Fiat i Mazda zapowiadają współpracę - co z tego wyjdzie?
Fiat Group Automobiles S.p.A. (Fiat) oraz Mazda Motor Corporation (Mazda) podpisały, jak na razie niewiążące porozumienie mówiące o stworzeniu nowego roadstera Mazdy oraz Alfy Romeo. W przypadku Alfy, auto będzie bazowało na tylnonapedowym modelu MX-5 kolejnej generacji.
Obie marki mają wspólnie opracować odrobinę różniące się od siebie, ale technicznie identyczne, stylowe i typowe dla obu marek lekkie roadstery z napędem na tylną oś. Jak wiadomo, Mazda już teraz szykuje następcę dla obecnej wersji MX-5, zaś Alfie Romeo przyda się nowy, ekscytujący model przypominający włoskie auta sprzed lat.
Co ciekawe, pod maską Alfy i Mazdy zagości inny silnik. Nie będzie więc sytuacji, w której oba auta różnią się jedynie plakietką i kilkoma niuansami. Z drugiej strony jednak, auta obu marek będą produkowane w tej samej, japońskiej fabryce w Hiroszimie. Produkcja Alfy Romeo ma wystartować w 2014 roku.
"Opracowanie i ustabilizowanie planów technologicznych oraz rozwój współpracy to jedne z najważniejszych celów Mazdy. To porozumienie z Fiatem jest jednym z najistotniejszych kroków w tym celu. To wspaniałe i ekscytujące uczucie móc współpracować i tworzyć nowego roadstera bazującego na modelu MX-5 następnej generacji z tak prestiżową marką jak Alfa Romeo. Model MX-5 jest dla Mazdy prawdziwą ikoną i najlepiej sprzedającym się autem w historii." - powiedział Takashi Yamanouchi, przedstawiciel Mazdy oraz jej dyrektor generalny.
"To porozumienie wyraźnie pokazuje nasze zobowiązanie w stosunku do Alfy Romeo oraz determinację do stworzenia prawdziwie ogólnoświatowej marki. Przez partnerstwo z Mazdą będziemy dążyć do bycia liderem w segmencie kompaktowych, tylnonapędowych aut. W tym celu chcemy opracować ekscytującego oraz stylowego roadstera zgodnie z tradycją marki Alfa Romeo. Bardzo doceniamy współpracę z Mazdą oraz patrzymy w przyszłość z nadzieją na owocną i długotrwałą współpracę." - powiedział dyrektor generalny Fiata - Sergio Marchionne.
Ostateczne porozumienie będzie prawdopodobnie podpisane w drugiej połowie 2012 roku. Czy to dobry krok dla Mazdy i Fiata? Może oferta Alfy Romero wreszcie się rozrośnie, a marka wróci do korzeni?