Alfy Romeo 159 w mundurze polskiej policji
Alfa Romeo 159 w “mundurze” Policji. Ruszają dostawy 120 nowych radiowozów.
Już w drugiej połowie grudnia 2010 roku funkcjonariusze polskiej Policji wsiądą za kierownicę 120 nowych radiowozów marki Alfa Romeo. Pod maską każdej oznakowanej Alfy 159 bije prawdziwie „sportowe serce” – nowoczesny 200-konny turbodoładowany silnik 1750 TBi. Samochody te jako oznakowane radiowozy wyposażone w specjalistyczny sprzęt przyczynią się do poprawy bezpieczeństwa na drogach od Bałtyku aż po Tatry.
Wszystkie Alfy 159 dla polskiej policji będą znakowane zgodnie z najnowszymi wzorcami i utrzymane w srebrno-niebieskiej kolorystyce. Na pokładzie każdego auta zostanie zamontowany wideorejestrator, który będzie nagrywał wydarzenia z przodu i z tyłu radiowozu, a także radar, pozwalający na pomiar prędkości samochodów nadjeżdżających z przeciwka. Pod atrakcyjnymi liniami nadwozia, nowe policyjne Alfy 159 skrywają benzynowy czterocylindrowy silnik turbo o pojemności 1,75 litra, który generuje moc aż 200 KM osiąganą przy 5000 obr/min. Napęd na przednie koła przenosi 6-biegowa skrzynia manualna.
Bardzo interesującą cechą jest dostępność momentu obrotowego o wartości aż 320 Nm już przy 1400 obr./min. Przekłada się to na szybką reakcję silnika na każde żądanie kierowcy - przyspieszenie od zera do 100 km/h trwa tylko 7,7 sekundy. Prędkość maksymalna - 235 km/h. Jak widać silnik TBi to prawdziwie „sportowe serce” o parametrach porównywalnych do osiągów wolnossącej jednostki o pojemności trzech litrów ale gwarantujące znacznie bardziej umiarkowane zużycie benzyny - na poziomie 8,1 l/100 km w cyklu mieszanym.
Należy także podkreślić, że Alfa Romeo 159 to niezwykle bezpieczny samochód, który w teście zderzeniowym Euro NCAP otrzymał najwyższą możliwą pięciogwiazdkową ocenę. O pasażerów troszczy się m.in. siedem poduszek powietrznych w tym jedna chroniąca kolana kierowcy.
Ponadto bezpieczeństwa na drodze i precyzji trakcji pilnuje perfekcyjnie zestrojony układ jezdny wspomagany przez najbardziej wyrafinowane systemy elektroniczne. Listę otwiera układ ABS, dalej jest zespół trzech systemów składający się z VDC (ESP) + Brake Assistant + Hill Holder i wreszcie system Q2, czyli elektroniczny samoblokujący mechanizm różnicowy.
Polska jest już kolejnym krajem w którym policja przesiada się do radiowozów legendarnej marki z Mediolanu - przypominamy, że Alfy Romeo od lat z powodzeniem są wykorzystywane przez funkcjonariuszy policji m.in. we Włoszech czy Austrii.