Ferrari Four Concept
Nareszcie! Po wielu miesiącach gorączkowego oczekiwania, upływającego pod znakiem zdjęć szpiegowskich i niepewnych informacji, możemy wreszcie przyjrzeć się nowemu, 4-osobowemu modelowi Ferrari. Choć już na pierwszy rzut oka rozpoznamy w nim superauto z Maranello, na tle dotychczasowych produktów włoskiej firmy prezentuje się wręcz rewolucyjnie.
Auto, o którym mowa to Ferrari Four - prototyp zapowiadający seryjną wersję następcy 612 Scaglietti. Jego wspomniana wyżej rewolucyjność polega na nietypowym kształcie nadwozia, stosunkowo wysokiej funkcjonalności wnętrza oraz niespotykanym do tej pory układzie napędowym.
Tym, czym FF (skrót od Ferrari Four) wyróżnia się z zewnątrz, jest bryła nadwozia łącząca cechy sportowego coupe i… funkcjonalnego kombi. Typ takiego nadwozia nosi nazwę Shooting Brake i został wykorzystany m.in. w BMW Z3 Coupe.
Pininfarina, która odpowiada za stylistykę nowego Ferrari, połączyła nietypowe kształty karoserii z detalami przywołującymi na myśl inne modele firmy (m.in. 458 Italię i 599 GTB Fiorano). Opisując wygląd zewnętrzny, uwagę należy zwrócić na niebagatelne wymiary nadwozia - FF mierzy 4907 mm długości, 1953 mm szerokości i 1379 mm wysokości.
Włoski producent nie opublikował jak na razie żadnych fotografii wnętrza, zagwarantował jednak, że kabina „może wygodnie pomieścić osoby i ich bagaż”. Przestrzeń bagażowa, jaką oferuje nowy model, wynosi 450 litrów przy standardowym układzie siedzeń i 800 litrów po złożeniu kanapy. Jak na bolid spod znaku rozbrykanego konia, to znakomity wynik!
Wysoka pojemność bagażnika to jednak nie wszystko, czym FF wyróżnia się na tle innych Ferrari. W modelu tym, po raz pierwszy w historii firmy, zastosowano napęd na cztery koła przeznaczony do produkcji seryjnej. Układ ten, zastępujący tradycyjny napęd tylny, nosi nazwę 4RM i może pochwalić się bardzo niską masą, pozwalającą zagwarantować niemal idealny rozkład mas pomiędzy osie (47:53).
Szczegóły na temat napędu na obie osie są jak na razie mocno ograniczone, znacznie więcej wiemy o pozostałych elementach układu napędowego. Wprawianiem Foura w ruch zajmuje się 6,3-litrowy silnik V12 rozwijający 660 KM mocy i 683 Nm momentu obrotowego. Motor ten połączono z zaawansowaną skrzynią biegów F1 wyposażoną w podwójne sprzęgło.
Osiągi, jakie oferuje zastosowany układ napędowy, to przyspieszenie do „setki” w 3,7 sekundy oraz prędkość maksymalna oscylująca wokół 335 km/h. W ramach ciekawostki dodajmy, że zużycie paliwa wynosi 15,4 l/100 km, natomiast emisja CO2 – 360 g/km.
Ważące 1790 kilogramów Ferrari Four wyposażone zostało w niezależne zawieszenie z regulacją amortyzatorów oraz węglowo-ceramiczne hamulce z logiem Brembo. Tak zaprojektowana całość zostanie zaprezentowana szerokiej publiczności podczas marcowego salonu Geneva Motor Show.