Ford testuje rozwiązanie przeciw marnotrawieniu czasu i pieniędzy
Nawet 67 godzin w skali całego roku marnują kierowcy zamieszkujący duże aglomeracje miejskie na poszukiwanie wolnych miejsc parkingowych, co przekłada się także na wymierne straty finansowe. Ponadto takie powolne krążenie przyczynia się do powstawania korków. Dlatego też postanowił znaleźć rozwiązanie tego problemu.
Powyższy problem ze znalezieniem wolnego miejsca do zaparkowania wcale nie musi wynikać ze zbyt małej liczby miejsc parkingowych. Według danych uzyskanych przez władze Londynu na wielu parkingach liczba zajętych miejsc nierzadko nie przekracza 50%. Jak oceniają przedstawiciele Forda, problem wynika przede wszystkim ze słabej komunikacji i braku odpowiednich informacji, jakie docierają do kierowców.
Ford oraz Vodafone pracują obecnie nad nową technologią łączności pomiędzy samochodami oraz między autami a infrastrukturą miejską. Nowy system Parking Space Guidance sprawdza, a następnie pokazuje kierowcom liczbę wolnych miejsc na pobliskich parkingach oraz sposób dotarcia do nich.
– Nawigacje satelitarne są świetne, jeśli chodzi o doprowadzenie nas do celu, ale nie są zbyt przydatne, gdy trzeba znaleźć odpowiedni parking - w szczególności w centrum miasta. Parking Space Guidance to technologia, która może pomóc kierowcom szybciej zakończyć ich podróż, zaoszczędzić pieniądze, czas oraz przyczynić się do poprawy jakości powietrza – powiedział Tobias Wallerius, inżynier Forda.
– Jeśli samochody będą mogły wymieniać między sobą i infrastrukturą miejską dane o otoczeniu w czasie rzeczywistym, to korki będą mniej uciążliwe, szukanie miejsca parkingowego mniej stresujące, a ludzie dotrą do celu dużo szybciej – powiedział Michael Reinartz, szef innowacji Vodafone.
Technologia Parking Space Guidance działa w ten sposób, że pojazdy w trakcie jazdy przez miasto będą otrzymywać dane nt. statusu parkingów z centralnego systemu komputerowego, bazującego na geolokalizacji oraz informacji płynących z pobliskich cyfrowych znaków drogowych. Parking Guidance System jest testowany w ramach programu KoMoD w Niemczech.
Program ten będzie obejmował także szereg innych technologii, z których część jest już znana i stosowana. System wspomagania sygnalizacji świetlnej będzie wskazywał, ile czasu pozostało do zapalenia zielonego bądź czerwonego światła. System informacji o tunelacz otrzeże wcześniej np. o zamknięciu pasa ruchu bądź ograniczeniu prędkości, a Vario Display będzie przekazywać bezpośrednio do systemu sterującego w aucie informacje o odbywających się w pobliżu imprezach (np. koncert, mecz, wystawa), które mogą mieć wpływ na ruch lokalny. System kontroli ruchu na autostradach będzie odpowiednio regulować ograniczenia prędkości, inteligentna transmisja znaków drogowych wysyła bezpośrednio do auta informacje o ograniczeniach prędkości i innych znakach ostrzegawczych, wreszcie również bezpośrednio do auta trafiać będą ostrzeżenia o zmianach pogody.
Źródło: Ford