Honda stawia na silniki z turbo
Pojawienie się turbodoładowanego silnika benzynowego w Civicu Type R było zwiastunem rewolucyjnych wręcz zmian w kwestii jednostek napędowych oferowanych przez Hondę. W nowym Civicu pojawią się dwie nowe jednostki benzynowe z turbodoładowaniem.
Wprawdzie na nową, dziesiątą już generację kompaktowej Hondy przyjdzie nam jeszcze poczekać ponad rok (światowa premiera przyszłej jesieni na wystawie w Paryżu, debiut na europejskim rynku na początku 2017 roku), to japoński koncern już zdradza pierwsze szczegóły techniczne na jej temat. Wiemy na pewno, że do oferty trafią dwa nowe silniki benzynowe VTEC Turbo z serii Earth Dreams Technology.
Pierwszą jednostką z nowej rodziny silników jest wspomniany już na wstępie dwulitrowy motor, który został stworzony dla debiutującego w tym roku nowego Civica Type R. Jednostka ta rozwija moc 310 KM i pozwala japońskiemu hot-hatchowi rozpędzić się do prędkości 100 km/h w 5,7 sekundy.
Dwa kolejne silniki będą już jednostkami przeznaczonymi do dużo spokojniejszej jazdy. Powstały w myśl zasady downsizingu i będą miały pojemność odpowiednio 1,0 i 1,5 litra. Póki co Japończycy nie zdradzają, jaka będzie moc obu silników. Według niepotwierdzonych jeszcze informacji mniejsza, trzycylindrowa jednostka będzie dysponować stadem koni liczącym 127 sztuk i maksymalnym momencie na poziomie 200 Nm. Być może pojawi się również inny wariant mocy.
Obie turbodoładowane jednostki będą wyposażone w układ zmiennych faz rozrządu, który ma zapewnić wyższą moc, przy jednoczesnej redukcji zanieczyszczeń. Niska bezwładność oraz bardzo szybki czas reakcji to zalety zastosowania turbosprężarki, natomiast bezpośredni wtrysk paliwa pomoże uzyskać wyższą moc maksymalną i korzystniejszy sposób kształtowania przebiegu momentu obrotowego. Jak zapewniają japońscy inżynierowie, są to główne zalety, dzięki którym nowe silniki uzyskają przewagą nad obecnie stosowanymi konstrukcjami wolnossącymi.
Zwolennicy silników bez doładowania jeszcze przez jakiś czas pozostaną w niepewności, bowiem Honda nie zdradza, czy obecne jednostki (1.4 i-VTEC oraz 1.8 i-VTEC) pozostaną w ofercie. Jednak zwrot w oficjalnym komunikacie prasowym, iż nowe jednostki "będą stanowiły część gamy silnikowej nowego Civica" każe mieć nadzieję, że nie jest to jeszcze zapowiedź całkowitego końca dotychczasowych silników.
Nie znamy też planów co do wprowadzenia nowych silników do innych modeli Hondy, ale tu może przypuszczać, z dużą dozą prawdopodobieństwa, że w kolejnym etapie trafią one do takich modeli jak Jazz czy HR-V.