Hybrydowe Mercedesy-AMG z nowej serii 53
Nowa w gamie Mercedesa seria 53 rodziny AMG będzie wkrótce składać się z trzech nowych modeli. Na wystawie w Detroit niemiecki koncern zaprezentował trzy modele - CLS, E Coupe oraz E Cabrio - w wariancie 53 AMG 4Matic. 6-cylindrowa jednostka benzynowa w tych modelach wspomagana jest niewielkim silnikiem elektrycznym.
Najważniejszym elementem wszystkich trzech wersji jest ich układ napędowy. Pod maską każdego wariantu pracuje sześciocylindrowa jednostka rzędowa o pojemności trzech litrów, która współpracuje z prądnico-rozrusznikiem EQ Boost, który stanowi połączenie rozrusznika z alternatorem w jeden mocny silnik elektryczny. Takie rozwiązanie, wraz z doładowaniem za pośrednictwem turbosprężarki i elektrycznego kompresora, pozwoliło istotnie podnieść parametry jak i osiągi nowych modeli w rodzinie AMG. CLS 53 4MATIC+ przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,5 s, a z pkietem AMG osiąga prędkość maksymalną 270 km/h. Jego średnie zużycie paliwa wynosi 8,4 l/100 km. W przypadku E Coupe wyniki są jeszcze lepsze. Prędkość 100 km/h auto jest w stanie osiągnąć w 4,4 s.
Tak skonstruowany układ napędowy żwawo reaguje na każde wciśnięcie pedału przyspieszenia i nie posiada tzw. turbodziury. W momencie startu elektryczny kompresor korzysta bowiem ze wsparcia EQ Boost nim do pracy wkroczy tradycyjna turbosprężarka. Silnik elektryczny zapewnia dodatkowe 22 KM oraz 250 Nm momentu obrotowego. Jednostka ta odpowiada również za działanie m.in. systemu start&stop oraz funkcji żeglowania.
3-litrowy silnik połączono z przekładnią AMG Speedshift TCT 9G o szybkiej zmianie przełożeń i szybką reakcją na komendy wydawane manetkami przy kierownicy. Skrzynia dysponuje funkcją podwójnego wysprzęglenia oraz wielokrotnej redukcji biegów. Przekładnia jest jeszcze bardziej spontaniczna w trybach Sport+ oraz manualnym.
Moment obrotowy trafia do kół za pośrednictwem montowanego seryjnie napędu na cztery koła AMG Performance 4Matic+ z całkowicie zmiennym rozdziałem momentu obrotowego. Elektromechaniczne sprzęgło aktywnie łączy stale napędzaną tylną oś z przednią, a optymalny rozdział momentu jest na bieżąco wyliczany na podstawie warunków jazdy i zachowania kierowcy. Pozwala to płynnie przechodzić od konfiguracji tylno- do czteronapędowej i odwrotnie.
Nowe wersje silnikowe zyskały także unikalny design. Z przodu wyróżnia je osłona chłodnicy przedzielona podwójnym, chromowanym ostrzem, zarezerwowana wcześniej dla odmian V8. Przedni zderzak wyprofilowany na kształt liter „A” otrzymał czarne prowadnice powietrza i dolny spojler z chromowaną listwą. W tylnej części nadwozia dostrzeżemy zmodyfikowany zderzak oraz okrągłe końcówki układu wydechowego z chromowanym wykończeniem. Z kolei CLS 53 AMG otrzymał dodatkowo tzw. kurtyny powietrzne na bokach nadwozia, które lepiej kierują strumieniem powietrza, poprawiając w ten sposób właściwości aerodynamiczne auta. Nieco inne są także krawędzie osłoby chłodnicy, reflektory, lusterka boczne oraz tylne lampy.
W standardzie nabywca otrzyma m.in. sportowe fotele, czerwone pasy bezpieczeństwa oraz elementy wykończeniowe z włókien węglowych bądź szklanych. Do tego sportowy charakter podkreśla kierownica AMG Performance obszyta skórą i opcjami personalizacji takimi jak drewniane wykończenia.