Hyundai i Kia z nowym pomysłem na ograniczenie spalania i wydłużenie zasięgu
Walka o obniżenie spalania i emisji zanieczyszczeń sprawia, że producenci samochodów stawiają na coraz bardziej zaawansowane technologie, mające m.in. wspierać układy napędowe pojazdów. Koncern Hyundai-Kia zamierza na szerszą skalę postawić na energię ze źródeł odnawialnych i wyposażyć swoje modele w panele solarne montowane nie tylko na dachu.
W ubiegłym tygodniu koncern Hyundai Motor Group ogłosił plany wprowadzenia technologii ładowania energią słoneczną w wybranych modelach marki Hyundai oraz Kia. Panele solarne, których zadaniem będzie generowanie energii elektrycznej, będą montowane nie tylko na dachu pojazdów, ale również np. na masce silnika, i będą wykorzystywane w samochodach z napędem spalinowym, hybrydowym oraz elektrycznym.
Naturalnie same panele solarne nie wystarczą, by móc zasilać w pełni skutecznie dany model. Będą pełnić rolę wspomagającą pracę centralnej jednostki zasilającej, przez co zmniejszone będzie spalanie oraz emisja spalin, a także wydłużony zostanie zasięg w trybie elektrycznym.
Hyundai Motor Group opracowuje trzy typy systemów ładowania przy użyciu paneli słonecznych: system dachowy z krzemu słonecznego pierwszej generacji, półprzezroczysty system panelu drugiej generacji oraz lekkie panele solarne trzeciej generacji, które będą mogły być montowane na nadwoziu pojazdu, np. na dachu bądź masce silnika.
System paneli pierwszej generacji będzie wykorzystywany w autach hybrydowych i będzie w stanie naładować w ciągu dnia nawet 30-60% pojemności akumulatora w zależności od warunków pogodowych. Z kolei półprzezroczyste panele solarne drugiej generacji będą wykorzystywane w autach z tradycyjnym napędem spalinowym i będą montowane w panoramicznych dachach. W odróżnieniu od systemu pierwszej generacji, system ten zachowuje przejrzystość podczas ładowania akumulatora pojazdu elektrycznego lub dodatkowej baterii zamontowanej w pojeździe z silnikiem spalinowym. Zastosowanie tej technologii pozwoli ograniczyć m.in. emisję CO2 i tym samym spełnić coraz bardziej restrykcyjne normy emisji zanieczyszczeń.
Trzecia generacja systemu, czyli lekkie panele słoneczne, znajdujące się jeszcze w fazie pilotażowego badania, będą mogły pokrywać dach czy też maskę silnika samochodów z napędem elektrycznym i znacznie zwiększyć wydajność baterii, a tym samym wydłużyć zasięg takiego pojazdu.
Hyundai zapowiedział, że pierwsza generacja paneli słonecznych zostanie skierowana do produkcji i montażu w pierwszych modelach już w przyszłym roku.