Hybryda na etanol?
Elektryfikacja układów napędowych wydaje się nieunikniona, co jednak nie oznacza, że producenci samochodów nie pracują nad innymi rodzajami napędów. Na przykład Toyota niedawno zaprezentowała prototypową hybrydę, która może być zasilana zarówno benzyną, jak i alternatywnym paliwem, jakim jest etanol.
Prototypowy model japońskiej marki został zbudowany na bazie czwartej generacji Priusa. Jednak najważniejszy w tym modelu jest układ napędowy, który jest zmodyfikowaną wersją szeregowo-równoległego napędu hybrydowego Toyoty. Układ Hybrid FFV (hybrid flexible-fuel vehicle) został opracowany z myślą o popularyzacji samochodów hybrydowych w Brazylii i ograniczeniu emisji CO2. Zastosowanie etanolu dodatkowo ograniczy bilans CO2 w powietrzu dzięki temu, że jest to paliwo w pełni odnawialne, produkowane z roślin, które absorbują dwutlenek węgla z powietrza.
Pierwsze testy prototypowego Hybrid FFV wykazały ogromną przewagę tego napędu nad standardowym napędem FFV (zasilanym benzyną lub paliwami alternatywnymi) pod względem obniżenia emisji CO2. Toyota Hybrid FFV wyróżnia się dobrymi parametrami ekologicznymi także ze względu na korzystny bilans emisji CO2 w procesie produkcji etanolu z trzciny cukrowej (E 100), jego dystrybucji oraz spalania w silniku elektryczno-spalinowego samochodu hybrydowego.
Toyota planuje wprowadzić takie rozwiązanie w swoich modelach do sprzedaży na rynku brazylijskim. Wcześniej jednak przeprowadzi serię analiz i testów w rzeczywistych warunkach drogowych, aby ocenić osiągi oraz trwałość napędu Hybrid FFV.
Prototypowa Toyota Hybrid FFV jest kolejnym przykładem realizacji przez japoński koncern programu Environmental
Challenge 2050, którego jednym z celów jest redukcja do 2050 roku emisji CO2 nowych samochodów firmy o 90% w porównaniu do roku 2010. Do 2030 r. Toyota zamierza sprzedawać na świecie 5,5 miliona zelektryfikowanych samochodów rocznie.