25 lat modelu Forman. Zalążki filozofii Simply Clever
Przed ćwierćwieczem do pierwszych klientów trafiła absolutna nowość w ofercie producenta z Mladej Boleslavi – model Forman. Bazując na pokazanym światu w roku 1987 przednionapędowym Favoricie, poszerzał jego gamę o odmianę proponującą znacznie więcej przestrzeni bagażowej, przy zachowaniu wszelkich zalet modelu wyjściowego.
Forman był jednym z najbardziej wyczekiwanych modeli ŠKODY. Po zakończeniu produkcji Octavii Combi w sezonie 1971, przez dwie dekady brakowało w ofercie marki konstrukcji o przeznaczeniu uniwersalnym, łączącej komfort z istotnymi walorami użytkowymi. Forman wpisywał się doskonale w okres ustrojowych przemian dokonujących się w Czechosłowacji, skutkujących odrodzeniem indywidualnej działalności gospodarczej i turystyki zagranicznej.
Wytwarzany w Vrchlabí Forman otrzymał wewnętrzne oznaczenie Typ 785 i z technicznego punktu widzenia stał się swego rodzaju światowym unikatem. Wykorzystano w nim bowiem kompletną tylną część nadwozia wersji hatchback (Favorit) – drzwi bagażnika i lampy tylne.
Cały zabieg powiódł się ponadto pod względem estetycznym – proporcje nadwozia modelu Forman były często oceniane nawet wyżej od pojazdu bazowego. Zgrabny pojazd oferował 400-litrowy bagażnik z możliwością powiększenia przestrzeni bagażowej do 1 340 litrów po złożeniu oparcia i siedziska kanapy tylnej (w wersji LS – także asymetrycznie dzielonej). Gdyby i tego było mało, kanapę tylną można było w łatwy sposób zdemontować. Ilość pomysłowych rozwiązań wnętrza i przestrzeni bagażowej upoważnia konstrukcję do miana prekursora filozofii ‘Simply Clever’, tak nierozerwalnie związanej dziś z marką.
Model pozycjonowany pomiędzy segmentem B i C, pod względem walorów użytkowych był w stanie zagrozić najbardziej renomowanym konkurentom klasy kompakt. Wkrótce okazało się, że nie ma się również czego wstydzić w dziedzinach trwałości i parametrów eksploatacyjnych – zagraniczne rynki eksportowe przyjęły go bardzo ciepło.
W pierwszej serii samochód oferowano z silnikiem 1.3 OHV w odmianach zasilanych gaźnikiem (58 lub 62 KM) lub jednopunktowym wtryskiem paliwa (54 KM – z katalizatorem) oraz w dwóch alternatywnych poziomach wykończenia – standardowym L oraz podwyższonym LS. Ten drugi zawierał anatomiczne fotele przednie z miękkimi zagłówkami, welurową tapicerkę, obrotomierz, lampy przeciwmgielne i regulator interwału pracy wycieraczek szyby przedniej. W stosunku do modelu Favorit, Forman oferował dodatkowe 35 cm długości wycenione na 35 tysięcy koron ekstra.
W styczniu 1993 roku, pod okiem nowego partnera strategicznego z Wolfsburga, rodzina modeli Favorit/Forman przeszła szeroko zakrojoną modernizację, skupioną głównie na rozwiązaniach technicznych. Pakiet obejmował 548 zmian - wzmocniono strukturę karoserii, zmodernizowano wnętrze, ulepszono hamulce, poprawiono jakość montażu, wyciszenie nadwozia i jego ochronę antykorozyjną. Pastelowe, przygaszone lakiery zastąpiono nową gamą, opartą na soczystych barwach, a poziomy wyposażenia L/LS zastąpiono przez LX/GLX. Nieustannie ulepszany silnik 1.3 OHV zasilany był układem wtrysku paliwa Bosch Monomotronic, dysponując mocą 54 KM lub 68 KM, wersje gaźnikowe kierowano odtąd jedynie na wybrane rynki eksportowe. Wraz z modernizacją zaprezentowano nowe logo marki, wykorzystywane przez nią aż do roku 2011. Macierzysty zakład modelu – Vrchlabí – kompletował także liczne edycje specjalne (np. Komfort, Excellent, Prima, Marathon i niezliczone edycje …Line), kierowane głównie do odbiorców zagranicznych. Wyposażano je często w okno dachowe, aluminiowe obręcze kół, elektrycznie sterowane szyby drzwi przednich czy też centralny zamek – era ABS-u i poduszek bezpieczeństwa nastała dopiero wraz z następcą, modelem Felicia.
Co ciekawe, prototyp modelu Forman był testowany na ulicach Pragi już w ostatnich tygodniach 1987 roku, zatem jeszcze przed rozpoczęciem regularnych dostaw egzemplarzy Favorit. Następnie wszelki rozgłos o pracach rozwojowych wyciszono na tyle, że premiera pojazdu w 1990 roku stanowiła prawdziwą niespodziankę.
Niewielka seria aut powstała w tym roku trafiła wyłącznie do odbiorców instytucjonalnych, w tym istniejącej do połowy 1991 Veřejnej Bezpečnosti. Ostatnie egzemplarze Formanów zbudowano w 1995 roku, zatem już po oficjalnej prezentacji modelu Felicia hatchback. Łączna produkcja typoszeregu Favorit/Forman/Pick-Up przekroczyła 1 mln egzemplarzy – o tym imponującym wyniku przypominała specjalna krótka seria modelu Forman, nazwana Million Edition.