Honda modernizuje swojego diesla
Choć świat motoryzacyjny odwraca się powoli od diesli, nie oznacza to jednak, że silniki wysokoprężne znikają z oferty. Honda na przykład postanowiła zmodernizować swoją 1,6-litrową jednostkę wysokoprężną, która na początku przyszłego roku zadebiutuje w nowym Civicu.
1,6-litrowy silnik i-DTEC, który rozwija moc 120 koni mechanicznych, będzie jednym z pierwszych, którego spalanie oraz emisja zanieczyszczeń zostanie przebadana wg nowej zharmonizowanej procedury testowej WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procure). Procedura ta zacznie obowiązywać od września br. i zastąpi stosowany dotychczas cykl pomiarowy NEDC, którego wyniki znacznie odbiegają od uzyskiwanych w rzeczywistych warunkach drogowych. Nowy cykl pomiarowy pozwoli uzyskać wyniki pomiarów dużo bardziej zbliżone do faktycznych, osiąganych podczas eksploatacji auta.
Dlatego też inżynierowie Hondy dokonali znaczących poprawek w silniku i-DTEC, aby spełniał on europejskie normy emisji spalin. W efekcie udało się nawet obniżyć średnie spalanie do poziomu 3,7 l/100 km i poziom emisji CO2 do 99 g/km.
Zmiany, o których mowa, to przede wszystkim zmniejszone tarcie podczas ruchu tłoków w cylindrze poprzez zastosowanie wytrzymałej stali chromowo molibdenowej, a także honowaniu gładzi cylindrowych "super plateau". Efektem jest bardziej płynny ruch tłoków. Tak jak w dotychczasowej wersji, również i w nowej odmianie silnika znalazł się wtrysk paliwa firmy Bosch oraz mała, ale wydajna turbosprężarka. Niskociśnieniowy system recyrkulacji spalin EGR i wysokoprzepływowe kanały dolotowe w głowicy silnika, zapewniają intensywniejsze zawirowanie powietrza. Nowa wersja silnika otrzymała ponadto dodatkowe użebrowanie bloku, podwyższające jej sztywność strukturalną. Efektem finalnym jest niższy poziom hałasu oraz towarzyszących drgań.
Silnik 1.6 i-DTEC wyposażono także w nowy reaktor pojemnościowy (NSC) wychwytujący tlenki azotu aż do przeprowadzenia cyklu regeneracyjnego oraz powiększony katalizator z większą ilością metali szlachetnych (srebra i platyny), a także neodymu. Czujnik sadzy precyzyjnie wykrywa zaś, kiedy potrzebne jest przeprowadzenie wspomnianego cyklu regeneracyjnego.
Dodajmy jeszcze, że zmodernizowany silnik Hondy generuje maksymalną moc 120 KM przy 4000 obr/min, zaś maksymalny moment obrotowy 300 Nm jest osiągany przy 2000 obr/min. Civic w tej wersji silnikowej będzie rozpędzał się do prędkości 100 km/h w 10,4 s.
W połowie przyszłego roku oferta Civica powiększona zostanie także o nową, dziewięciostopniową przekładnię automatyczną. Po raz pierwszy taka przekładnia pojawi się w aucie z napędem na jedną oś. Dokładne osiągi wariantu Civica z taką skrzynią biegów poznamy bliżej jej rynkowej premiery.