Hyundai nie rezygnuje z przejęcia Fiat Chrysler Automotive
O takiej możliwości informowaliśmy już w zeszłym roku. Wówczas to władze Hyundaia badały możliwość przejęcia większościowego udziału w koncernie Fiat Chrysler Automotive. Do niczego ostatecznie jednak nie doszło, co jednak nie oznacza, że pomysł ten całkowicie upadł.
Jak donosi Asia Times, jeden z największych chińskich dzienników dwujęzycznych (wydawany jest także w języku angielskim), powołując się na źródło blisko związane z kierownictwem największego koreańskiego koncernu motoryzacyjnego, prezes Hyundaia Chung Mong-Koo rozpatrywał różne opcje nabycia większościowego pakietu akcji we włosko-amerykańskiej firmie. Wg tych samych źródeł do przejęcia FCA przez Koreańczyków mogło by dojść już w przyszłym roku, jeszcze przed opuszczeniem koncernu przez jego dotychczasowego CEO Sergio Marchionne.
Wraz z odejściem Marchionne zwolniłoby się stanowisko głównodowodzącego, a prezes koncernu i główny udziałowiec John Elkann raczej nie będzie się kwapił do tego, by stanąć za sterami koncernu, wymagającego sporo wysiłku, żeby powrócić do dawnej świetności. Pomysł z nawiązaniem bliskiego partnerstwa z Hyundaiem z jego perspektywy może wydawać się atrakcyjną alternatywą.
Hyundai może okazać się dobrym partnerem dla Fiata i spółki z kilku powodów. Jeśli Trump postawi na swoim i Stany Zjednoczone wprowadzą wyższe taryfy celne na auta produkowane w Europie, wówczas partnerstwo z koreańskim koncerem może okazać się zbawienne. Niektóre modele mogłyby być produkowane w koreańskich zakładach, skąd by trafiały na rynek amerykański.
Drugą kwestią jest słaba pozycja Fiata i pozostałych marek koncernu na rynkach azjatyckich. Pomoc Hyundaia może sprawić, że rynki te staną się bardziej otwarte dla FCA.
Spekulacje o możliwym przejęciu koncernu FCA przez Hyundaia pojawiły się po raz pierwszy jesienią minionego roku. Wówczas jednak do żadnych konkretów nie doszło. Władze z obu stron publicznie wręcz zaprzeczały, że doszło do jakichkolwiek rozmów pomiędzy koncernami. Później jednak przyznały, że rozważana była współpraca przy produkcji skrzyń biegów oraz układów hybrydowych.
Marchionne w tym czasie bardziej naciskał na nawiązanie bliższych relacji z General Motors. Jednak rozmowy były prowadzone również z Grupą PSA oraz chińskimi koncernami.
Jeżeli dojdzie do nawiązania partnerstwa pomiędzy Hyundaiem i FCA, wówczas nowy koncern będzie największym pod względem rocznej sprzedaży nowych samochodów. W ubiegłym roku razem oba koncerny sprzedały ok. 11,5 mln aut.