Fordy również pojadą bez kierowcy
Ford uzyskał zgodę władz Kalifornii na przyszłoroczne testy swojego autonomicznego auta na drogach publicznych tego stanu. Jednocześnie amerykański koncern negocjuje z Google wspólną budowę takiego pojazdu.
W pełni autonomiczny Ford Fusion Hybrid powstał w centrum Ford Research and Innovation Center w Palo Alto, w którym w krótkim czasie zwiększono liczbę pracowników z 15 do 100 naukowców i inżynierów. Planowane testy na drogach Kalifornii są kolejnym etapem 10-letniego planu rozwoju samochodów autonomicznych, który stanowi jeden z najważniejszych punktów programu Ford Smart Mobility. Program ten, poza pracami nad autonomicznymi pojazdami, obejmuje ponadto rozwój nowoczesnych technologii zapewniających łączność pomiędzy samochodami, mobilność oraz zbieranie, analizę i wykorzystywanie wielu danych z otoczenia.
Wybór Kalifornii jako miejsca do testów pojazdów autonomicznych na drogach publicznych jest naturalnym wyborem, gdyż prawo tego stanu dopuszcza do ruchu samojeżdżące samochody. Ford dołączył tym samym do innych producentów, którzy wcześniej uzyskali już takie zezwolenia.
Kalifornijskie drogi nie będą jednak pierwszymi, na których pojawi się autonomiczny Fusion Hybrid. Autonomiczny Ford testowany był już w tzw. "autonomicznym miasteczku" w ośrodku Ann Arbor zbudowanym na terenie Uniwersytetu w Michigan przy współudziale amerykańskiego rządu oraz producentów samochodów (Ford, GM, Toyota, Honda i Nissan). Na powierzchni 32 akrów (ok. 13 ha) stworzono układ komunikacyjny typowy dla większości miast. Znajdziemy tam skrzyżowania z sygnalizacją świetlną, ronda, przejścia dla pieszych, parkingi, a nawet czteropasmową autostradę.
Ford Fusion Hybrid Autonomous Research Vehicle jako pierwszy miał okazję poruszać się w tym ośrodku. Auto wyposażone jest w system kamer, czujników, radarów i laserów, które pozwalają autu "obserwować" otoczenie i przekazywać do komputera pokładowego informacje niezbędne do prawidłowego i bezpiecznego poruszania się.
Wprawdzie, jak widać, Ford pracuje samodzielnie nad rozwojem swojego autonomicznego modelu, to jednak prowadzi również rozmowy z firmą Google na temat współpracy w tej dziedzinie. Gdyby ewentualna współpraca doszła do skutku, Ford mógłby zaprojektować i zbudować specjalnie dla Google samochód, który byłby wykorzystywany do dalszych prac nad autonomicznym pojazdem. Z kolei Google dostarczyłby Fordowi nowoczesnej technologii, bez której autonomiczne pojazdy nie mogą się obejść.
Współpraca pomiędzy koncernami nie byłaby zresztą niczym nowym. Pierwsze 100 samojeżdżących aut Google zostało zbudowanych przez firmę Roush Industries, powiązaną różnymi zależnościami z Fordem.