40 lat Porsche Design
Pierwszy na świecie czarny zegarek, legendarne ekskluzywne okulary i Porsche 911 - przez dziesiątki lat wszystkie te produkty były synonimem unikalnych projektów Ferdinanda Alexandra Porsche. W Stuttgarcie, w 1972 r. otworzył on "Porsche Design Studio", którego kwaterę główną przeniósł do Zell am See w Austrii dwa lata później.
Dziś obchody 40-lecia firmy Muzeum Porsche rozpoczyna otwarciem wystawy specjalnej. Od 13 listopada 2012 r. do 17 lutego 2013 r. odwiedzający będą mogli obejrzeć najważniejsze, najbardziej interesujące i najbardziej niezwykłe produkty, które powstały w „Porsche Design Studio” oraz historię jego powstania. Wystawa skupia się na marce "Porsche Design", która w ostatnich latach stała się jedną z wiodących światowych marek dóbr luksusowych dysponującą własną siecią sprzedaży. F.A. Porsche zaprojektował wiele akcesoriów dla mężczyzn – m.in.: zegarki, okulary i przybory piśmiennicze, które pod marką „Porsche Design” zyskały uznanie na całym świecie. Jednocześnie, wraz ze swoim zespołem, zaprojektował on wiele pro-duktów przemysłowych, przyborów domowych oraz trwałych dóbr konsumpcyjnych dla znanych międzynaro-dowych klientów. Wszystkie projekty nosiły sygnaturę: "Design by F.A. Porsche". Ferdinand Alexander Porsche otrzymał liczne wyróżnienia i nagrody za swoją pracę jako projektant. Przykładem niech będzie "Chronograph I" z 1972 roku, jeden z ważniejszych eksponatów na wystawie i przełomowe dzieło sztuki zegarmistrzowskiej. To pierwszy na świecie zegarek z czarnym cyferblatem i, jednocześnie, pierwszy produkt luksusowej marki Porsche Design. W swoich czasach zegarek uważany był za rewolucyjny. Zrobił furorę, ponieważ automatyczny chronograf – co było wtedy nie do pomyślenia - został zaprojektowany w matowej czerni w całości i bez upiększeń. Tym chronometrem F.A. Porsche zapoczątkował trend, który dziś wszedł już do kanonu przemysłu zegarmistrzowskiego. Poza chronografem, odwiedzający mogą również obejrzeć inne produkty z szerokiej gamy akcesoriów, przyborów piśmienniczych, fajek i okularów. Na przykład ekskluzywne okulary Porsche Design P’8478, sprzedane już w ponad 7 milionach egzemplarzy.
Szczególnym eksponatem na wystawie jest fortepian zaprojektowany przez Porsche Design Studio dla firmy Bösendorfer w 2003 roku. Fortepian jest świetnym przykładem stylu studia, charakteryzującego się czystym i funkcjonalnym przekazem, skrupulatnym doborem materiałów i najwyższej klasy wykonaniem. Nie zabraknie także regulowanego fotela „Antropovarius” zaprojektowanego przez Porsche Design Studio w 1982 roku we współpracy z Instytutem Ergonomii Uniwersytetu Monachijskiego oraz AMK z 1980 roku („Alternatives Motorrad Konzept”) czyli alternatywy dla ówczesnych aut i motocykli.
Poza prezentacją szczególnych osiągnięć w zakresie designu, odwiedzający będą mogli zapoznać się na wystawie specjalnej z codziennym życiem twórczym pracowników Porsche Design. To właśnie tu będzie można prześledzić cały proces kreacji – począwszy od źródeł inspiracji, poprzez tworzenie się idei, aż po samo projektowanie. Tutaj przykładem może być fajka, do której koncepcję żeberek chłodzących F.A. Porsche przejął z chłodzonych powietrzem jednocylindrowych silników motocyklowych.
Muzeum Porsche przedstawia dzieło życia i sylwetkę F.A. Porsche, który stworzył takie legendarne samochody jak 904 Carrera GTS i Porsche 911. Podczas odwiedzin goście dowiedzą się między innymi dlaczego w 1974 r. F. A. Porsche zdecydował o przeniesieniu swojego studia projektowego do Zell am See. Muzeum Porsche poprzez organizację wystawy poszerza swoją ofertę wycieczkową. W środy i niedziele o godz. 15.00 odwiedzający mają okazję obejrzeć wystawę specjalną podczas godzinnej wycieczki tematycznej w cenie 4 euro od osoby. Sklep i Porsche Centrum w Stuttgart Zuffenhausen oferują również dziesięcioprocentową zniżkę na produkty Porsche Design po przedstawieniu biletu wstępu do muzeum. Jednym z elementów obchodów rocznicy będzie publikacja albumu "Porsche Design 40Y - The Book" , dostępnego w języku niemieckim i angielskim, w cenie 98 euro. Wydawnictwo będzie dostępne w Muzeum Porsche i w księgarniach. Na ponad 570 stronach czytelnik zapozna się z kulisami istnienia marki Porsche Design. Muzeum Porsche jest otwarte od wtorku do niedzieli w godzinach 9.00-18.00. Wstęp kosztuje 8 euro w przypadku dorosłych oraz 4 euro w przypadku biletu ulgowego. Więcej informacji na www.porsche.com/museum.