Fiat Tipo z fabryczną instalacją LPG
Nowa generacja Fiata Tipo ma odegrać, według władz włoskiego koncernu, ważną rolę w odbudowywaniu silnej pozycji marki na Starym Kontynencie. Dużą rolę w tej misji powinna spełnić wprowadzona właśnie do oferty wersja z fabryczną instalacją LPG, dostępna zarówno w wersji hatchback, jak i kombi.
Wersja Tipo na autogaz będzie dostępna z silnikiem 1.4 T-Jet 16v o mocy 120 KM we wszystkich poziomach wyposażenia. W stosunku do tego samego wariantu silnikowego zasilanego wyłącznie benzyną ceny odmian LPG będą droższe o 3,5 tys. zł. Tipo LPG zachowuje pełną gwarancję producenta, bez wykluczeń związanych z eksploatacją pojazdu na paliwie gazowym.
Ceny Fiata Tipo w wersjach LPG (Hatchback/Station Wagon)
POP 1.4 120 KM LPG: 59 400 / 62 900
EASY 1.4 120 KM LPG: 64 400 / 67 900
LOUNGE 1.4 120 KM LPG: 69 400 / 72 900
Przy obecnych cenach paliw posiadanie Tipo na gaz będzie oznaczać więc niższe koszty na stacjach benzynowych o ok. 114 zł na każde 1000 przejechanych kilometrów. Jeśli nasz średni miesięczny przebieg wynosiłby dokładnie 1000 km, wówczas wybór wersji z LPG zwróciłby się po 31 miesiącach.
Najnowsza w ofercie wersja Fiata Tipo charakteryzuje się dwoma układami zasilania - benzynowym i na LPG. Są one sterowane centralką kontroli silnika, która razem z centralką LPG kontroluje wtrysk w dwóch przewidzianych trybach funkcjonowania. Na podstawie sygnałów otrzymanych z różnych czujników kontrolowane są układy zasilania paliwem i powietrzem, chłodzenia silnika, kontroli układu wydechowego z katalizatorem oraz recyrkulacji oparów powietrza. Również sterowana przez centralkę (na podstawie specjalnego oprogramowania) jest przepustnica.
System zasilania LPG, podobnie jak układ zasilania benzyną, jest układem typu multipoint sekwencyjnego, fazowego, ze specjalnymi elektro-wtryskiwaczami.
Zgodnie z deklaracjami Fiata, silnik w trybie LPG utrzymuje te same parametry momentu/mocy jak podczas działania w trybie zasilania benzyną, a uzyskiwane osiągi są porównywalne. Oznacza to, że kierowca ma do dyspozycji w trybie gazowym 120 KM, osiągane przy 5000 obr/min, oraz 215 Nm maksymalnego momentu (2500 obr/min). Do 100 km/h Tipo rozpędzi się w 10,1 s i uzyska maksymalną prędkość 200 km/h. W cyklu mieszanym Tipo będzie zużywać 8,3 l LPG/100 km (6,3 l/100 km w trybie zasilania benzyną).
Jak w typowych modelach zasilanych LPG, również w Tipo uruchomienie silnika będzie następować na benzynie, by po uzyskaniu odpowiednich parametrów (temperatura płynu chłodzącego, próg obrotów jałowych) automatycznie przełączyć się na gaz. Kierowca będzie miał oczywiście możliwość przełączania pomiędzy rodzajami paliwa. Przycisk wyboru trybu zasilania znajduje się na konsoli środkowej, a świecąca się dioda informuje o wybranych paliwie. W zestawie wskaźników znajdziemy ponadto wyświetlacz, który będzie nas informował o aktualnym poziomie gazu w zbiorniku.