80 lat modelu Favorit. Pomiędzy Rapidem a Superbem
Sukces całkowicie nowej gamy modelowej marki ŠKODA, zbudowanej w oparciu o przemyślaną i uniwersalną koncepcję oraz złożonej z modeli Popular-Rapid-Superb, zachęcał do dalszych działań. Tuż po rynkowej stabilizacji nowej oferty uznano, że pomiędzy 1,4-litrowym Rapidem (typ 901) a 2,5-litrowym Superbem (640) jest dostatecznie dużo przestrzeni na kolejny model. Konstruktorzy otrzymali zadanie stworzenia auta lokowanego w wyższych obszarach klasy średniej, nieodbiegającego pod względem jakości od flagowego Superba, lecz w odróżnieniu od niego – przeznaczonego do prowadzenia przez samego nabywcę.
W prestiżowym Superbie usługi szofera były w tym czasie czymś zupełnie naturalnym i wpływały na wiele cech pojazdu – od dostępności punktów kontrolnych i bieżącej obsługi technicznej po sposób rozplanowania wnętrza.
Nowy, osobisty i elegancki model pojawił się w sprzedaży przed 80. laty, wnosząc do świata marki nazwę Favorit, wskrzeszoną ponownie w roku 1987. Niewiele brakowało, by powróciła znacznie wcześniej – jako handlowe imię projektu NOV, znanego ostatecznie pod oznaczeniem 1000 MB (1964-69). ŠKODA Favorit z roku 1936 wyraźnie stanowiła alternatywę dla Superba, zdecydowanie unikając konfrontacji z droższymi odmianami modelu Rapid. Miała odważnie skalkulowaną cenę, sowitą ilość wyposażenia standardowego oraz montowanego na życzenie i z miejsca przekonywała wysoką jakością oraz starannym montażem. Zakładanemu pozycjonowaniu modelu odpowiadały jego rozmiary – prawie 5 metrów długości całkowitej i ponad 3-metrowy rozstaw osi. Prestiż Favorita podkreślały również dostępne warianty nadwoziowe: sedan o 2 oknach bocznych i 5 miejscach oraz 6-osobowa limuzyna o 3 oknach, wyczerpywały możliwości wyboru. Gdyby jednak ktoś zatęsknił za szoferem, limuzyna mogła być wyposażona w przeszkloną przegrodę, rozdzielającą przestrzeń wnętrza na część dla kierowcy oraz pasażerską. Z wariantów użytkowych, w zewnętrznych firmach karoseryjnych powstały jedynie nieliczne egzemplarze pojazdów sanitarnych (zarówno cywilnych, jak i wojskowych) o podwyższonej linii dachu i obszernych wnętrzach.
Pierwotna odsłona Favorita, napędzana czterocylindrowym silnikiem 1.8 o bocznym układzie zaworów otrzymała oznaczenie Typ 902 i wyróżniała się tarczową osłoną chłodnicy o pionowym żebrowaniu oraz zupełnie wydzielonymi reflektorami. Jeszcze w trakcie produkcji Typu 902, jesienią 1937 roku, wprowadzono nową osłonę chłodnicy, częściowo zintegrowane z błotnikami lampy świateł głównych oraz koło zapasowe, umieszczone w przestrzeni bagażowej.
Silnik 1.8 SV przejęto bez większych zmian z poprzednika – klasycznego modelu 430D. W sezonie 1938 zaprezentowano Typ 923, wyróżniający się, zgodnym z nowym trendem stylistycznym marki, walcowatym wlotem powietrza, ale przede wszystkim – wydajnym silnikiem OHV o objętości 2 091 ccm i mocy 55 KM. Odmianę tą, oznaczoną jako Favorit 2000 OHV, wytwarzano w latach 1940-1941. Łącznie zbudowano 227 egzemplarzy wszystkich wykonań modelu.
O ile, głównie ze względu na cenę i koszty utrzymania pojazdu, Klienci prywatni wybierali chętniej ekonomiczniejsze modele Popular oraz Rapid, Favorit znalazł odbiorców wśród użytkowników instytucjonalnych – głównie w administracji i w wojsku.
Cieszył się także powodzeniem wśród taksówkarzy, ceniących sobie jego komfort oraz długowieczność. Z tego względu zdecydowana większość Favoritów opuściła bramy fabryki z 6-miejscowym nadwoziem, oferowanym także w odmianie z otwieranym fragmentem dachu. Najwięcej aut trafiło do nabywców w sezonie 1937. Z uwagi na niewielką produkcję do dnia dzisiejszego przetrwały nieliczne egzemplarze modelu. Jeden z nich współtworzy ekspozycję firmowego muzeum marki.