wieloletnie doświadczenie zespołu
Zespół firmy Arrinera Automotive S.A. posiada wieloletnie doświadczenie oraz może poszczycić się znacznymi osiągnięciami w zakresie projektowania i produkcji samochodów oraz supersamochodów. Dotychczasowy dorobek członków zespołu Emitenta obejmuje między innymi:
- tworzenie systemu testów dla badań trakcyjnych oraz rozwój i badanie pojazdów;
- testowanie pojazdów na drogach publicznych oraz na torach wyścigowych, np. Applus i IDIADA;
- przygotowywanie programów badawczych i raportów z badań oraz opiniowanie projektów dotyczących norm;
- przeprowadzanie badań prehomologacyjnych i udział w nadzorowaniu jakości produkcji;
- projektowanie i budowa części do elektronicznego systemu diagnostyki;
- projektowanie i badanie podzespołów oraz wykonywanie i badanie prototypowych instalacji;
- zarządzanie działem budowy samochodów prototypowych;
- konfigurowanie torów pomiarowych;
- opracowanie projektu i wykonanie z kompozytów nadwozia do Audi R8;
- próby nowych technologii w oparciu o najnowsze systemy epoksydowe;
- realizację produkcji wyrobów z włókien węglowych, kewlaru i vectranu;
- przygotowywanie modeli 3D w programie Solid Edge;
- przygotowanie pełnej dokumentacji technicznej dla projektów;
- uczestnictwo w modelowaniu brył zewnętrznych i wewnętrznych samochodów osobowych;
- udział w projektach z zakresu akustyki i elektrotechniki, trwałościowych i funkcjonalnych oraz zakłóceń elektrotechnicznych.
Opis supersamochodu Arrinera
Arrinera będzie pierwszym stworzonym w Polsce supersamochodem, który pod względem parametrów jezdnych, jakości wykonania oraz osiągów będzie w stanie konkurować z samochodami tworzonymi przez najbardziej renomowane firmy w tym segmencie. Prace nad prototypem Arrinery zostały już zakończone, a projekt wchodzi w fazę przygotowania wersji produkcyjnej auta.
Arrinera w założeniach konstrukcyjnych ma spełniać wszystkie poniższe warunki, które odróżniają 'supersamochód' od produkowanego seryjnie samochodu sportowego:
- doskonałe właściwości trakcyjne w pełnym zakresie prędkości,
- hamowanie z opóźnieniem rzędu 1,1-1,3 g (10,79-12,75 m/s2),
- stosunek mocy do masy na poziomie rzędu 1,1-2,9 kg/1KM,
- przyspieszenie od 0 do 200 km/h poniżej 10 sekund,
- przyspieszenie od 0 do 300 km/h poniżej 30 sekund,
- przyspieszenie do 100 km/h poniżej 4 sekund,
- hamowanie z 300 do 0 km/h w czasie poniżej 7 sekund,
- test: 0-300-0 km/h poniżej 40 sekund,
- przeciążenie w zakręcie powyżej 1 g,
- czas na 1/4 mili poniżej 12 sekund,
- silnik umieszczony centralnie,
- prędkość maksymalna wynosząca powyżej 300 km/h.
Samochód będzie sygnowany przez znanego brytyjskiego konstruktora Lee Noble, który jest obecnie członkiem rady nadzorczej Arrinera Automotive S.A. i jej akcjonariuszem. Będzie on odpowiedzialny za wszelkie aspekty techniczne supersamochodu oraz za zaprojektowanie i wykonanie w wersji produkcyjnej tzw. 'rolling chassis' czyli kompletnej jeżdżącej ramy ze wszystkimi niezbędnymi podzespołami.
Arrinera Automotive ma w planach uruchomienie produkcji samochodów w Polsce, jednakże Spółka nie zamierza sama budować fabryki: znalazła już odpowiednich podwykonawców w naszym kraju, posiadających bardzo wysokie kompetencje w seryjnej budowie samochodów.