Hybrydowe BMW 330e pojedzie o 50 procent dalej w trybie elektrycznym
Do oferty średniej wielkości BMW dołącza hybrydowa odmiana tego modelu. W nowym BMW 330e Limuzyna debiutuje najnowsza generacja technologii BMW eDrive w połączeniu z czterocylindrowym silnikiem benzynowym. Niemcy deklarują większy zasięg w trybie elektrycznym oraz odczuwalny wzrost sportowych właściwości jezdnych.
Napęd hybrydowy typu plug-in w BMW 330e Limuzyna obejmuje 4-cylindrową jednostkę benzynową BMW TwinPower Turbo o pojemności dwóch litrów i mocy 184 KM oraz współpracujący z nią 113-konny silnik elektryczny, co łącznie zapewnia 252 KM. Maksymalny moment obrotowy całego układu hybrydowego wynosi 420 Nm.
Nowością w układzie napędowym najnowszego wcielenia BMW 330e jest dostępna standardowo funkcja XtraBoost, która ma zapewnić znacznie lepszą dynamikę jazdy. Aktywowana poprzez załączenie trybu Sport przy dużym obciążeniu zwiększa na 10 sekund moc układu o dodatkowe 40 KM. Po raz pierwszy też hybrydowe BMW posiada maksymalnie sportową i precyzyjną charakterystykę pedału gazu, a także specjalny program zmiany biegów 8-stopniowej skrzyni Steptronic z hamującą redukcją biegów.
Dzięki funkcji XtraBoost reakcje silnika są dużo bardziej spontaniczne. Jeśli na przykład przy prędkości 20 km/h gwałtownie wciśniemy gaz do oporu, BMW 330e już po sekundzie przyspieszy około dwukrotnie szybciej niż analogiczny model z silnikiem spalinowym – po trzech sekundach da to przewagę już jednej długości auta. Z funkcji XtraBoost można korzystać aż do osiągnięcia minimalnego poziomu naładowania akumulatora wysokonapięciowego. Działa ona również przy wciśnięciu pedału gazu poza pierwszy punkt oporu (kickdown), a także przy dźwigni biegów w pozycji M/S.
Do prędkości 100 km/h nowe BMW 330e jest w stanie przyspieszyć w 5,9 s, zaś maksymalna prędkość wynosi 230 km/h. Przy włączonym trybie hybrydowym nowe BMW 330e Limuzyna może poruszać się bez emisji zanieczyszczeń z prędkością do 110 km/h – tj. o 30 km/h szybciej niż poprzednik. Natomiast w trybie elektrycznym możliwe jest rozwinięcie nawet prędkości 140 km/h (wcześniej 120 km/h).
Pojemność litowo-jonowego akumulatora wynosi 12 kWh i zapewnia zasięg w trybie elektrycznym o ponad 50% większy niż w poprzednim modelu. W zależności od zewnętrznych warunków możliwe będzie pokonanie w trybie bezemisyjnym 59-66 km. Łączne średnie zużycie paliwa drugiej generacji hybrydowej wersji BMW serii 3 jest niższe o ok. 15% i wahać się będzie w granicach 1,6-1,9 l/100 km. Baterie umieszczone zostały pod tylną kanapą, a zbiornik paliwa nad tylną osią, dzięki czemu pojemność bagażnika ograniczona jest w niewielkim stopniu i wynosi 375 l. W razie potrzeby można ją zwiększyć, składając częściowo lub w całości oparcie tylnej kanapy dzielone w proporcjach 40:20:40.
Auto posiada funkcję odzyskiwania energii podczas hamowania, przy której silnik elektryczny pełni rolę generatora. Pozyskiwana w ten sposób lub z gniazdka energia elektryczna zasila również instalację 12 V. Eliminuje to potrzebę alternatora napędzanego przez silnik spalinowy, co dodatkowo zwiększa wydajność całego systemu.
Na wyposażeniu nowego BMW 330e znalazło się również standardowe akustyczne ostrzeganie pieszych. W trybie elektrycznym zewnętrzne głośniki emitują charakterystyczny dźwięk stworzony specjalnie do zelektryfikowanych modeli BMW.
Latem przyszłego roku do sedana dołączy także wersja Touring (kombi) z napędem hybrydowym plug-in.