Euro NCAP przetestowało cztery modele. Dwa miały poprawkę
Euro NCAP co i rusz podnosi poprzeczkę, której pokonanie pozwoli otrzymać pięć gwiazdek za bezpieczeństwo w przeprowadzonych przez tę instytucję testach zderzeniowych. Dlatego w gronie czterech rozbitych modeli tylko dwa (Renault Scenic i Subaru Levorg) otrzymały pięć gwiazdek ze pierwszym podejściem, a dwa pozostałe (Kia Niro i Toyota Hilux) musiały dwukrotnie podchodzić do testów.
Euro NCAP od tego roku przeprowadza testy zderzeniowe na wersjach podstawowych, które nie zawsze są wyposażone na odpowiednim poziomie, jeśli chodzi o elementy wyposażenia, mające zapewnić odpowiedni poziom bezpieczeństwa. Coraz częściej bowiem to właśnie ostatnie kryterium oceniania (obecność systemów bezpieczeństwa) decyduje o końcowej ocenie. Konstrukcja nadwozia większości nowych modeli, jakie trafiają na europejski rynek, jest już na tyle bezpieczna, iż w tym elemencie rzadko zdarzają się jakieś większe wpadki.
I właśnie dwa modele - Kia Niro oraz Toyota Hilux - z przetestowanej grupy czterech aut nie posiadało odpowiedniego wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa, m.in. układów automatycznego hamowania (AEB). W efekcie Kia Niro otrzymała przy pierwszym podejściu cztery gwiazdki, zaś Toyota Hilux zaledwie trzy. Japoński pickup w kategorii "systemy bezpieczeństwa" otrzymał tylko 25 proc. punktów. Z punktowanych przez Euro NCAP elementów wyposażenia wersja podstawowa Hiluxa posiada tylko system przypominający o zapięciu pasów bezpieczeństwa. Nie ma natomiast, nie tylko wspomnianego wcześniej układu AEB, ale również ogranicznika prędkości czy systemu ostrzegającego przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu. Kia Niro była w tym elemencie znacznie lepsza od Hiluxa, uzyskując 59 proc. punktów, ale do pięciu gwiazdek okazało się to za mało.
Oba ponownie przetestowane modele, już tym razem z bogatszym wyposażeniem, okazały się na tyle bezpieczne, iż otrzymały maksymalną liczbę pięciu gwiazdek. Co ciekawe, bogatsza wersja Kii Niro była najlepiej wyposażonym modelem z zakresu bezpieczeństwa ze wszystkich przetestowanych w tej grupie aut.
Drugiej próby do uzyskania wyniku pięciogwiazdkowego nie potrzebowały ani Renault Scenic, który jest już 20. modelem francuskiej marki z pięcioma gwiazdkami, ani Subaru Levorg.
Najwyższy poziom bezpieczeństwa dorosłym pasażerom zapewnia bogatsza odmiana Toyoty Hilux, zaś dzieci najbezpieczniejsze są w Subaru Levorg. W obu jednak kategoriach różnice pomiędzy poszczególnymi modelami nie były zbyt duże. Dosyć niespodziewanie najmniej obrażeń, przynajmniej w teorii, odniesie pieszy, gdyby najechała na niego najcięższa w tym gronie Toyota Hilux.
Szczegółowe wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP
Kia Niro * * * * 83% / 80% / 57% / 59%
Kia Niro * * * * * 91% / 80% / 70% / 81%
Renault Scenic * * * * * 90% / 82% / 67% / 59%
Subaru Levorg * * * * * 92% / 83% / 75% / 68%
Toyota Hilux * * * 85% / 82% / 73% / 25%
Toyota Hilux * * * * * 93% / 82% / 83% / 63%
Kolejno: model, liczba gwiazdek, bezpieczeństwo dorosłych, dzieci, pieszych oraz systemy bezpieczeństwa