GMC Sierra All Terrain HD Concept
Jak doskonale wiemy, Stany Zjednoczone to kraj kontrastów. Dotyczy to także samochodów, jakie jeżdżą po tamtejszych drogach - z jednej strony Amerykanie coraz chętniej sięgają po ekologiczne hybrydy, z drugiej zaś nadal kochają potężne pikapy, które z ekologią mają niewiele wspólnego. O tym, że auta z "paką" to w USA wciąż bardzo popularny segment rynku świadczy nowy prototyp General Motors.
Podczas styczniowych targów samochodowych NAIAS, amerykański gigant motoryzacyjny pokaże model GMC Sierra All Terrain HD Concept. Publiczność wystawy organizowanej w Detroit, znudzona nudnymi samochodami do jazdy o kropelce, będzie mogła zobaczyć, co tak naprawdę znaczną gigantyczne rozmiary zewnętrzne, masywny design i potężny układ napędowy.
Jak sama nazwa wskazuje, nowy koncept General Motors został skonstruowany, aby pokonywać wszelkie przeszkody terenowe, jakie znajdą się pod jego kołami. W tym celu, auto zostało wyposażone w szereg nowych podzespołów, które prócz większej wytrzymałości i lepszych własności terenowych, oferują widoczną gołym okiem poprawę muskularnego wyglądu.
Z zewnątrz, All Terrain HD Concept zwraca na siebie uwagę przeogromnym grillem z wyraźnie zaznaczonym logo, zderzakami z masywnymi osłonami podwozia, potężnymi nadkolami, a także znacznie mniej widocznymi światłami LED. Choć na zdjęciach trudno to dostrzec, imponująco wielkie są zamontowane koła – opony BFGoodrich KM2 mają średnicę aż 35 cali, co sprawia, że 20-calowe felgi nie wyglądają na specjalnie duże.
Na ekstremalnie trudne bezdroża zostały przygotowane elementy podwozia. Pojawiły się amortyzatory Fox off-road, automatycznie blokujące się mechanizmy różnicowe, a także elektroniczny system odłączający przedni stabilizator po naciśnięciu jednego przycisku. W skład układu hamulcowego wchodzą tarcze o średnicy 14 cali (!), a wszelkie elementy podwozia są chronione przez kompozytowe osłony.
Pod nieskończenie długą maską prototypowej Sierry kryje się najnowsze dzieło inżynierów GM. To 6,6-litrowy, 8-cylindrowy motor wysokoprężny, który jest w stanie dostarczyć 397 KM mocy i 1037 Nm momentu obrotowego. Mocarnego diesla z serii Duramax połączono z 6-stopniową skrzynią biegów i obowiązkowym w terenówce napędem na cztery koła.
Oprócz ponadprzeciętnych zdolności terenowych, GMC Sierra All Terrain HD Concept ma także do zaoferowania oszałamiające wręcz możliwości przewozowe. Z danych producenta wynika, że wjeżdżając nowym prototypem w teren, możemy zabrać ze sobą 2,7 tony bagażu, a dodatkowo pociągnąć niemal 6-tonową przyczepę.
Amerykańska firma nie poinformowała nas o planach produkcji niezwykłego prototypu. Możemy jednak spekulować, że tuż po premierze, wybrane elementy zastosowanie w aucie trafią do oferty seryjnego GMC.