Fiat wraca na rynek z roadsterem
Fiat 124 Spider powstał na bazie najnowszej Mazdy MX-5, jednak błędem byłoby stwierdzenie, że jest to japoński roadster tyle że z doklejonym znaczkiem włoskiej marki.
Fiat 124 Spider powstał na bazie najnowszej Mazdy MX-5, jednak błędem byłoby stwierdzenie, że jest to japoński roadster tyle że z doklejonym znaczkiem włoskiej marki.
Debiutujący właśnie w Los Angeles Fiat 124 Spider powrócił niemalże w pięćdziesiątą rocznicę premiery rynkowej swojego kultowego już pierwowzoru. Przypomnijmy, włoski roadster, który "wykluł się" z Fiata 124, został po raz pierwszy zaprezentowany na targach w Genewie w 1966 roku. Za design nadwozia odpowiedzialny wówczas był sam Sergio Pininfarina.
Współczesny sportowy model Fiata z otwieranym dachem powstał przy współudziale Mazdy, bazując na rozwiązaniach technicznych najpopularniejszego dziś na świecie roadstera. 124 Spider nie jest jednak wierną kopią MX-5. Włosi chcieli wyraźniej odróżnić się od Mazdy, wiele więc elementów stylistycznych zostało stworzonych na nowo, nawiązując wręcz do dzieła Pininfariny z drugiej połowy lat 60. ubiegłego stulecia.
Fiat 124 Spider jest dłuższy i szerszy od MX-5, ale jednocześnie odrobinę niższy. Fiat jest zarazem ok. 100 kg cięższy od swojego japońskiego odpowiednika. Większość rozwiązań technicznych, w tym m.in. płyta podłogowa, jest już tożsama z japońskim konkurentem.
Pod maską najnowszego Fiata znajdziemy czterocylindrową, 1,4-litrową jednostkę benzynową z rodziny MultiAir. Po raz pierwszy silnik ten trafił na wyposażenie modelu z napędem na tylne koła. Turbodoładowana jednostka rozwija moc 140 KM, co oznacza o 20 KM mniejszy poziom mocy niż w dwulitrowym silniku MX-5. Większy za to jest maksymalny moment obrotowy w Spiderze (240 w porównaniu do 200 Nm w mocniejszej Maździe). Fiat 124 Spider dostępny będzie jedynie z sześciobiegową skrzynią manualną.
W kabinie 124 Spidera mniej jest już wyróżników typowych tylko dla tego modelu. W ofercie znajdą się dwa poziomy wyposażenia - Classica i Lusso. Dla uczczenia powrotu do segmentu sportowych roadsterów, jeszcze zanim ruszy oficjalna sprzedaż 124 Spider, Fiat wypuści limitowaną do 124 egzemplarzy serię Prima Edizione Lusso, oferowaną jedynie w kolorze niebieskim (Azzuro Italia).
Na europejskim rynku Fiat 124 Spider powinien pojawić się wiosną przyszłego roku.