Ford Focus ECOnetic z zasięgiem ponad 1500 km
W dzisiejszych czasach każdy chce jeździć jak najwięcej za jak najmniejsze pieniądze - to nie skąpstwo, a rozsądek i zmysł oszczędzania. Niestety nie każde auto jest na tyle oszczędne, a częste wizyty na stacji benzynowej przyprawiają kierowcę o kolejne siwe włosy. Czy propozycja Forda jest w stanie spełnić pokładane w nowym Focusie nadzieje?
Ford dość szumnie chwali się nowym modelem Focusa z serii ECOnetic. Zdaniem producenta, auto zużywa średnio 3,4 l/100 km, a całkowity zasięg na jednym zbiorniku paliwa wynosi ponad 1500 kilometrów. Poniżej prezentujemy Wam oficjalną informację prasową:
W niemieckiej fabryce Forda w Saarlouis ruszyła produkcja nowego Forda Focus ECOnetic, najoszczędniejszego Forda Focus w historii firmy.
Ford Focus ECOnetic jest napędzany specjalnie skalibrowanym silnikiem wysokoprężnym 1,6 l Duratorq TDCi, który na pokonanie 100 kilometrów potrzebuje zaledwie 3,4 litra oleju napędowego. Oznacza to, że ekonomiczny Ford Focus zatankowany „pod korek” przejedzie bez zatrzymywania się na stacji benzynowej ponad 1500 kilometrów, wydzielając przy tym średnio 88 gramów dwutlenku węgla na kilometr.
Doskonała wydajność paliwowo-ekologiczna to zasługa nie tylko oszczędnej jednostki napędowej. Pakiet technologiczny Ford ECOnetic obejmuje również modyfikacje aerodynamiczne nadwozia i podwozia – łącznie z zastosowaniem specjalnych osłon – oraz obniżone zawieszenie, pozwalające zredukować opory powietrza. Wydatny wpływ na wzrost wydajności ma również zastosowanie chłodnicy powietrza, która umożliwia precyzyjną kontrolę temperatury powietrza doładowującego, zapewniając przy tym chłodniejszy i gęstszy ładunek. Dodatkowo, specjalny katalizator spalin przyczynia się do redukcji zanieczyszczeń poprzez usprawnienie procesu spalania z wykorzystaniem większej ilości powietrza w stosunku do paliwa.
Inne innowacje z zakresu technologii Ford ECOnetic to układ Auto-Start-Stop, zapewniając ładowanie akumulatora z odzyskiwaniem energii w trakcie hamowania, aktywna żaluzja wlotu powietrza do komory silnika, oszczędny tryb pracy silnika EcoMode, lampka kontrolna zmiany biegów oraz zoptymalizowane przełożenia skrzyni biegów. Całość uzupełniają specjalne owiewki kół oraz opony o obniżonych oporach toczenia.
Ford Focus ECOnetic jest kolejnym po Fordzie Fiesta ECOnetic przedstawicielem linii ekonomicznych modeli Forda, przy czym pod koniec roku już połowa samochodów z europejskiej gamy Forda będzie nosiła oznaczenie „ECOnetic Technology”. W 2013 roku wskaźnik ten wzrośnie do dwóch trzecich. Producent dąży w ten sposób do zredukowania emisji CO2 w swoich samochodach o 30 procent w ramach inicjatywy ekologicznej na lata 2006 – 2020.
* Wszystkie dane dotyczące emisji CO2 i zużycia paliwa pochodzą z oficjalnych testów przeprowadzonych zgodnie z unijną dyrektywą 93/116/EC. Podane wartości zużycia paliwa uzyskano podczas pomiarów zgodnych z dyrektywą Unii Europejskiej EU 80/1268/EEC regulującą sposób pomiaru zużycia paliwa. Wartości te będą się różnić od wskaźników podawanych w innych częściach świata.
EcoBoost rośnie w siłę
• Ford of Europe potroi od 2015 roku produkcję silników EcoBoost do poziomu 480 tysięcy w porównaniu z 141 tysiącami wyprodukowanymi w ubiegłym roku. Zdecydowaną większość stanowić będą jednostki o pojemności 1 litra.
• Silniki EcoBoost łączą technologię turbodoładowania, bezpośredni wtrysk paliwa oraz układ płynnej regulacji faz rozrządu niezależnie dla obu wałków. Rozwiązanie to pozwala zachować dużą moc silnika przy jednoczesnym obniżeniu zużycia paliwa.
• W ciągu najbliższych trzech lat Ford chce zbudować 800 tysięcy silników EcoBoost o pojemności 1 litra. Łącznie pojawić się ma w tym czasie 1,3 miliona jednostek EcoBoost o różnych pojemnościach.
Ford of Europe planuje trzykrotnie zwiększyć produkcję oszczędnych, a zarazem mocnych silników EcoBoost. Planowana roczna produkcja w 2015 roku wynosić ma 480 tysięcy w porównaniu z 141 tysiącami wyprodukowanymi w ubiegłym roku, z czego zdecydowaną większość stanowić mają jednostki o pojemności 1 litra.
Silniki EcoBoost łączą technologię turbodoładowania, bezpośredni wtrysk paliwa oraz układ płynnej regulacji faz rozrządu niezależnie dla obu wałków. Rozwiązanie to pozwala zachować dużą moc silnika przy jednoczesnym obniżeniu zużycia paliwa. Jednostka EcoBoost zadebiutowała w Europie pod koniec 2010 roku w modelach Ford C-MAX, Ford S-MAX, Ford Galaxy i Ford Mondeo, natomiast w ubiegłym roku pojawiła się również w Fordzie Focus.
W ciągu najbliższych trzech lat Ford chce zbudować 800 tysięcy silników EcoBoost o pojemności 1 litra w fabrykach w Rumunii i w Niemczech. Łącznie pojawić się ma w tym czasie 1,3 miliona jednostek EcoBoost o różnych pojemnościach. Ponadto firma do 2015 roku planuje produkować rocznie 800 tysięcy silników EcoBoost z przeznaczeniem na rynki pozaeuropejskie. W samych Stanach Zjednoczonych jeździ obecnie 180 tysięcy modeli Forda napędzanych tym silnikiem.
W związku z tym do roku 2015 ponad połowa samochodów oferowanych w gamie Forda będzie napędzana silnikami EcoBoost. Wszystkie modele cechować ma zużycie paliwa na poziomie auta z silnikiem o niewielkiej pojemności skokowej oraz wysoka moc generowana z reguły przez dużą jednostkę napędową.
Dirk Heller, dyrektor ds. produkcji jednostek napędowych Ford of Europe, podkreśla duże znaczenie nowej fabryki w Rumunii, która będzie produkować nie tylko nowoczesne silniki EcoBoost, ale także nowy model Ford B-MAX, który pojawi się w sprzedaży pod koniec roku. Produkcja 1-litrowych jednostek EcoBoost rozpoczęła się w Rumunii już w listopadzie ubiegłego roku. Wariant o pojemności 1,6 litra jest produkowany w fabryce w Walii, natomiast wersja 2,0 powstaje w Hiszpanii.
Włókna węglowe w seryjnych samochodach Forda, czyli eksperci Forda i Dow Automotive Systems na wspólnym froncie
• Redukcja wagi przyszłych modeli Forda o około 340 kilogramów pomoże osiągnąć zakładane cele z zakresu wydajności paliwowej oraz zasięgu aut elektrycznych.
• Inżynierowie Forda i Dow Automotive Systems połączą siły, aby stworzyć proces produkcji włókna szklanego niewymagający wysokich nakładów finansowych.
Ford nieustannie dąży do zmniejszenia zużycia paliwa w swoich pojazdach. W tym celu firma nie tylko opracowała wyjątkowo wydajne silniki EcoBoost, ale także planuje zmniejszyć wagę swoich pojazdów do końca 2020 roku średnio o około 340 kilogramów.
Ford połączył siły z Dow Automotive Systems, aby wspólnie opracować zaawansowane kompozyty z włókna węglowego, które pozwoliłyby zredukować masę pojazdu, tym samym zmniejszając zużycia paliwa.
Firma rozważa obecnie możliwość wykorzystania nowych materiałów, ulepszonych procesów projektowania oraz nowych technik produkcji, które spełniłyby surowe normy bezpieczeństwa oraz wysokie standardy jakości. Wykorzystanie inteligentnych materiałów podczas projektowania pojazdu jest domeną Dow Automotive Systems, zaś współpraca z Fordem stanowić będzie krok w kierunku udoskonalenia istniejących materiałów i technologii.
Włókno węglowe od kilkudziesięciu lat wykorzystywane jest w lotnictwie oraz przy produkcji samochodów wyczynowych ze względu na swoją dużą wytrzymałość i niską wagę. Jeszcze do niedawna zastosowanie tego materiału w produkcji samochodów seryjnych nie było możliwe z uwagi na zbyt wysokie koszty. Współpraca naukowców z Forda i Dow Automotive Systems pozwoli opracować metodę wytwarzania włókna węglowego umożliwiającą zastosowanie tego komponentu w seryjnej produkcji pojazdów.
Co więcej, współpraca pozwoli wykorzystać ogromne doświadczenie Forda w projektowaniu i produkcji samochodów, a także wiedzę Dow Automotive System z zakresu badań i rozwoju, technologii materiałowej oraz przetwarzania tworzyw sztucznych. Dodatkowe korzyści płyną z faktu, że Dow Automotive System rozpoczął już współpracę z tureckim producentem włókna węglowego AKSA oraz z Oak Ridge National Laboratory przy Departamencie Energii Stanów Zjednoczonych.
Redukcja wagi pozwoli na zmniejszenie zużycia paliwa w każdym z modeli Forda, jednak najbardziej da się to odczuć w modelach hybrydowych oraz z napędem elektrycznym, których dostępność będzie z czasem coraz większa. Jeśli współpraca się powiedzie, komponenty z włókna węglowego mogą zacząć być wykorzystywane przy produkcji modeli Forda w drugiej połowie tej dekady.
Czy wynik 1500 tys. km na jednym baku jest osiągalny dla normalnego kierowcy? O tym przekonamy się dopiero wtedy, gdy pierwsze egzemplarze trafią do skrupulatnych testerów. Z niecierpliwością czekamy na wyniki wszystkich prób.