15 lat sukcesów Toyoty Prius
15 lat temu została zaprezentowana pierwsza generacja Toyoty Prius, której debiutowi towarzyszyło hasło „w samą porę na 21 wiek”. Półtorej dekady później, najlepiej sprzedający się samochód hybrydowy świata nie tylko nadal wyprzedza swoją epokę, ale z 3 milionami klientów na całym świecie okazuje się prawdziwym sukcesem rynkowym.
Pomysł stworzenia samochodu napędzanego alterntywnymi źródłami energii powstał w Toyocie już w latach 60., wraz z pojawiającą się dyskusją na temat czystości powietrza, zmian klimatycznych, czy światowych zasobów energii. Zaawansowane prace nad takim pojazdem koncern rozpoczął w latach 90. i trwają one do dziś. Ich celem jest zbudowanie nowoczesnego, zrównoważonego transportu.
W 1994 roku powstał projekt G21, który miał być dla firmy pierwszym pojazdem ekologicznym o pełnej funkcjonalności i wygodzie jazdy, typowej dla samochodów osobowych.
Rewolucja w motoryzacji nastąpiła w 1997 roku, kiedy pojawił się Prius pierwszej generacji. W momencie debiutu pojazdowi towarzyszyły sceptyczne komentarze. Toyota jednak nie ustawała w trudach, wierząc, że podąża odpowiednią drogą. Dziś, trzecia generacja Priusa została najlepiej sprzedającym się samochodem na świecie.
Od 1997 roku Toyota sprzedała na całym świecie niemal 3 miliony Priusów i 5 milionów wszystkich samochodów hybrydowych koncernu. W samym tylko 2012 roku sprzedaż hybrydowych modeli Toyoty i Lexusa przekroczy 1,2 miliona sztuk. Każdy z tych pojazdów ma część wspólną z Priusem pierwszej generacji – pełny napęd hybrydowy.
W Europie Prius po raz kolejny został ogłoszony jednym z najmniej awaryjnych pojazdów, zajmując pierwsze miejsce w rankingu bezawaryjności TUV 2013 (kategoria pojazdów 4-5 letnich). Wieloletnie sukcesy Priusa w rankingu TUV dowodzą bezawaryjności i najwyższej jakości technologii hybrydowej Toyoty w codziennej eksploatacji.
Toyota oferuje obecnie napęd hybrydowy w samochodach różnej wielkości, od Yarisa w segmencie B, przez Aurisa w segmencie C, całą rodzinę Priusa, po modele Lexusa. Dzięki temu koncern wyróżnia się najniższą średnią emisją CO2 w Europie, już dziś osiągając surowe kryteria przewidziane do wprowadzenia w 2015 roku.
Poza niższym zużyciem paliwa i emisją CO2, napęd hybrydowy Toyoty przewyższa wszystkie konstrukcje Diesla lub układy hybrydowe wykorzystujące silniki Diesla, nie emitując substancji NOx i cząstek stałych, które są przyczyną chorób przede wszystkim w dużych ośrodkach miejskich.
Sprzedaż samochodów hybrydowych Toyoty będzie przyspieszała. Do 2015 roku koncern będzie posiadał w swojej ofercie 21 pojazdów z napędem hybrydowym.