25 lat TDI: wydajny bestseller
Audi świętuje szczególny jubileusz. Przed 25 laty koncern po raz pierwszy zaprezentował silnik TDI. Od tego czasu, wyrósł on na najbardziej wydajną jednostkę napędową, znajdującą zastosowanie zarówno w pojazdach wyścigowych, jak i w samochodach seryjnych. Do dziś, na całym świecie Audi sprzedało blisko 7,5 mln aut z wysokoprężnymi jednostkami TDI. Co więcej, od roku 2006, ten rodzaj napędu już ośmiokrotnie przekraczał linię mety jako zwycięzca 24-godzinnego wyścigu w Le Mans. Wydajność tej jednostki napędowej potwierdzają dwie najnowsze propozycje Audi: nowa, ekonomiczna generacja silników 3.0 V6 TDI oraz pojazd koncepcyjny Audi RS 5 TDI concept z elektryczną sprężarką.
TDI to rozwiązanie pionierskie, dzięki któremu wydajność, w milionach egzemplarzy, pojawiła się na drogach“ – stwierdził Rupert Stadler, prezes zarządu Audi AG. „Większa moc przy niższym zużyciu paliwa i niskiej emisji spalin. To podwaliny TDI i koncepcja sukcesu, którą nieustannie rozwijamy.“
Wliczając najnowsze TDI clean diesel, Audi w czasie 25 lat zredukowało emisję szkodliwych substancji o 98 procent. W tym samym okresie moc i moment obrotowy silników wysokoprężnych, w odniesieniu do pojemności, podwoiły się. Samo tylko średnie zużycie paliwa przez całą flotę jednostek TDI, od roku 2000 zredukowano o blisko jedną trzecią.
„25 lat TDI oznacza ćwierćwiecze zadziwiającego postępu technicznego“ – mówi prof. dr Ulrich Hackenberg, członek zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego. „Z dumą spoglądamy wstecz na ten czas, ponieważ TDI znacząco przyczynił się do zajęcia przez naszą markę poczesnego miejsca wśród producentów segmentu premium. Dzisiaj, dzięki jego elektryfikacji wykonujemy kolejny krok.“
W ostatnio zaprezentowanym pojeździe studyjnym Audi RS 5 TDI concept, po raz pierwszy silnik diesla napędza wysokiej mocy model RS. Dzięki połączeniu motoru V6 TDI biturbo z dodatkową, elektrycznie napędzaną sprężarką, Audi RS 5 TDI concept ma moc 283 kW (385 KM) i moment obrotowy 750 Nm. Sprężarka elektryczna zapewnia szybkie, prawie niewymagające wysiłku wytwarzanie mocy, także przy niskich obrotach. Potrzebna do tego energia pochodzi w dużym stopniu z rekuperacji.
Kolejnym krokiem milowym Audi w zakresie zwiększania wydajności jest nowa generacja silnika 3.0 TDI. To bestseller, wybierany głównie w dużych samochodach. Motor zadebiutuje w odmłodzonym modelu A7 Sportback, który na rynku pojawi się jesienią. Przy mocy zwiększonej do 200 kW (272 KM), nowy 3.0 TDI jest jeszcze czystszy i zużywa – mówiąc o nim w kontekście Audi A7 Sportback - blisko 13 procent mniej oleju napędowego niż jego poprzednik. Także w wersjach ultra samochodów marki Audi, czyli modelach danej serii wyposażanych w najbardziej wydajny silnik, TDI clean diesel odgrywa zasadniczą rolę. Należy tu podkreślić, że najbardziej oszczędny obecnie model Audi z silnikiem spalinowym wyposażony jest właśnie w jednostkę TDI. Audi A3 ultra zadowala się przeciętnie 3,2 litrami paliwa na 100 km. Emisja dwutlenku węgla w jego przypadku wynosi więc 85 g na km.
Równolegle do rozwoju jednostek napędowych, Audi prowadzi też prace badawcze nad wykorzystaniem paliw alternatywnych. Koncern z Ingolstadt, w kooperacji z amerykańskim przedsiębiorstwem Joule, zaangażował się w prace nad przyszłym paliwem diesla. Joule, przedsiębiorstwo branży biotechnologicznej pracuje nad umożliwieniem produkcji przez specjalne mikroorganizmy syntetycznego paliwa: e-diesla Audi. E-diesel Audi jest prawie całkowicie neutralny dla klimatu, ponieważ podczas jego spalania wydziela się tylko tyle CO2, ile uprzednio związano w procesie produkcji.
„Dzięki naszym modelom ultra oraz sportowym samochodom takim jak Audi SQ5 TDI, pierwszej wersji S napędzanej silnikiem wysokoprężnym, na nowo definiujemy wydajność i osiągi pojazdu“ – mówi Luca de Meo, szef sprzedaży Audi. „TDI clean diesel to dla dużej grupy klientów Audi prawdziwy magnes, doskonale sprzedający się nie tylko w Europie, ale też na całym świecie.“
Dotyczy to przede wszystkim rynków w Azji i Ameryce Północnej, gdzie sprzedaż TDI systematycznie rośnie. Koncern z Ingolstadt był pierwszym producentem, który już w roku 2008 wprowadził to wydajne rozwiązanie techniczne na rynek chiński. Ofensywa silników diesla, rozpoczęta w 2009 roku w USA, w ostatnim czasie w decydujący sposób przyczyniła się do zmiany postrzegania tego napędu w Stanach Zjednoczonych. W roku 2013 sprzedaż Audi TDI clean diesel zwiększyła się w USA o blisko 40 procent. Audi of America dysponuje dziś najbogatszym portfolio silników wysokoprężnych w amerykańskim segmencie premium. Od jesieni wzmocni dodatkowo flotę TDI modelem A3 Limousine, a później, zapowiadanym na rok 2015 Audi A3 Sportback TDI.
Niskie zużycie, wysoki moment obrotowy i bilans ekonomiczny szczególnie korzystny dla kierowców pokonujących duże dystanse – zalety te sprawiają, że TDI cieszy się dużym wzięciem zarówno u klientów prywatnych, jak i u użytkowników samochodów służbowych. Szczególnie często na wysokoprężne jednostki TDI decydują się dziś klienci Audi z Europy Zachodniej. Niemcy, Wielka Brytania i Włochy to rynki, na których TDI sprzedaje się najlepiej na świecie. Na rodzimym, niemieckim rynku, w roku 2013 ponad dwie trzecie klientów zamówiło samochód z silnikiem diesla. Globalnie, około 40 procent aut marki Audi, które opuściły fabryki w roku ubiegłym, napędzanych jest jednostką wysokoprężną TDI. W liczbach bezwzględnych, to blisko 593 tys. egzemplarzy.
Światowy pochód nowoczesnych diesli rozpoczął się w 1989 roku, na Międzynarodowej Wystawie Motoryzacyjnej IAA we Frankfurcie nad Menem. Po ponad 13 latach prac rozwojowych, cztery pierścienie zaprezentowały tam Audi 100 TDI, czyli turbodiesla z wtryskiem bezpośrednim i z całkowicie elektronicznym zarządzaniem. Dziś koncern z Ingolstadt oferuje swoim klientom szeroką ofertę jednostek wysokoprężnych z ponad 150 wariantami kombinacji silnika i skrzyni biegów, dostępną we wszystkich modelach.
Jako wymagające laboratorium testowe dla swoich innowacji na polu silników TDI, Audi wykorzystuje sporty motorowe. W roku 2006, Audi jako pierwszy producent wystawiło silnik wysokoprężny do startu w długodystansowym wyścigu 24 h Le Mans. Od tego czasu, na dziewięć startów w Le Mans, cztery pierścienie zaliczyły osiem zwycięstw, z czego pięć z napędem wyłącznie TDI, a w ostatnich trzech edycjach z hybrydowym napędem diesla e-tron quattro. Zwycięzca z roku 2014, Audi R18 e-tron quattro, zużył o 22 procent mniej paliwa niż jego poprzednik z roku 2013. To ogromna przewaga, pozwalająca na pokonanie konkurencji.