911 na drogę i na tor – nowe Porsche 911 GT3
Porsche 911 GT3 zapewnia osiągi wprost ze świata wyścigów, ma systematycznie lekką konstrukcję i dostarcza niefiltrowanych wrażeń z jazdy. W nowej generacji radykalnej „911” połączenie między codzienną jazdą i torem wyścigowym staje się jeszcze bardziej intensywne. Jej sercem jest 4-litrowy wolnossący silnik typu bokser. Ekstremalnie wysokoobrotowa jednostka o mocy 368 kW (500 KM) praktycznie nie różni się od tej stosowanej w rasowym samochodzie wyścigowym 911 GT3 Cup.
Przeprojektowane podwozie ze skrętną tylną osią i systematyczna redukcja masy zostały zestrojone specjalnie, by moc silnika zamienić na wyśmienitą dynamikę jazdy. Opracowana na tym samym torze i produkowana na tej samej linii produkcyjnej, co modele wyścigowe, już po raz kolejny motorsportowa technologia Porsche trafia do cywilnego auta sportowego.
Większość kierowców Porsche z rodziny GT chętnie zabiera swoje sportowe wozy na przejażdżkę po torze wyścigowym. Właśnie tam nowe 911 GT3 pokazuje swój pełen potencjał – to zasługa stosunku masy do mocy o wartości 3,88 kg/kW (2,86 kg/KM). Ze standardową 7-stopniową przekładnią dwusprzęgłową (PDK), specjalnie dopasowaną do użytku w GT, dwuosobowy samochód z zatankowanym do pełna zbiornikiem paliwa waży 1430 kg i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,4 s, a jego prędkość maksymalna wynosi 318 km/h. Dla zwolenników purystycznego, surowego prowadzenia Porsche oferuje 911 GT3 także z 6-stopniową skrzynią manualną. W tej wersji drogowo-torowa „911” rozpędza się od 0 do 100 km/h w 3,9 s, osiągając prędkość maksymalną 320 km/h.
Szybka w zakrętach, stabilna na prostych: sztywne podwozie ze skrętną tylną osią
Podwozie nowego 911 GT3 korzysta z doświadczeń Porsche zgromadzonych w wyścigach. Jego zestrojenie zostało zmodyfikowane pod kątem uzyskania jeszcze lepszej dynamiki jazdy. Nowy, dwuosobowy wariant „siedzi” o około 25 mm niżej od 911 Carrera S. Poza dodatkowo zmodernizowaną konstrukcją bazową podwozia do zapewnienia wyśmienitej charakterystyki prowadzenia w dużym stopniu przyczynia się też aktywna tylna oś skrętna. Zależnie od prędkości jazdy skręca tylne koła w przeciwnym lub tym samym kierunku co przednie, zapewniając tym samym jeszcze lepszą zwinność i stabilność samochodu. Dynamikę jazdy zwiększa również zastosowanie dynamicznych poduszek silnika i blokady tylnego dyferencjału.
Jeśli chodzi o wygląd, 911 GT3 nie pozostawia wątpliwości co do swojego przeznaczenia. Dominujące tylne skrzydło, wykonane z włókien węglowych, podkreśla fakt, że formę sportowego auta determinuje aerodynamika. Lekki przedni pas i przedni spojler zostały dodatkowo zoptymalizowane pod kątem jeszcze lepszego przepływu powietrza. Udoskonalenia aerodynamiki są widoczne również w lekkiej tylnej partii nadwozia z otworami wydechowymi oraz nowym dyfuzorze.
Wnętrze: centrum doświadczeń wyjątkowej dynamiki jazdy
Kabina nowego samochodu sportowego o wysokich osiągach została dopasowana do doznań z jazdy, jakie zapewnia nowe 911 GT3. Sportowa kierownica GT o średnicy 360 mm pochodzi z 918 Spyder. Na kierowcę i pasażera czekają sportowe fotele plus z wydatniejszym podparciem bocznym i mechaniczną regulacją wzdłużną. Ustawienie wysokości i oparcia odbywa się elektrycznie. Ponieważ 911 GT3 jest tradycyjnie autem dwumiejscowym, wnęki tylnych siedzeń są tapicerowane.
Porsche oferuje dla 911 GT3 trzy dodatkowe warianty siedzeń: pierwszy to adaptacyjnie siedzenia sportowe plus z elektryczną regulacją wszystkich funkcji (18 zakresów). Drugi – opcjonalne sportowe fotele kubełkowe ze składanym oparciem, zintegrowaną boczną poduszką powietrzną i manualną regulacją wzdłużą, a trzeci – w pełni kubełkowe fotele wykonane z lekkich tworzyw sztucznych wzmacnianych włóknem węglowym, z karbonowym wykończeniem.
Aplikacja Porsche Track Precision w standardzie
Poza systemem multimedialnym Porsche Communication Management (PCM) z modułem nawigacji online i informacjami o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym standardowe wyposażenie obejmuje także moduł Connect Plus oraz aplikację Track Precision. Ta ostatnia pozwala kierowcom 911 GT3 śledzić, zapisywać i analizować szczegółowe dane dotyczące jazdy na ich smartfonie.
Premiera rynkowa i ceny
Porsche 911 GT3 można już zamawiać. Ceny nowej „911” o wysokich osiągach w Polsce rozpoczynają się od 788 960 zł.