Abarth 695 biposto w Le Mans Classic: trwa podróż najszybszego Abartha wszech czasów.
W zapoczątkowanej w 2002 roku, odbywającej się co dwa lata imprezie, w tym roku swój udział zapowiedziało 450 zabytkowych samochodów związanych z legendarnym „24-godzinnym wyścigiem Le Mans" startujących w klasach wiekowych, obejmujących lata od 1923 do 1979.
Gwiazdą wystawy był Abarth 695 biposto, który publiczność mogła podziwiać zarówno na wystawie przygotowanej w specjalnej strefie wystawowej, jak i na torze podczas pokazowych przejazdów.
Po swoim debiucie w roli "oficjalnego samochodu" w Gumball 3000 oraz udziale w „Goodwood Festival of Speed", supersamochód Abarth wniósł pokaźną dawkę adrenaliny do francuskiej imprezy przeznaczonej dla samochodów, które tworzyły historię „24-godzinnego wyścigu Le Mans" i które dzięki motoryzacyjnym pojedynkom, zapadły w pamięci miłośników wyścigów. Jest to idealna scena dla „najbardziej sportowego ze wszystkich Abarthów": dwuosobowe auto, czerpiące z samochodów wyścigowych, którego prawdziwe powołanie to tor w połączeniu z wysokimi osiągami.
Ze świata wyścigów model „695 biposto" odziedziczył chłodnicę powietrza doładowanego, układ wydechowy Akrapovic, regulowane amortyzatory Extreme Shox, cyfrowy rejestrator danych MXL, siedzenia Abarth Corsa firmy Sabelt z 4-punktowymi pasami bezpieczeństwa, układ hamulcowy Brembo, oraz tylny, tytanowy pałąk bezpieczeństwa firmy Poggipolini.
Poza tym, po raz pierwszy w samochodzie „street legal" została zamontowana skrzynia biegów z pierścieniami zapadkowymi i z zewnętrznym sterowaniem oraz samoblokującym mechanizmem różnicowym jak również sprzęgło pochodzące z samochodów wyścigowych, dzięki czemu zmiana biegów jest tak szybka, że wytrawni kierowcy nie muszą używać sprzęgła.
To unikatowe i ekskluzywne wyposażenie, zrealizowane w oparciu o wiedzę i umiejętności Bacci Romano - przeniesione została prosto z wyścigowych i rajdowych wersji samochodów i przeznaczone jest dla doświadczonych kierowców, stanowiąc alternatywę dla pięciostopniowej skrzyni biegów. Aby zagwarantować jedyne w swoim rodzaju wrażenia, jakich może dostarczyć samochód wyścigowy, skrzynia biegów z pierścieniami zapadkowymi jest połączona z selektorem biegów działającym w schemacie litery H oraz samoblokujący mechanizmem różnicowym.
Dopełnieniem wyścigowego charakteru są na stałe zamontowane boczne szyby z przesuwnymi, poliwęglanowymi panelami oraz lżejsze, 18-calowe obręcze kół firmy OZ wraz z oponami o rozmiarze 215/35 R18. Firma ta w świecie motoryzacji jest symbolem jakości „Made in Italy" a z Abarthem łączy ją włoski smak, tradycja wyścigów i gwarantowana jakość.
Abarth postawił sobie za cel znalezienie doskonałej równowagi, by zaprezentować na drodze samochód, który w zgodzie z przepisami dotyczącymi ruchu drogowego, zagwarantuje iście wyścigowe osiągi i wrażenia. Abarth 695 biposto to: silnik 1.4 T-Jet o mocy 190 KM (najmocniejszy silnik, który kiedykolwiek został zamontowany w cywilnym Abarthcie), dzięki wadze wynoszącej zaledwie 997 kg, to jeden z niewielu samochodów sportowych ze stosunkiem masy do mocy wynoszącym zaledwie 5.2 kg/KM (najlepszym w tej kategorii), a dzięki przyspieszeniu od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,9 sekundy, jest to obecnie najszybszy hatchback z napędem na przód dostępny na rynku.
Wyraźna inspiracja samochodami wyścigowymi widoczna jest również w niektórych rozwiązaniach estetycznych, takich jak pokrywa silnika o specyficznym designie z dwiema wypukłościami inspirowanymi klasycznym modelem 124 Abarth, która została wykonana z aluminium, w hołdzie starym samochodom oraz jako rozwiązanie techniczne w celu zmniejszenia masy samochodu. Również wnętrze, z przednimi i tylnymi panelami wykonanymi z włókna węglowego, płaskimi, tak jak w wyścigowych samochodach, nadają modelowi „695 biposto" wyjątkowego charakteru.
Staranny dobór wysokiej klasy materiałów oraz zastosowania techniczne oparte na doświadczeniu wyniesionym z wyścigów, obejmują sposób wykończenia przodu, gdzie dywaniki typowe dla samochodów cywilnych ustępują miejsca aluminiowemu wykończeniu, które sprawia, że model „695 biposto" kojarzony jest zarówno z samochodami wyścigowymi, jak i supersamochodami z najwyższej półki. Ten sam metal wyróżnia pedał hamulca, sprzęgła i przyspieszenia oraz boczne podnóżki po stronie kierowcy i pasażera.
120.000 miłośników motoryzacji uczestniczących w Le Mans Classic mogło podziwiać to, co najistotniejsze w Abarthcie: „size", cecha własna samochodów ze znaczkiem Skorpiona, „small supercar" we włoskim stylu i „racing", pasja szybkości i codziennych wyzwań.
Model „695 biposto", będący już ikoną marki ze znaczkiem Skorpiona i wszystkich jego fanów, wchodzi na panteon historii wyścigów, udowadniając, że od 1949 roku po dzień dzisiejszy, Abarth potrafił odnowić się, nie zdradzając swojego pierwotnego charakteru.
Dawać każdemu możliwość realizacji jego pasji każdego dnia, sprawiać, że zwykłe rzeczy stają się niezwykłe oraz sprawiać, żeby „normalni ludzie" mogli codziennie poczuć się jak wyścigowi kierowcy - taka była filozofia Carlo Abartha. Dziś „najbardziej abarthowy ze wszystkich Abarthów" stanowi idealne połączenie samochodu cywilnego i wyścigowego i reprezentuje tradycję wyścigów w samochodzie stworzonym do codziennego użytku. Z toru do biura i odwrotnie.