Holandia najdroższa, Polska droższa niż Niemcy
Od 600 do 800 euro kosztuje miesięczne utrzymanie samochodu w Holandii, najdroższym pod tym względem kraju w Europie. Na drugim biegunie znajdują się Czechy. Polska zaś należy do grupy tańszych krajów, choć, co może zaskakiwać, mniej na samochód wydają Niemcy.
Najnowsze badanie CarCost Index zostało przeprowadzone przez firmę LeasePlan w 11 europejskich krajach: Belgii, Czechach, Francji, Holandii, Hiszpanii, Niemczech, Polsce, Szwajcarii, Szwecji, Wielkiej Brytanii i Włoszech. Badanie to mierzy średnie miesięczne koszty użytkowania samochodu w okresie pierwszych trzech lat od jego zakupu.
W badaniu analizie poddano wszystkie koszty, jakie ponosi właściciel samochodu. Do celów badania przyjęto trzyletni samochód z segmentu C i roczny przebieg na poziomie 20 tys. km. Analizowano takie dane jak cena zakupu, spadek wartości, ubezpieczenie, koszty serwisowania i napraw oraz paliwa, a także wysokość podatków. Stałe koszty, na które kierowcy mają ograniczony wpływ, to utrata wartości (amortyzacja), podatki i serwisowanie, stanowiące ponad 70% wydatków na auto, z których największy to utrata wartości wynosząca aż 36%. 20% kosztów utrzymania auta stanowią podatki, w tym koszty rejestracji samochodu. 16% to wydatki na paliwo, 13% na ubezpieczenie i po 7% na raty oraz bieżące serwisowanie.
Najdroższym z punktu widzenia posiadania samochodu krajem w Europie, i to zarówno, jeśli posiadamy auto z silnikiem Diesla, jak i benzynowe, jest Holandia. W zależności od rodzaju paliwa miesięczny koszt utrzymania swojego samochodu dla Holendra waha się między 660 (benzyna) a 805 euro (diesel). Stosunkowo dużo utrzymanie auta kosztuje również Włochów, Hiszpanów i Brytyjczyków.
Na drugim końcu tej listy znalazły się Czechy, gdzie miesięczny koszt utrzymania auta z silnikiem benzynowym wynosi 406 euro, a z dieslem 455 euro. W Polsce średni miesięczny koszt auta łącznie z paliwem to dla silnika benzynowego 450 euro, dla diesla 480 euro. Zaskakująco niski koszt posiadania samochodu mają Niemcy - odpowiednio 418 euro i 454 euro.
Z przeprowadzonego badania wynika, iż najdroższe paliwo jest obecnie we Włoszech, głównie za sprawą wysokiego podatku VAT. Szwajcaria natomiast nakłada najwyższe podatki na samochody z silnikiem diesla ze względu na emisję spalin, a w szczególności tlenków azotu NOx. Najniższe podatki i opłaty rejestracyjne są w Niemczech, zaś koszty serwisowania są najtańsze w Wlk. Brytanii. Z kolei Hiszpanie mają najdroższe ubezpieczenie, Szwedzi najwyższe koszty bieżącego utrzymania, a w Holandii najdroższe są kredyty samochodowe.