Fotoradary straży miejskiej powrócą
Wykorzystywane przez władze samorządowe fotoradary na skutek zmian przepisów od 2016 r. przestały łapać piratów drogowych. Jednak w Warszawie właśnie się to zmieniło i należące do władz stolicy fotoradary zostały użyczone Inspekcji Transportu Drogowego.
W tym tygodniu doszło do podpisania umowy pomiędzy Głównym Inspektoratem Transportu Drogowego a miastem stołecznym Warszawa, reprezentowanym przez Komendanta Straży Miejskiej – Pana Zbigniewa Leszczyńskiego, w sprawie użyczenia Inspekcji Transportu Drogowego fotoradarów. Umowa została wstępnie podpisana na okres trzech lat i obejmuje użyczenie łącznie 27 konstrukcji wsporczych (masztów) oraz 24 urządzeń rejestrujących. Zgodnie z zawartym porozumieniem sprzęt ten wejdzie w skład ogólnopolskiego systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym CANARD.
Oznacza to, że przejęte fotoradary zostaną dostosowane i skonfigurowane w taki sposób, by mogły zostać połączone z systemem teleinformatycznym wykorzystywanym w Inspekcji Transportu Drogowego, wspierającym procedowanie spraw o wykroczenia w ruchu drogowym oraz zarządzanie infrastrukturą kontrolną, a co za tym idzie dołączą do istniejącej sieci 400 fotoradarów funkcjonujących na terenie całego kraju. Nowe-stare fotoradary w Warszawie nie zaczną jednak pilnować porządku od razu. Dostosowanie do sieci CANARD trochę potrwa i będą one sukcesywnie aktywowane przez kilka najbliższych miesięcy.
Jak przekonuje GITD, zawarte porozumienie pozwoli na uzupełnienie luki w stołecznym systemie bezpieczeństwa ruchu drogowego, powstałej w wyniku zmiany przepisów ustawy - Prawo o ruchu drogowym, która odebrała strażom gminnym (miejskim) uprawnienia do wykorzystywania urządzeń rejestrujących. Dotychczasowe doświadczenia wskazują jednoznacznie, że zautomatyzowane kontrole prędkości oraz stosowania się do sygnalizacji świetlnej istotnie wpływają na zachowania kierujących pojazdami, przyczyniając się do poprawy bezpieczeństwa.