Europarlament przegłosował. Do listy standardowego wyposażenia dołączą kolejne systemy bezpieczeństwa
Już od połowy 2022 r. w nowych modelach sprzedawanych na europejskim rynku będą musiały znajdować się kolejne elementy wyposażenia, które będą odpowiadały za bezpieczeństwo nie tylko kierowcy i pasażerów, ale także niechronionych uczestników ruchu drogowego.
Do obowiązkowego wyposażenia nowych samochodów dołączą kolejne zaawansowane systemy bezpieczeństwa. Będą to inteligentne dostosowanie prędkości, które mylone jest często z ogranicznikiem prędkości, ułatwienie instalacji blokady alkoholowej, ostrzeganie o spadku poziomu uwagi lub senności kierowcy, wykrywanie obiektów przy cofaniu, awaryjny sygnał stopu oraz rejestrator danych w momencie wypadku.
System Inteligentnego Dostosowania Prędkości (Intelligent Speed Assistance), zgodnie z szacunkami, może zmniejszyć liczbę ofiar śmiertelnych na drogach UE o 20%. System ten zapewni kierowcy informację zwrotną, opartą na mapach i obserwacji znaków drogowych, o przekroczeniu dozwolonej prędkości. Nie będzie natomiast automatycznie zwalniał auta.
Obowiązkowy będzie także układ hamowania awaryjnego (już obowiązkowego dla samochodów ciężarowych i autobusów) w samochodach osobowych oraz w lekkich pojazdach użytkowych, jak również posiadanie awaryjnego systemu utrzymywania pojazdu w pasie ruchu.
Większość tych technologii i systemów będzie obowiązkowa od maja 2022 r. w przypadku nowo homologowanych modeli i od maja 2024 r. w przypadku dostępnych już w sprzedaży modeli.
W przypadku pojazdów ciężarowych oraz autobusów ich projektowanie ma zapewnić kierowcy lepszą widoczność szczególnie narażonych użytkowników dróg, a więc rowerzystów i pieszych. Pojazdy te będą musiały być wyposażone w zaawansowane funkcje, aby zmniejszyć w największym możliwym stopniu martwe pola przed fotelem kierowcy i znacznie ograniczyć martwe pola z bocznych okien.
Technologia bezpośredniego widzenia powinna być stosowana w przypadku całkowicie nowych modeli od listopada 2025 r, a w przypadku istniejących modeli od listopada 2028 r.
Nowe przepisy poprawiają również wymogi w zakresie bezpieczeństwa biernego, w tym testy zderzeniowe (z przodu i z boku), a także szyby przednie w celu złagodzenia skutków obrażeń odniesionych przez pieszych i rowerzystów. Ulepszona zostanie również homologacja typu opon w celu testowania zużycia opon.
Parlament przyjął rozporządzenie wprowadzające powyższe przepisy 578 głosami do 30, przy 25 wstrzymujących się. Nowe rozporządzenie zostanie teraz przedłożone do zatwierdzenia przez Radę Unii Europejskiej.