Hot-hatch oraz elektryczno-autonomiczna Toyota
Najważniejsza impreza motoryzacyjna pierwszej połowy roku na europejskim rynku, czyli wystawa samochodowa w Genewie, rusza już za dwa tygodnie. Na stoisku Toyoty zobaczymy m.in. odświeżonego Yarisa, ale większym zainteresowaniem może się cieszyć jego sportowa odmiana bądź koncepcyjna zapowiedź pierwszego w pełni elektrycznego miejskiego modelu.
O hot-hatchu na bazie najnowszej odmiany Yarisa już informowaliśmy, choć japoński koncern nie zdradził zbyt wielu informacji na jej temat. Dziś już wiemy, że będzie się on nazywał Yaris GRMN (od Gazoo Racing Masters of the Nürburgring). Inspirowany sportowym Yarisem WRC, który już odnosi pierwsze sukcesy w Rajdowych Mistrzostwach Świata, będzie miał pod maską turbodoładowaną jednostkę benzynową o pojemności 1,8 litra i mocy 210 koni mechanicznych. Za przeniesienie napędu na koła przedniej osi odpowiadać będzie sześciobiegowa skrzynia manualna.
Yaris GRMN od cywilnej odmiany modelu będzie się wyróżniał nieco ostrzejszą stylistyką, będzie wyposażony m.in. w zmodernizowane hamulce, układ zawieszenia oraz kierowniczy.
Równie ciekawą premierą na stoisku Toyoty będzie koncepcyjny i-TRIL, czyli zapowiedź małego, miejskiego modelu o napędzie elektrycznym. Japoński koncern jest zdecydowanym liderem w segmencie pojazdów hybrydowych, jest też pionierem w klasie aut z ogniwami paliwowymi, ale jak dotąd raczej omijał on auta o napędzie wyłącznie elektrycznym. Jak widać, niebawem się to zmieni.
Prototypowy model będzie demonstracją obecnych badań Toyoty nie tylko nad napędem elektrycznym, ale również nad rozwiązaniami autonomicznej jazdy oraz rozwiązań poprawiających właściwości jezdne oraz komfort podróżowania.
3-miejscowy mikrosamochód z silnikiem elektrycznym będzie mógł poruszać się bez udziału kierowcy. Pojazd wykorzystuje technologię Active Lean, tę samą która pojawiła się w miejskim modelu i-Road w Grenoble oraz Tokio.
Napędzany silnikiem elektrycznym i-TRIL waży zaledwie 600 kg, ma 2830 mm długości i 1460 mm wysokości. Rozstaw kół przednich to 1200 mm, zaś tylnych 600 mm. System Active Lean powoduje, że przegub między tylną osią i kabiną umożliwia przechylanie nadwozia i przednich kół w zakrętach, podczas gdy napędzane koła tylne pozostają wciąż prostopadłe do nawierzchni. Drzwi odchylają się ku górze na zawiasach umieszczonych na pochyłych słupkach przednich, co zapewnia łatwe wchodzenie do wnętrza również pasażerom tylnych siedzeń, a jednocześnie nie wymaga większej przestrzeni na parkingu niż w przypadku konwencjonalnych drzwi.
Dzięki technologii „Relaxed Engagement” zarówno zmiana kierunku jazdy, jak i przyspieszanie oraz hamowanie realizowane są za pomocą technologii drive-by-wire. Do kierowania pojazdem i-TRIL służą kontrolery dla lewej i prawej ręki (działające podobnie jak komputerowa mysz lub joystick), umieszczone pod elastyczną tkaniną pokrywającą moduł ręcznego sterowania. Podstawa fotela kierowcy zaopatrzona jest w umiejscowiony po środku element, zapewniający dobre podparcie nóg.