Hybrydowa piątka BMW
BMW 530e iPerformance jest szóstym modelem bawarskiej marki z rodziny iPerformance, co oznacza, że jest to hybryda typu plug-in. Najnowszy członek tej rodziny w sprzedaży na pierwszych europejskich rynkach pojawi się już w maju br.
Nie jest to pierwsza hybrydowa odmiana BMW serii 5. W poprzedniej generacji modelu mieliśmy chociażby wersję ActiveHybrid, która jednak nie odniosła jeszcze jakiegoś oszałamiającego sukcesu rynkowego. Obecnie zainteresowanie hybrydami jest jeszcze większe, BMW zaś dopracowało technologię hybrydową. Czyżby BMW 530e iPerformance było skazane na sukces?
Za napęd hybrydowej "piątki" odpowiadają wspólnie dwulitrowy silnik benzynowy o mocy 184 KM i momencie obrotowym 320 Nm oraz jednostka elektryczna, generująca dodatkowo 113 KM i 250 Nm. Cały układ hybrydowy rozwija moc 252 KM i maksymalny moment obrotowy 420 Nm, co pozwala temu wariantowi serii 5 rozpędzić się do prędkości 100 km/h w 6,2 s i pojechać maksymalnie 235 km/h.
W trybie elektrycznym 530e iPerformance może pokonać dystans 50 km z maksymalną prędkością 140 km/h, a łączny zasięg auta wynosi 650 km.
Napęd na koła tylnej osi trafiają za pośrednictwem 8-stopniowej przekładni Steptronic.
Energia elektryczna gromadzona jest w zestawie baterii litowo-jonowych o pojemności 9,2 kWh. Baterie ulokowane zostały pod tylnymi siedzeniami, co nie wpływa jakoś ujemnie na pojemność bagażnika, który oferuje pojemność 410 litrów. Ładowanie do pełna przy użyciu standardowego gniazdka trwa ok. 5 godzin, zaś przy użyciu ładowarki BMW i Wallbox ok. 3 godzin. Jako opcja, od 2018 r, dostępne będzie też ładowanie bezprzewodowe (BMW Wireless Charging).
Tak jak w standardowych odmianach nowej generacji BMW serii 5, tak i w wersji hybrydowej istnieje wybór pomiędzy trybami jazdy Sport, Comfort i Eco Pro. W 530e pojawił się dodatkowo wybór pomiędzy trybami Auto eDrive, Max eDrive oraz Battery Control.
W pierwszym z nich, załączającym się za każdym razem po uruchomieniu silnika, układ hybrydowy samodzielnie dostosowuje pracę obu silników w zależności od sytuacji drogowej. W trybie Max eDrive auto jedzie wyłącznie przy użyciu jednostki elektrycznej - do prędkości 140 km/h, mocniejszego wciśnięcia pedału gazu bądź wyczerpania się baterii.
I wreszcie tryb Battery Control. Pozwala on kierowcy na ustawienie, w zakresie od 30 do 100 proc., pojemności baterii, poniżej której nie mogą się one wyładować. Zaoszczędzoną w ten sposób energię będzie można wykorzystać w późniejczym czasie, np. po wjechaniu do miasta po dłuższej podróży autostradą.
Ceny BMW 530e iPerformance na polskim rynku zaczynają się od 240 tys. zł.