Fiat prezentuje swoje nowości
Na specjalnie zorganizowanej konferencji prasowej w Turynie Fiat pochwalił się swoimi nowościami - 124 Spider oraz 500S - którymi w najbliższym czasie będzie chciał podbić rynek. Nie zabrakło również nowych modeli sygnowanym znakiem skorpiona - Abartha 124 Spider oraz 595.
Fiat 124 Spider
Po 30 latach od zaprzestania produkcji Fiat ponownie zaprezentował sportowego roadstera. Nowe wcielenie 124 Spider pod względem konstrukcyjnym bazuje na Maździe MX-5, co akurat stanowi dobrą rekomendację dla tego włoskiego modelu.
Na europejskim rynku Fiat 124 Spider oferowany jest ze znanym 1,4-litrowym turbodoładowanym silnikiem z rodziny Multiair. Rozwija on moc 140 KM, zaś jego maksymalny moment obrotowy wynosi 240 Nm. Sprzężony z 6-biegową przekładnią manualną 124 Spider do 100 km/h rozpędza się w 7,5 s i jest w stanie pojechać z maksymalną prędkością 215 km/h.
Świetne właściwości jezdne zapewnić ma równomierne rozłożenie masy, lekka rama, odpowiednio zestrojone układ kierowniczy oraz zawieszenie, w skład którego wchodzą podwójne wahacze z przodu oraz układ wielowahaczowy na tylnej osi. Oczywiście nie można zapomnieć o składanym miękkim dachu, dzięki któremu można zakosztować jazdy na otwartym powietrzu.
Na polskim rynku Fiat 124 Spider jest dostępny w dwóch wersjach wyposażeniowych - Spider oraz Spider Lusso. Podstawowa wersja kosztuje 111 tys. zł, zaś za wariant z bogatszym wyposażeniem trzeba zapłacić o 6 tys. zł więcej.
Fiat 500S
Najbardziej sportowa odmiana współczesnej wersji kultowego modelu Fiata, czyli model 500S, pojawi się już wkrótce na rynku w odświeżonej wersji. Oferowany będzie w dwóch odmianach - hatchback i kabriolet, jednak w naszym kraju druga z wersji nadwoziowej nie będzie dostępna w sprzedaży.
Model po zmianach ma nowe sportowe zderzaki, wbudowane w światła przeciwmgielne, specjalne zewnętrzne nakładki progowe oraz tylny spojler. Do tego doszedł ekskluzywny lakier Satin Graphite, pokrywający również klamki drzwi i bagażnika, obudowy lusterek i obręcze kół. W standardzie znalazły się ponadto przyciemniane szyby, chromowana końcówka układu wydechowego, przednie wloty powietrza oraz tylny grill, które to elementy nadają autu bardziej agresywnego charakteru.
Wnętrze to czarne fotele i podsufitka, które kontrastują z niebieskimi, białymi lub żółtymi panelami drzwi i profilami foteli. Dodatkowe wnętrze zdobią elementy we wspomnianym wyżej kolorze Satin Graphite.
W zależności od rynku Fiat 500S może być oferowany z następującymi silnikami: 1.3 16v Multijet II o mocy 95 KM, 1.2 o mocy 69 KM, 1.4 o mocy 100 KM oraz 0.9 TwinAir, dostępny w kilku wariantach mocy od 80 do 105 KM. Do wyboru są pięcio- i sześciobiegowe mechaniczne skrzynie biegów, a także zautomatyzowana przekładnia Dualogic.
W standardowym wyposażeniu modelu znajdziemy m.in. system Uconnect z 7-calowym ekranem dotykowym, zaś na zamówienie dostępne jest radio cyfrowe DAB oraz wbudowany system nawigacji. Po raz pierwszy w ofercie znalazł się również rozbudowany system nagłośnienia Beats Audio z 8-kanałowym wzmacniaczem o łącznej mocy 440 Watt.
Abarth 124 Spider
O ile Fiat 124 Spider ma dawać przede wszystkim frajdę z jazdy z otwartym dachem, to jego pikantniejsza wersja, z logo skorpiona na masce, do tego wszystkiego, co oferuje Fiat, dodaje jeszcze nieco więcej mocy. Przy jego projektowaniu duży wkład mieli inżynierowie z zespołu wyścigowego Abartha i nanieśli też kilka poprawek w innych elementach auta.
Pod maską Abartha 124 Spider znalazł się 1,4-litrowy silnik z rodziny MultiAir, który generuje moc 170 koni mechanicznych i maksymalny moment obrotowy 250 Nm. Do pierwszej setki ten roadster Abartha rozpędza się w 6,8 s. Standardowo auto to wyposażone jest w sześciostopniową skrzynię manualną, za dopłatą można będzie też wybrać automatyczną przekładnię Essessse Sports Sequential.
Wspomniane wyżej modyfikacje objęły m.in. układ wydechowy. Standardem jest układ Record Monza wyposażony w technologię Dual Mode, modyfikującą drogi przepływu gazów spalinowych zależnie od osiąganego przez silnik poziomu obrotów, a tym samym wydający znacznie inny dźwięk. Aby zapewnić wyjątkową dynamikę, Abarth 124 Spider został wyposażony w samoblokujący mechanizm różnicowy. Zastosowanie specjalnych materiałów pozwoliło zmniejszyć masę auta do zaledwie 1060 kg, co daje stosunek masy do mocy na poziomie jedynie 6,2 kg/KM. Nastawy zawieszenia (dwuwahaczowe z przodu i 5-punktowe, wielowahaczowe z tyłu) zostały tak dobrane, by zwiększyć stabilność podczas jazdy na krętej drodze.
Abarth 595
Najostrzejsza odmiana zbudowana na bazie Fiata 500, czyli Abarth 595, poddana została niedawno modyfikacjom. Nowy jest przód z ponadwymiarowymi wlotami powietrza, nowy i bardziej wystający jest tylny dyfuzor, pojawiły się również specjalne wstawki. W standardzie mamy teraz zestawy nowych polieliptycznych reflektorów, na życzenie dostępne są ksenony. Nowe i lżejsze o 7% są także 17-calowe felgi Granturismo, a przy okazji zapewniają teraz znacznie większą powierzchnię wentylacji.
Nabywca będzie miał więcej kolorów do wyboru. Nowe są takie lakiery jak żółty Modena, czerwony Abarth, trójwarstwowy biały Iridato oraz dwukolorowe kombinacje czarno-niebieski, czarno-szary i szaro-czerwony.
Wewnątrz pojawiły się bardziej ekskluzywne materiały, jak Alcantara czy włókno węglowe. Nowe spłaszczone koło kierownicy ma wskaźnik środka kierownicy oraz jedyny w swoim rodzaju zestaw wskaźników rodem z torów wyścigowych. W odświeżonej wersji ma miejsce debiut systemu Uconnect (w wersji z 5- i 7-calowym ekranem).
Dostępny w dwóch wersjach nadwoziowych (hatchback i cabrio) Abarth 595 oferuje do wyboru trzy wersje wyposażeniowe - 595, 595 Turismo i 595 Competizione, każda różniąca się także poziomem mocy. W dwóch pierwszych odmianach zwiększono przy okazji liftingu moc jednostki.
Abartha 595 napędza silnik 1.4 T-jet o mocy 145 KM i maksymalnym momencie obrotowym 206 Nm. Z kolei w wersji Turismo jednostka ta ma teraz moc 160 KM i maksymalny moment obrotowy 230 Nm. W najmocniejszej odmianie silnik ten generuje moc 180 KM. W standardzie wszystkie wersje zestawione są z 5-stopniową mechaniczną skrzynią biegów, lecz za dopłatą można zamówić automatyczną przekładnię Abarth z manetkami do zmiany przełożeń przy kierownicy.