Fiat Centoventi - czy to elektryczny następca Pandy?
Podczas wystawy samochodowej w Genewie na stoisku Fiata można zobaczyć prototypowy model z napędem elektrycznym. Fiat Concept Centoventi to także zapowiedź przyszłego małego Fiata, a jednocześnie model stworzony z okazji jubileuszu 120-lecia włoskiej marki.
Koncepcyjny Fiat Centoventi (nazwa oznacza po włosku „sto dwadzieścia") pokazuje także ciekawe podejście do tworzenia samochodów. Produkowany tylko w jednej wersji kolorystycznej może być następnie „pomalowany" zgodnie z aktualnymi preferencjami klienta zgodnie z programem 4U. Nabywca będzie miał do wyboru 4 rodzaje dachu, 4 zderzaki, 4 rodzaje kołpaków i 4 folie zewnętrzne. Model ten będzie miał 120 dodatkowych akcesoriów, które jeszcze bardziej pomogą zindywidualizować każdy egzemplarz zgodnie z życzeniem nabywcy.
Wnętrze auta zostało zaprojektowane zgodnie z zasadą „less is more", oznaczającą pozbycie się z samochodu wszystkiego, co niepotrzebne i skomplikowane, by zapewnić więcej przestrzeni dla pasażerów. Jednocześnie również w kabinie nabywca będzie mógł urządzić wnętrze według własnych preferencji. Firma Mopar przygotowała tu m.in. system nagłośnienia, schowki na deskę rozdzielczą i drzwi, siedziska foteli, które klient może zakupić np. on-line i zamontować samodzielnie. Co więcej, niektóre akcesoria o prostej konstrukcji, np. uchwyt na kubek lub uchwyt na dokumenty, będzie można wydrukować za pomocą drukarki 3D w domu, w salonie dealera lub w specjalistycznej drukarni. Wymienne będą także m.in. poduszki i zagłówki foteli, w ten sposób co jakiś czas właściciel auta będzie mógł całkowicie odmienić jego wnętrze, zmieniając ich kolory i materiały.
Innowacyjne w koncepcyjnym Fiacie są także materiały siedzeń i zagłówków. Zostały one wykonane z nowoczesnego tworzywa, charakteryzującego się nowym składem opartym na żywicach poliolefinowych, wyprodukowanego w trakcie opatentowanego procesu produkcyjnego. W efekcie powstał materiał trzy razy lżejszy, niż inne formowalne tworzywa, jak np. pianki, a co więcej, jest on barwiony bezpośrednio w masie, to znaczy nie ma zewnętrznej powłoki, wygląda atrakcyjnie i jest miękki w dotyku. Ponadto, tworzywo to ma właściwości przeciwbakteryjne, jest odporne na promieniowanie i całkowicie zmywalne.
Równie rewolucyjny zestaw wskaźników dostępny jest w dwóch wariantach. W pierwszym sercem systemu jest smartfon lub tablet w zestawieniu z 10-calowym ekranem, natomiast drugi, bardziej tradycyjny przewiduje drugi zintegrowany wyświetlacz o łącznej wielkości 20 cali.
W standardzie Fiat Centoventi produkowany ma być z otwieranym dachem. Co więcej, może być w nim wbudowany panel słoneczny, a uzyskana w ten sposób energia elektryczna może być wykorzystywana do zasilania niektórych urządzeń pokładowych.
Napęd koncepcyjnego Fiata Centoventi jest oczywiście elektryczny. Jednak i tu nabywca będzie miał swobodę wyboru różnych opcji. Mowa tu o zestawie modułowych akumulatorów, które zapewniają dużą elastyczność zarządzania. W standardzie Fiat będzie oferować zamontowaną fabrycznie baterię, która pozwoli przejechać do 100 km. Jednak w razie potrzeby będzie można zakupić lub wypożyczyć nawet 3 dodatkowe akumulatory, z których każda będzie zwiększała zasięg o dodatkowe 100 km. Dodatkowe akumulatory będą montowane przez sieć serwisową pod podłogą samochodu.
To jednak nie wszystko, istnieje także możliwość dodatkowego akumulatora, wkładanego pod siedzenie, który może zostać odłączony i załadowany bezpośrednio w domu lub garażu użytkownika. W sumie możliwe jest uzyskanie całkowitego zasięgu 500 kilometrów.