20 lat seryjnej produkcji bestsellerowej SKODY Octavia
Ponad 20 lat temu, 3 września 1996 roku, ówczesny prezydent Republiki Czeskiej - Václav Havel - dał sygnał startu do produkcji kompaktowego modelu ŠKODY w nowo otwartej części fabryki w Mladej Boleslavi. Tak zaczęła się wyjątkowa historia: przez następne dwie dekady ŠKODA Octavia stała się światowym hitem sprzedaży i po dziś dzień jest najlepiej sprzedającym się modelem czeskiej marki. Popularny kompakt odegrał kluczową rolę w osiągnięciu przez ŠKODĘ globalnego sukcesu rynkowego.
W lutym 1995 roku w Mladej Boleslavi położono kamień węgielny pod budowę nowej linii produkcyjnej, z której nowy model czeskiej marki miał zacząć zjeżdżać już za 18 miesięcy. ŠKODA zbudowała dla niego nowoczesny obiekt o powierzchni 32 000 m2, któremu towarzyszyły kolejne 2 500 m2 powierzchni biurowych i 3 000 m2 powierzchni socjalnych. W marcu 1996 roku ukończono nową lakiernię, gdzie już wkrótce pokrywano lakierem dziennie do 1 800 sztuk modeli Felicia i Octavia.
3 września 1996 roku ówczesny prezydent Republiki Czeskiej, Václav Havel, zainaugurował działalność nowej fabryki i dał oficjalny znak rozpoczęcia seryjnej produkcji nowej ŠKODY Octavia.„Fabryka jest piękna, nowoczesna, naprawdę robi wrażenie. Wszystkie fabryki powinny tak wyglądać” – chwalił obiekt Havel podczas ceremonii otwarcia.
Rozwój zupełnie nowej serii modelowej nazwanej Octavią rozpoczął się w 1992 roku, na około 12 miesięcy przed przejęciem czeskiej marki przez Grupę Volkswagen. Kompaktowy model wsparto na zupełnie nowej wówczas płycie podłogowej koncernu. Wytrzymała konstrukcja, zaprojektowana z wykorzystaniem najnowocześniejszych technik CAD (projektowania wspomaganego komputerowo), przyniosła doskonały poziom bezpieczeństwa czynnego i biernego, wspieranego także poduszkami powietrznymi dla kierowcy i pasażera. Dla modelu Octavia ŠKODA po raz pierwszy w swojej historii zaoferowała także poduszki powietrzne boczne.
Duża pokrywa kompaktowego liftbacka była wyjątkowo praktyczna: zapewniała doskonały dostęp do bagażnika o pojemności aż 528 litrów, który po złożeniu oparć tylnych siedzeń rozrastał się do aż 1 328 litrów.
W roku 1996 – pierwszym roku sprzedaży Octavii – Klienci mogli wybierać spośród dwóch czterocylindrowych silników benzynowych i jednej jednostki wysokoprężnej. W maju 1998 roku gamę poszerzył wariant kombi, który od roku 1999 był dostępny także w wersji z napędem 4x4.
Ostatni egzemplarz Octavii pierwszej generacji zjechał z taśmy produkcyjnej w listopadzie 2010 roku. Przez ponad czternaście lat między wrześniem 1996 roku a listopadem 2010 roku wyprodukowano około 970 000 limuzyn i 470 000 kombi.
Sukces pierwszej Octavii płynnie przeniósł się na wyniki następcy: w latach 2004–2013 wyprodukowano w sumie aż 1,6 miliona limuzyn i 900 000 kombi drugiej generacji modelu. Najnowsza, trzecia odsłona Octavii weszła do produkcji w grudniu 2012 roku. Dziś ten bestsellerowy model uważany jest za serce marki i cieszy się nieustannie ogromną popularnością tak wśród Klientów indywidualnych, jak i flotowych. Octavia odnosi także sukces w Polsce, gdzie od lat jest najczęściej wybieranym nowym samochodem na rynku.
Od startu produkcji 3 września 1996 roku fabryki ŠKODY opuściło w sumie już ponad pięć milionów egzemplarzy Octavii. Obok fabryki w Mladej Boleslavi, produkcja tego modelu odbywa się także w obiektach ŠKODY w Chinach, Indiach, Rosji i Kazachstanie (odpowiednio na rynki chiński, indyjski i rosyjski).