Fabryka w Wałbrzychu jedynym takim zakładem Toyoty poza Azją
W wałbrzyskiej fabryce Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) ruszyła produkcja przekładni do napędu hybrydowego czwartej generacji. Tym samym zakłady produkcyjne w Wałbrzychu są jedynymi poza Azją i drugimi poza Japonią, gdzie Toyota wytwarza komponenty do układów hybrydowych.
Wyprodukowane w Wałbrzychu przekładnie będą następnie montowane w nowej generacji hybrydowej Toyoty Corolli, a także crossoverze C-HR Hybrid. Powierzenie produkcji tego podzespołu polskiej fabryce Toyoty jest jednak dopiero pierwszym etapem kilkuletniego programu wprowadzania zaawansowanej technologii hybrydowej i architektury TNGA (Toyota New Global Architecture) do polskich fabryk.
– W 2000 r., wraz z premierą pierwszego modelu hybrydowego, postawiliśmy pierwszy krok na drodze do elektryfikacji samochodów w Europie. Obecnie prawie co drugi samochód opuszczający nasze salony to auto hybrydowe, a sprzedaż hybryd nieustannie rośnie. Technologia hybrydowa to nasz główny wyróżnik. To element naszej ambitnej globalnej strategii elektromobilności, która zakłada, że do 2030 roku osiągniemy roczną sprzedaż na świecie ponad 5,5 miliona zelektryfikowanych samochodów, w tym milion aut bezemisyjnych. Stały wzrost sprzedaży hybryd w Europie pozwala nam zwiększyć lokalną produkcję komponentów do napędów hybrydowych – powiedział dr Johan van Zyl, prezydent i CEO Toyota Motor Europe.
Jedną z podstawowych strategii Toyoty jest produkowanie blisko miejsca sprzedaży, jeśli tylko spełnione są warunki konkurencyjności. Dwa lata temu obie fabryki Toyoty w Polsce, w Wałbrzychu i w Jelczu-Laskowicach, połączyły się w jedno przedsiębiorstwo, aby wzmocnić możliwości produkcyjne i jeszcze bardziej zwiększyć konkurencyjność TMMP.
Uruchomienie linii produkcyjnej nowej przekładni do napędu hybrydowego wiązało się z inwestycją 288 milionów zł. Po wdrożeniu tego oraz kolejnych, zaplanowanych na najbliższe lata, projektów całkowity poziom inwestycji w polskie fabryki Toyoty wyniesie ponad 4,5 miliarda zł. Inwestycja ta pozwoli także stworzyć nowe miejsca pracy. Do roku 2020 poziom zatrudnienia w zakładach TMMP wzrośnie o prawie 600 osób do łącznej liczby ponad 2500 pracowników.
Przypomnijmy, że fabryka w Wałbrzychu produkuje obok nowych przekładni do napędów hybrydowych także 1-litrowe silniki benzynowe oraz manualne i półautomatyczne skrzynie biegów. Jej roczne możliwości produkcyjne sięgają 371 tysięcy silników i 720 tysięcy skrzyń biegów do samochodów z napędem konwencjonalnym, zaś nowa linia produkcyjna może wytwarzać 180 tysięcy przekładni w ciągu roku.
Zakład w Jelczu-Laskowicach produkuje z kolei silniki benzynowe 1,5 l, a także silniki Diesla o pojemnościach 1,4 l oraz 2,2 l. Jego roczne zdolności produkcyjne wynoszą 180 tys. jednostek napędowych. Po uruchomieniu linii produkcyjnych nowych silników 2,0 l i 1,5 l w technologii TNGA możliwości fabryki wzrosną do 309 tysięcy jednostek.
Podespoły wyprodukowane w polskich fabrykach Toyoty trafiają następnie do montowni samochodów japońskiego koncernu w Czechach, Wielkiej Brytanii, Francji, Turcji i Rosji, a także w RPA i Japonii.