Europejczycy chętniej sięgają po hybrydy niż po auta na gaz
W trzecim kwartale br. popyt na nowe samochody zasilane alternatywnym paliwem na europejskim rynku wzrósł o 7 proc. To zasługa rosnącej sprzedaży samochodów hybrydowych oraz elektrycznych. Spada natomiast zainteresowanie pojazdami zasilanymi LPG czy CNG.
Jak podaje Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA), w trzecim kwartale 2016 r. sprzedaż aut, zasilanych alternatywnym paliwem (AFV), na terenie Unii Europejskiej wyniosła 137.423 egzemplarze i była o 7 proc. wyższa niż w tym samym okresie ubiegłego roku.
Wzrost ten to zasługa przede wszystkim rosnącej sprzedaży w segmencie samochodów z opcją ładowania energii elektrycznej (ECV: typowe auta elektryczne oraz hybrydy typu plug-in) oraz standardowych pojazdów hybrydowych (HEV), które w trzecim kwartale wzrosły odpowiednio o 20,2 oraz 29,2 proc. Wzrost w segmencie ECV napędzany był rosnącym zainteresowaniem hybryd plug-in (+26,4 proc.), które stanowią obecnie ponad połowę liczby zarejestrowanych egzemplarzy w tej klasie aut.
Trzeci kwartał roku jest kolejnym okresem spadającej sprzedaży pojazdów, zasilanych gazem LPG, gazem ziemnym CNG oraz etanolem. W tym czasie na terenie UE liczba zarejestrowanych aut w tej grupie wyniosła 34.384 sztuki i była o 26,2 proc. niższa niż przed rokiem. Głównym powodem spadków w tej grupie aut był zmniejszający się popyt na tego typu samochody we Włoszech, gdzie do tej pory trafiało najwięcej aut, zasilanych gazem LPG oraz CNG.
Wśród największych europejskich rynków liderem wzrostów sprzedaży pojazdów AFV była Hiszpania, gdzie sprzedano aż o 44,8 proc. więcej tego typu pojazdów. W Niemczech oraz Wielkiej Brytanii zainteresowanie ekologicznymi autami było wyższe odpowiednio o 33,9 oraz 30,5 proc. Powyższe wzrosty to niemal w 100 proc. zasługa rosnącej sprzedaży samochodów elektrycznych oraz hybrydowych.
Z kolei 17,2-procentowy spadek sprzedaży samochodów, zasilanych alternatywnym paliwem we Włoszech to, jak wspomniano wyżej, efekt spadającej gwałtownie sprzedaży samochodów, zasilanych propanem oraz gazem ziemnym, którego nie skompensowała rosnąca sprzedaż w kategorii ECV (+46,6%) i HEV (+52,4%). Mniejszą liczbę rejestracji aut AFV zanotowano również we Francji (-10,9 proc.), choć i tak pod względem sprzedaży hybryd to obecnie drugi największy rynek na Starym Kontynencie.
W grupie państw UE oraz EFTA liderem w liczbie rejestracji samochodów elektrycznych pozostaje Norwegia, gdzie w III kwartale br. sprzedano 11.287 egzemplarzy tego typu pojazdów, czyli o 44,1 proc. więcej niż w analogicznym okresie minionego roku.