Aesthetics No. 2 - wnętrze samochodu dziełem sztuki
Mercedes-Benz przyciąga uwagę gości salonu NAIAS 2011 w Detroit nie tylko fascynującymi samochodami i innowacjami technicznymi. Spojrzenia łowi także prawdziwe dzieło sztuki. Dział stylistyki wnętrza niemieckiego koncernu stworzył rzeźbę pozwalającą zorientować się, co inspiruje designerów, którzy mają wolne pole w artystycznym, kreatywnym procesie projektowania architektury wnętrza. Rzeźba ta wizualizuje filozofię wartości zrównoważonego rozwoju, ukazując wpływ perfekcyjnych form przyrody powstałych na przestrzeni milionów lat ewolucji.
Rzeźba Mercedes-Benz Aesthetics No. 2 to idea, która przybrała widzialny kształt. Wymyka się ona świadomie limitowanemu kontekstowi ergonomii, technicznej wykonalności, przymusów formalnych jak też również bryły zewnętrznej, by zachwycić obserwatora czystą zmysłową estetyką. Ponadto rzeźba ta językiem formy przyszłości - klarownym a mimo to emocjonalnym - pozwala zajrzeć w przyszłość designu wnętrza Mercedes-Benz. Równocześnie wysokie, estetyczne, funkcjonalne i zmysłowe wymagania, charakteryzujące wystrój wnętrza Mercedes-Benz, udaje się tu przełożyć na język designu, przerzucając pomost między sztuką a estetyką designu wnętrza. Estetyka ta zmusza do zastanowienia się, stawia wyzwanie, interpretuje po nowemu to, co jest znane, a do tego porusza zmysły i rozum.
Szef designu, profesor Gorden Wagener mówi tak: „design w Mercedes-Benz, to twórczość artystyczna. Inspiracja jest warunkiem spokojnego i spójnego, a mimo to pełnego pasji, emocjonalnego procesu nadawania kształtu naszym autom. W rzeźbie wnętrza Aesthetics No. 2 puściliśmy wodze kreatywnej fantazji. Poszliśmy śladami różnorodności i perfekcji przyrody i chcąc dać wyraz jej łaskawości skomponowaliśmy nową interpretację przestrzeni. Przyroda traktuje swoje zasoby zwolna i łagodnie nadaje im nieskończone piękno - zawsze stwarzając wyrazistą estetykę. Zrozumiałą w każdej komórce, każdym pąku, każdym żywym organizmie oglądanym w jego typowym środowisku życiowym. Ale nie naśladujemy przyrody, tylko uczymy się tego kompleksowego współgrania wszystkich elementów składowych. To także jest cecha sztuki.“
Inne inspiracje rzeźby pochodzą z ukształtowania krajobrazów przyrodniczych - pustyni i kanionu, ale także zagadnień z zakresu architektury i wielkiej branży konstrukcji samolotowych. W efekcie architektura do siedzenia przywołuje obraz potężnych skrzydeł majestatycznej płaszczki. Deska rozdzielcza kojarzy się z formami powierzchni nośnych i zespołów napędowych nowoczesnych samolotów odrzutowych. Pętle komórkowej budowy ramy wynikają w optyce z krzywizn ciekłego metalu, niemal jak krwiobieg organizmu, i nie przypadkowo konsola środkowa przypomina szkieletową strukturę kręgosłupa. To właśnie ożywiony świat, a nie martwa materia, jest wzorcem dla architektury wnętrza Mercedes-Benz. Wszystko płynie i jest ze sobą powiązane. Poeta Friedrich von Schlegel(1772-1829) powiedział kiedyś: „sztuka jest naturą natury.“
W skali 1,5 do 1 rzeźba ma wymiary 5,6 x 1,83 x 2,6 metra. Mimo wszystko filigranowo wyglądająca rama polakierowana Alubeam Liquid Metal jest lekka i mocna. Z kolei białe krajobrazy do siedzenia przypominają kość słoniową. Rzeźba wnętrza Mercedes-Benz uruchamia rozmaite ciągi skojarzeniowe, symbolizuje piękno, styl, dynamikę i jakość płynące z ponad 125-letniej unikalnej historii marki.
Rzeźba wnętrza Mercedes-Benz Aesthetics No. 2 jako dzieło sztuki automobilowej jest też obietnicą przyszłych innowacji. W detalach pozwala się odważnie domyślać, jak mogłoby wyglądać wnętrze pojazdów Mercedes-Benz. Artystyczny proces twórczy już jest w toku. Można pomyśleć o realnej przyszłości.