Euro NCAP: są modele z trzema gwiazdkami, a nawet bez gwiazdek
Przyzwyczailiśmy się, że auta poddane testom zderzeniowym coraz częściej otrzymują pięć gwiazdek, a wynik czterogwiazdkowy jest już odbierany jako słaby rezultat. Dlatego wyniki uzyskane w najnowszej fazie testów mogą niejednego zaszokować, nawet uwzględniając, że niektóre modele są już na rynku dobrych parę lat.
Euro NCAP postanowiło bowiem przyjrzeć się bezpieczeństwu nie tylko całkowicie nowych na rynku modeli, ale również takich, które są już dostępne w sprzedaży dobrych kilka lat i w tym okresie zostały poddane co najwyżej drobnemu faceliftingowi.
W pierwszej grupie aut, a więc tych, które w ostatnim czasie zadebiutowały na rynku (nowe modele, bądź nowe generacje) pięć gwiazdek zdobyły Hyundai Kona, Kia Stinger, BMW serii 6 oraz Jaguar F-Pace. MG ZS, Dacia Duster i Kia Stonic uzyskały wynik zaledwie trzygwiazdkowy i jedynie Kia podeszła ponownie do testu w bogatszej wersji wyposażeniowej i na tej poprawce otrzymała pięć gwiazdek.
Znacznie gorsze wyniki uzyskały te modele, które na rynku są już obecne od dłuższego czasu, a przeprowadzone w tym czasie modyfikacje z reguły obejmują drobne poprawki stylistyczne oraz ewentualnie zmienione wyposażenie.
Z grupy tej najlepiej wypadła Toyota Yaris, która ten test zaliczyła na piątkę. Również jej mniejszy kuzyn, czyli Toyota Aygo, otrzymała pięć gwiazdek, ale to z opcjonalnym pakietem wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa. W pierwszym podejściu, w podstawowej wersji najmniejsza Toyota otrzymała trzy gwiazdki.
Taką samą liczbą gwiazdek mogą się pochwalić Alfa Romeo Giulietta, Ford C-Max oraz Grand C-Max, Opel Karl oraz DS 3.
Osobny akapit należy poświęcić Fiatowi Punto, który nie otrzymał ani jednej gwiazdki, co jest jednym z najgorszych wyników w dotychczasowej historii testów zderzeniowych Euro NCAP. Mały Fiat fatalnie wypadł w ostatniej testowanej kategorii, czyli systemy bezpieczeństwa. Z ocenianych przez Euro NCAP na wyposażeniu podstawowej wersji Punto znajdziemy jedynie system przypominający o konieczności zapięcia pasów bezpieczeństwa. I choć w pozostałych kategoriach Punto również nie zachwyciło, ale otrzymało na tyle dużo punktów, że otrzymałoby finalne dwie gwiazdki, to brak dostatecznej liczby punktów za systemy bezpieczeństwa sprawił, że Fiat Punto nie otrzymał choćby jednej gwiazdki.
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP - grudzień 2017
Alfa Romeo Giulietta BMW seria 6 Dacia Duster DS 3 Fiat Punto Ford C-Max Ford Grand C-Max Hyundai Kona Jaguar F-Pace Kia Stinger Kia Stonic Kia Stonic MG ZS Opel Karl Toyota Aygo Toyota Aygo Toyota Yaris |
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * |