Garść informacji z polskiej sceny drogowej cz. 2
W sądach różnego rodzaju i stopnia spoczywa w tej chwili prawie 700 różnych sporów prawnych, odnośnie budowy dróg, prac i kontraktów z tym związanych. Łączna suma roszczeń wykonawców zamyka się w kwocie 3,8 mld złotych, zostało potrąconych 400 mln zł kar umownych, a ponad 465 mln zł uruchomiono z gwarancji bankowych i ubezpieczeniowych. W drugiej części, pozwolenie na rozpoczęcie rozbudowy jednej z najbardziej zatłoczonych dróg w naszym kraju, drogi S8 zostało wydane. Obwodnica podwarszawskich Janek ma powstać w 32 miesiące.
Wielka sądowa bitwa GDDKiA
Jak podaje „Dziennik Gazeta Prawna”, sądy są zalewane wszelkiego rodzaju pozwami od wykonawców dróg, w sprawie wykupu gruntów, czy wywłaszczenia poprzez specustawę. Jest to największa batalia sądowa jaką musi przeprowadzić Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w historii. Łącznie jest to prawie 700 spraw.
Sprawy przybrały tak wielki obrót, że w sądach pojawili się sędziowie wyspecjalizowani w przepisach o robotach drogowych, a liczne kancelarie prawne same wyszukują klientów, którzy zostali poszkodowani. GDDKiA nie chciała oficjalnie wypowiedzieć się w kwestii sumy, jaką ma przeznaczaną na obsługę prawną przez podmioty zewnętrzne. Zasadą jest, że jeśli publiczny inwestor jest pozywany, to jego reprezentantem jest Prokuratura Generalna. Ale wiadomo, że od zasady są wyjątki: - „GDDKiA chętnie zleca obsługę prawną procesów na zewnątrz. Od kiedy w 2010 r. zmieniły się przepisy, trudniej jest im to robić z wolnej ręki, ale takie przypadki też się zdarzają.” - powiedział DGP, adwokat, pracujący w jednej ze znanych kancelarii prawniczych. I dodaje: -„Spory drogowe to niekończąca się historia. Na przykład konflikty dotyczące autostrady A2 będą się ciągnęły jeszcze latami. Z punktu widzenia skuteczności procesowej sięganie przez GDDKiA po usługi z zewnątrz jest rozsądne, bo dyrekcja zyskuje dodatkowo dostęp do profesjonalistów. Kancelarie prawne pilnują się, żeby unikać konfliktu interesów, ale tort do podziału jest smakowity. W praktyce wygląda to tak, że czasami przy jednym kontrakcie autostradowym reprezentują zamawiającego, a przy innym wykonawców”.
-” W biurze prawnym Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad pracuje w tej chwili 13 osób, a każdy z 16 oddziałów zatrudnia od jednego do trzech, czterech radców prawnych. Wbrew plotkom w branży nie istnieje żaden specjalny pion do obsługi roszczeń. Zajmują się nimi pracownicy działów inwestycji i prawnego.” – tłumaczy rzeczniczka GDDKiA Urszula Nelken
Rozbudowa drogi S8, ruszy już wkrótce!
Wojewoda mazowiecki wydał zgodę na rozbudowę i dostosowanie do standardów unijnych drogi ekspresowej S8, czyli obwodnicy podwarszawskich Janek. Prace mają rozpocząć się już w maju tego roku i potrwać przez 32 miesiące. Pozwolenie dotyczyć będzie budowy 11 – kilometrowego odcinka Paszków – Opacz – Łopuszańska. Trasa zaczynać się będzie w miejscu węzła Opacz i biec do Janek, gdzie połączy się ze starą drogą krajową numer 8. Następny fragment to połączanie węzła Janki w kierunku Magdalenki z drogą nr 8.
- „Warszawiacy czekali na taką decyzję kilkanaście lat. To przykład, jak trudno przygotować inwestycję na terenach zurbanizowanych. Droga przebiega przez kilka tysięcy działek, a to oznacza, że trzeba uwzględnić kilka tysięcy interesów.” – powiedział wojewoda mazowiecki Jacek Kozłowski. - „Wydana decyzja ma rygor natychmiastowej wykonalności czyli budowę można rozpocząć nawet jutro. To kluczowa inwestycja dla mieszkańców Warszawy.” - dodał Łukasz Lender, dyrektor warszawskiego oddziału GDDKiA.