Fiat Tipo zaatakuje segment kompaktów
Aż do rozpoczęcia wystawy w Genewie udało się Włochom utrzymać w tajemnicy swoją najważniejszą premierę. Mowa o Fiacie Tipo, który ma przywrócić należną pozycję włoskiej marce na Starym Kontynencie. Bez hatchbacka i kombi segmentu C taki plan byłby niewykonalny.
Zaprezentowany w maju ubiegłego roku na wystawie w Stambule Fiat Tipo w odmianie sedan został wprawdzie dobrze przyjęty (m.in. zdobył tytuł Autobest w kategorii Best Buy Car 2016), ale wiadomo było, że nie zmieni on znacznie pozycji Fiata w europejskich rankingach sprzedaży. Z jednej prostej przyczyny, otóż Europejczycy już jakiś czas temu odwrócili się od małych sedanów. Owszem, w Polsce, w niektórych innych krajach naszego regionu Europy może sprzedawać się całkiem nieźle, ale na ogólną pozycję Fiata na europejskim kontynencie nie będzie miało to dużego przełożenia.
Co innego pokazane dziś w Genewie warianty hatchback oraz kombi Fiata Tipo. Przestronność, ergonomia i funkcjonalność mają być głównymi atutami obu wersji nadwoziowych. Regularna struktura tylnej części wnętrza ma sprawić, że nawet osoby powyżej 1,8 m powinny czuć się dość komfortowo. Pod względem ilości miejsca na nogi to ścisła czołówka segmentu. Również pod względem pojemności bagażnika Fiat Tipo będzie zyskiwał punkty w różnych porównaniach. W wersji pięciodrzwiowej do dyspozycji jest 420 litrów, zaś w kombi 540 l. Do tego niski próg załadunkowy, regulowana podłoga bagażnika, a także pomocne przy załadunku małych bagaży przegrody i dzielona w stosunku 60:40 składana tylna kanapa.
Wewnątrz docenimy również liczne schowki (w sumie 12 l), a także wygodną pozycję za kierownicą. Fiat chwali się, iż perfekcyjnie dostrojono kąt pomiędzy ciałem kierowcy a kierownicą, a do tego optymalny jest dostęp dźwigni biegów i pedałów.
Fiat Tipo nie będzie jednak budżetowym modelem. Świadczyć ma o tym dość bogate wyposażenie standardowe. Komfort podróży ma zwiększyć m.in. system UConnect z 7-calowym wyświetlaczem dotykowym, analogicznym jak w tabletach. Poprzez swojego smartfona kierowca będzie mógł korzystać z wielu dodatkowych funkcji, m.in. odtwarzać muzykę z serwisów Deezer i Tuneln, odczytywać najświeższe wiadomości i korzystać z nawigacji.
Oferta silnikowa Fiata Tipo hatchback oraz kombi będzie składać się z dwóch wersji wysokoprężnych i trzech benzynowych, a do tego jednej wersji przystosowanej do zasilania LPG. Podstawowym silnikiem jest jednostka 1.4 o mocy 95 KM i maksymalnym momencie obrotowym 127 Nm. Współpracuje on z manualną, sześciobiegową przekładnią. Silnik o tej samej pojemności, ale z turbodoładowaniem (1.4 T-Jet) rozwija moc 120 KM i maksymalny moment 215 Nm. Ten sam silnik oferowany jest również w wersji z LPG (1.4 LPG Turbo) i dysponuje taką samą mocą maksymalną. Trzecią wersją benzynową jest silnik 1.6 E-Torq o mocy 110 KM i maksymalnym momencie 152 Nm połączony z automatyczną skrzynią o 6 przełożeniach.
Podstawowym dieslem jest silnik 1.3 Multijet o mocy 95 KM i maksymalnym momencie 200 Nm dostępnym już przy 1500 obr/min. Mocniejsza jednostka to 1.6 Multijet dysponująca mocą 120 KM i maksymalnym momentem obrotowym 320 Nm. Jednostka ta może być połączona z sześciobiegową skrzynią manualną lub automatyczną, sześciostopniową przekładnią z podwójnych sprzęgłem.