10 lat ŠKODY OCTAVIA SCOUT. Pionierski skauting.
Turyńska prezentacja prasowa kolejnej odmiany bestsellerowej OCTAVII drugiej, koncernowej generacji, przeprowadzona w pierwszych tygodniach 2007 roku, była dla motoryzacyjnego świata sporym zaskoczeniem. Jeszcze nie wybrzmiały echa wprowadzenia do produkcji pełnokrwistej wersji RS (2005) oraz szlachetnej Laurin & Klement (2006), a najlepiej sprzedający się model czechosłowackiego producenta wkraczał na kolejne terytorium. OCTAVIA SCOUT, o której pierwsze informacje trafiły do mediów latem 2006 roku, celowała w klientów aktywnych i dynamicznych, dążąc wyraźnie w kierunku coraz popularniejszego segmentu samochodów typu SUV.
Wypada tu przypomnieć, że reprezentujący w pełni wspomniany segment rynku model YETI był na początku 2007 roku w fazie przygotowań, ukoronowanych startem produkcji w maju 2009 roku. I choć OCTAVIĘ SCOUT pokazano już na paryskim salonie samochodowym A.D. 2006, to dopiero publikacja cenników i rozpoczęcie przyjmowania zamówień w listopadzie tego roku ostatecznie zweryfikowały ją jako wersję produkcyjną a nie jedynie studyjną.
Bazą dla OCTAVII SCOUT stała się OCTAVIA COMBI 4x4, rozchwytywana zwłaszcza w rejonach górskich Europy i już tradycyjnie wykorzystywana także przez niezliczone firmy i organizacje wymagające od kompaktowego pojazdu połączenia możliwie dużej ilości przestrzeni ze skuteczną trakcją i odpornością na bardziej wymagające warunki eksploatacji. SCOUT serwował do tego dodatkową porcję stylu i terenowych umiejętności. Odpowiednio zwiększyły się kąty natarcia i zejścia. Układ napędowy zabezpieczono od spodu solidną osłoną. Nadwozie zdobił utylitarny zestaw stylizacyjny, pełniący jednocześnie funkcję ochronną podczas przepraw poza utwardzonymi szlakami.
Wnętrze pojazdu wyróżniały specjalne obicia tapicerskie utrzymane w tonacji SCOUT Onyx. Oryginalną, standardową, siatkowaną tkaniną można było zastąpić za dopłatą o tapicerkę typu Alcantara, kombinowaną ze skórą oraz skajem. Wyjątkowym elementem wyposażenia kabiny wersji SCOUT był – znany z rasowych pojazdów terenowych – uchwyt umieszczony na desce rozdzielczej i przeznaczony dla pasażera.
Dostawy ŠKODY OCTAVIA SCOUT rozpoczęto w marcu 2007 roku na wybrane, choć zupełnie liczne rynki. Samochód stał się skuteczną alternatywną dla licznych pojazdów wielozadaniowych. Przekonywał równie dobrymi możliwościami trakcyjnymi w lekkim terenie punktując wyraźnie lepszą dynamiką układu jednego, stabilnością i poręcznością na co dzień, w odniesieniu do znakomitej większości modeli wciąż raczkującego segmentu SUV. OCTAVIA SCOUT powstawała w filii fabryki macierzystej we Vrchlabi – srebrny egzemplarz z silnikiem TDI, skompletowany tam w dniu 10 marca 2008 roku został dwumilionowym egzemplarzem modelu w ujęciu koncernowym, czyli nieobejmującym produkcji pionierskiego modelu noszącego tę nazwę i wytwarzanego w latach 1959-71.
Sukces outdoorowej ŠKODY OCTAVIA zachęcił producenta do prezentacji kolejnych modeli z tym przydomkiem – chociażby ROOMSTERA SCOUT (premiera także w 2007) czy FABII COMBI SCOUT (2009). Jednak w tych przypadkach lista zmian ograniczała się jedynie do zmian stylistycznych i specyfikacyjnych przy jednoczesnym pozostawieniu niezmienionej techniki, korzystającej wyłącznie z napędu osi przednich i standardowego prześwitu. Prawdziwym symbolem czeskiego a następnie międzynarodowego skautingu stała się zatem OCTAVIA, oferowana w tej ciekawej odmianie także w najnowszej, właśnie zaprezentowanej, odsłonie.
Dane techniczne samochodu ŠKODA OCTAVIA SCOUT 2.0 FSI, 2007
silnik: rzędowy, czterocylindrowy, czterosuwowy; 16-zaworowy, dwa wałki rozrządu DOHC napędzane paskiem, kadłub i głowica ze stopów aluminium, system zmiennych faz rozrządu, kolektor dolotowy o zmiennej geometrii, chłodzony cieczą, umieszczony poprzecznie z przodu, napędzający koła obu osi (Haldex II), norma emisji Euro4
średnica cylindra: 82,5mm, skok tłoka: 92,8 mm, objętość skokowa: 1984 ccm
moc maksymalna: 150 KM przy 6000 obr/min
maksymalny moment obrotowy: 200 Nm przy 3500 obr/min
układ hamulcowy: hydrauliczny wspomagany, hamulce tarczowe obu osi, przednie wentylowane, układ p/poślizgowy
układ kierowniczy: przekładnia zębatkowa, wspomaganie elektrohydrauliczne, bezpieczna kolumna kierownicy
rozmiary, dł./szer./wys.: 4581/1784/1533 mm
rozstaw osi: 2578 mm
pojemność bagażnika: 580l, maksymalna 1620 l
pojemność zbiornika paliwa: 55 l
masa własna: 1490 kg
czas przyspieszenia 0-100 km/h: 10 s
prędkość maksymalna: 200 km/h
ilość zbudowanych egzemplarzy: ca. 900 tysięcy wszystkich odmian OCTAVII II generacji z nadwoziem kombi