Flagowy SUV Mercedesa już wyceniony. Mało nie kosztuje
W salonach Mercedesa można już zamawiać nową generację flagowego SUV-a tej marki. Mercedes GLS będzie oferowany w dwóch wariantach silnikowych, a ceny zaczynają się od niecałych 400 tys. zł. Pierwsze egzemplarze do klientów powinny dotrzeć przed końcem bieżącego roku.
Nowy Mercedes GLS zadebiutował w kwietniu podczas targów motoryzacyjnych w Nowym Jorku. W porównaniu do poprzedniej generacji nowy model dość wyraźnie urósł (jest m.in. o 77 mm dłuższy), dzięki czemu jego już dość przestronne wnętrze otrzymało dodatkowe centymetry przestrzeni i będzie można się w nim czuć niczym w jakimś salonie. Zadba o to nie tylko duża ilość miejsca wokół kierowcy i każdego z pasażerów, ale również bogate i luksusowe wykończenie wnętrza. Jak zapewnia Mercedes, niespotykaną wygodę zapewniają wszystkie trzy rzędy siedzeń (GLS w standardzie jest autem 7-miejscowym). Po raz pierwszy GLS jest oferowany także w wersji 6-miejscowej, z dwoma niezależnymi fotelami w środkowym rzędzie (opcja, ale bez dopłaty).
Najbardziej charakterystycznym elementem wnętrza będą znane już np. z nowego GLE dwa ekrany o przekątnej 12,3 cala. Jeden z nich będzie służył do wyświetlania najważniejszych parametrów podczas jazdy, drugi zaś to ekran systemu multimedialnego MBUX. W standardzie nabywca GLS-a otrzyma m.in. dziewięć łączy USB, możliwość indukcyjnego ładowania smartfona i oczywiście systemy Apple Carplay oraz Android Auto.
Mercedes GSL - dostępne silniki
W momencie debiutu rynkowego nowy Mercedes GLS będzie dostępny w dwóch wariantach silnikowych. Podstawowy (GLS 350 d 4MATIC) dysponuje mocą 286 KM, zaś mocniejsza odmiana (GLS 400 d 4MATIC) ma pod maską stado koni mechanicznych liczące 330 KM. Obie jednostki spełniają normy emisji spalin Euro 6d, co jest efektem zastosowania m.in. katalizatora selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) z katalizatorem nieprzereagowanego amoniaku (ASC) w układzie wydechowym.
Dodatkowe pakiety wyposażenia
Choć lista wyposażenia standardowego Mercedesa GLS jest naprawdę długa, to nabywcy otrzymają jeszcze sporo możliwości doposażenia go w dodatkowe pakiety. Pakiet innowacji MBUX (6831 zł) np. za pomocą kamery w górnej konsoli rejestruje ruchy rąk i ramion kierowcy oraz pasażera z przodu. Gdy dłoń któregoś z nich zbliża się do jednego z ekranów dotykowych, na wyświetlaczu multimediów następuje zmiana formy prezentowania informacji. Za 13 267 zł można nabywć pakiet rozrywki dla pasażerów z tyłu (MBUX Rear Seat Entertainment), który posiada dwa 11,6-calowe ekrany dotykowe, pozwalające pasażerom w drugim rzędzie na oglądanie filmów, słuchanie muzyki czy korzystanie z internetu.
Wygodę podróżowania zwiększają pakiety Energizing (6323 zł), oferujący m.in. wentylowane fotele z funkcją masażu czy też nastrojowe oświetlenie oraz nagłośnienie, a także Energizing Plus (24 897 zł), który, poza licznymi udogodnieniami podczas jazdy, zawiera także tzw. trenera Energizing Coach, który udostępnia indywidualne zalecenia dotyczące odnowy biologicznej. Z kolei pakiet wyciszenia wnętrza (6775 zł) zapewnia jeszcze lepsze wygłuszenie kabiny.
Poprawę właściwości jezdnych można osiągnąć dzięki pakietowi E-Active Body Control (36 696 zł), w którego skład wchodzą aktywne, elektrohydrauliczne zawieszenie współpracujące z instalacją elektryczną 48 V, cztery programy jazdy Dynamic Select, w tym tryb odzyskiwania energii, oraz funkcja skanowania nawierzchni Road Surface Scan i trzystopniowa funkcja pochylania w zakrętach Curve.
W ramach pakietu Off-Road Engineering (10 726 zł) z kolei w pełni aktywny napęd na wszystkie koła współpracuje z przekładnią redukcyjną. Na wyświetlaczu MBUX pojawia się realistyczna animacja sytuacji na drodze, zawierająca nachylenie drogi, kąt przechyłu i inne parametry techniczne, dzięki którym kierowca może łatwiej ocenić sytuację na drodze podczas jazdy w terenie.
Ceny Mercedesa GLS vs BMW X7 vs Audi Q7
Na polskim rynku Mercedes GLS w wersji 286-konnej kosztuje od 399 900 zł, zaś mocniejsza odmiana silnikowa (330 KM) to wydatek minimum 418 200 zł. Ceny bezpośrednich konkurentów - Audi Q7 (284 900 zł) oraz BMW X7 (393 100 zł) są niższe, jednak w przypadku dużego SUV-a Audi podstawowy silnik (45 TDI quattro tiptronic) generuje sporo mniej, bo tylko 231 KM. Mocniejsza odmiana (50 TDI quattro tiptronic), z 286-konną jednostką, to już wydatek co najmniej 324 900 zł.
Topowy SUV BMW w najtańszej odmianie (xDrive 30d) kosztuje 393 100 zł. W tej wersji pracuje 265-konny diesel. Wersja wysokoprężna (M50d) o mocy 400 KM to już wydatek 483 900 zł, zaś odmiana benzynowa (xDrive 40i) z 340-konnym silnikiem to wydatek 402 200 zł.