Ford stworzył mobilny tunel do testów aeroakustycznych
Kosztował ułamek tego, ile kosztuje wybudowanie zaawansowanego laboratorium do testów aerodynamicznych, a pozwoli zaoszczędzić mnóstwo czasu i pieniędzy na każdorazowe testy w warunkach drogowych nowo projektowanych modeli.
Stworzony przez koncern Ford mobilny tunel aeroakustyczny jest pierwszym na świecie tego typu rozwiązaniem. Składa się on z dwóch 16-metrowych kontenerów, w których zainstalowane zostały dwa wiatraki o średnich 1,83 m każdy. Wiatraki te są w stanie wytworzyć wiatr o prędkości dochodzącej do 130 km/h. Jego niewątpliwą zaletą jest również możliwość złożenia i rozłożenia w godzinę, dzięki czemu tunel ten będzie mógł być wykorzystywany w różnych miejscach.
Ford posiada wprawdzie zaawansowane, wyposażone w najnowocześniejszą aparaturę pomiarową laboratorium do przeprowadzania testów aerodynamicznych oraz aeroakustycznych, które kosztowało ok. 50 mln dolarów, ale nie jest ono w stanie zapewnić wszystkich niezbędnych testów w krótkim czasie.
Tu z pomocą ma przyjść właśnie nowy mobilny tunel. Dzięki niemu inżynierowie Forda będą w stanie już na pierwszym etapie projektowania nowych modeli sprawdzić, jak będzie on zachowywał się podczas jazdy z dużymi prędkościami, jaki poziom hałasu będzie słyszalny w kabinie. Ewentualne słabe punkty będzie można szybko wychwycić i przeprowadzić odpowiednie poprawki. Do tej pory część pomiarów realizowanych było w rzeczywistym ruchu drogowym, co kosztowało sporo pieniędzy i przede wszystkim czasu.
Mobilny tunel aeroakustyczny został zgłoszony przez Forda do amerykańskiego biura patentowego i obecnie czeka na wydanie certyfikatów.
Pierwszym nowym modelem, przy którego projektowaniu zostanie ten tunel wykorzystany, będzie Lincoln Continental w odmianie sedan.