Ford Explorer, czyli najpopularniejszy za Oceanem SUV wjeżdża do Europy
Nie tylko nowy Ford Kuga został zaprezentowany podczas specjalnego wydarzenia „Go Further”, jakie odbyło się w tym tygodniu w Amsterdamie. Na europejskim rynku debiutuje przy tej okazji również najnowsza, szósta już generacja Forda Explorera, czyli najlepiej sprzedającego się SUV-a Ameryki.
Nowy Ford Explorer na europejskim rynku będzie oferowany w dwóch nieco różniących się wersjach – jako Explorer ST-Line o bardziej sportowych cechach i jako bardziej luksusowy Explorer Platinum. ST-Line ma np. jednoczęściowy przedni wlot powietrza w wykończeniu na wysoki połysk, relingi dachowe oraz okładziny drzwi w błyszczącej czerni. We wnętrzu znajdziemy natomiast czerwone szwy na tapicerce siedzeń, dywanikach i na sportowej kierownicy oraz elementy wykończeniowe z włókna węglowego na desce rozdzielczej.
Z kolei Explorer w wersji Platinum posiada satynowany, jednoczęściowy przedni wlot powietrza oraz satynowane relingi dachowe i okładziny drzwiowe. We wnętrzu pojawiły się zaś detale wykonane z drewna.
Obie odmiany standardowo wyposażone są w 20-calowe obręcze kół z lekkich stopów, przy czym ST-Line ma je wykończone w kolorze czarnym, a Platinum w ciemnym matowym.
Obydwie wersje są napędzane silnikiem benzynowym EcoBoost V6 o pojemności trzech litrów i mocy 350 KM, który współpracuje ze 100-konnym silnikiem elektrycznym, pełniącym też rolę generatora. Łączna moc układu hybrydowego wynosi 450 KM, a jego moment obrotowy to 840 Nm. W trybie bezemisyjnym Ford Explorer Plug-In Hybrid będzie w stanie pokonać dystans ok. 40 km. Kierowca ma wówczas do dyspozycji tryby jazdy: EV Auto, EV Now, EV Later oraz EV Charge. Według szacunków Explorer Plug-In Hybrid będzie zużywał średnio 3,4 l benzyny na każde 100 km.
W skład układu napędowego wchodzi ponadto inteligentny napęd na wszystkie koła z siedmioma trybami jazdy (Normal, Sport, Trail, Slippery, Tow/Haul, Eco i Deep Snow oraz Sand) oraz 10-stopniowa przekładnia automatyczna. Akumulator litowo-jonowy o pojemności 13,1 kWh można ładować poprzez gniazdo umieszczone na przednim lewym błotniku. Ponadto akumulator jest automatycznie doładowywany w czasie hamowania, odzyskując energię kinetyczną.
Zaskoczeniem nie jest bogate wyposażenie flagowego SUV-a Forda w zakresie komfortu i bezpieczeństwa jazdy. Mimo ponad 5-metrowej długości nadwozia, 2-metrowej szerokości i wysokości manewrowanie na parkingu będzie łatwe dzięki systemowi Active Park Assist 2, który umożliwi zautomatyzowane parkowanie równoległe i prostopadłe. Kolizji pozwolą uniknąć m.in. system monitorowania martwego pola, który ostrzega także przed innymi pojazdami podczas wyjeżdżania z miejsca parkingowego, a także Reverse Brake Assist podczas cofania z niewielką prędkością. Dobrą widoczność naokoło auta zapewnia kierowcy 360-stopniowy widok otoczenia pojazdu, wyświetlany na centralnym ekranie.
Ponadto na wyposażeniu znajdziemy układ aktywnych hamulców, który wykryje także pieszych i rowerzystów, adaptacyjny tempomat z funkcją Stop&Go wspomagający jazdę na autostradch bądź w korkach, system rozpoznawania ograniczenia prędkości oraz utrzymujący pojazd na wybranym pasie ruchu do prędkości 200 km/h.
Mimo trzech rzędów siedzeń wnętrze jest na tyle przestronne, że pasażerowie nie powinni narzekać na brak miejsca, bez względu na zajmowane miejsce. Fotele EasyFold w trzecim rzędzie są składane i rozkładane elektrycznie, a w drugim rzędzie pozwalają na złożenie ich na płasko, tworząc wówczas przestrzeń ładunkową o objętości 2 274 l. We wnętrzu zaprojektowano schowki o łącznej pojemności 123 litrów oraz dodatkowo 12 uchwytów na kubki z napojami.
Wersja Platinum jest standardowo wyposażona w 14-głośnikowy, 1000-watowy system muzyczny B&O, a w wersji w ST-Line zastosowano system audio B&O z 12 głośnikami o mocy 800 wat. System FordPass Connect z modemem pokładowym zapewnia łączność bezprzewodową dla nawet 10 urządzeń.
Nowy siedmiomiejscowy SUV Ford Explorer Plug-In Hybrid trafi do sprzedaży na europejskim rynku jeszcze w tym roku.