Euro NCAP: Nie wybieraj podstawowych wersji Kii
Dziewięć kolejnych modeli zostało poddanych rygorystycznym testom zderzeniowym przez organizację Euro NCAP. Sześć z nich zdało ten swoisty egzamin na piątkę. Były też dwie trójki, jednak zostały one poprawione.
Ford Fiesta, Jeep Compass, Mazda CX-5, Mercedes klasa C Cabrio, Opel Grandland X oraz Renault Koleos - te modele otrzymały maksymalną ocenę pięciu gwiazdek w najnowszej fazie testów zderzeniowych Euro NCAP. Elektryczny Opel Ampera-e uzyskał cztery gwiazdki, zaś dwie Kie - Picanto oraz Rio - zaledwie trzy.
W przypadku obu modeli koreańskiej mark decycujące okazało się wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa, a właściwie prawie całkowity jego brak. Przynajmniej, jeśli chodzi o te elementy, które są punktowane przez Euro NCAP. W podstawowych wersjach wyposażeniowych, które biorą udział w testach zderzeniowych, ani Picanto, ani Rio nie posiadają aktywnego układu hamulcowego, nie wspominając już o funkcji ochrony pieszych, aktywnej maski silnika, systemu ostrzegającego o niezamierzonej zmianie pasa ruchu czy też ogranicznika prędkości. Warto jednak dodać, że w powtórkowych testach zderzeniowych, w których wzięły udział wersje wyposażone w pakiet oferowanych przez danego producenta systemów bezpieczeństwa, Picanto otrzymało cztery gwiazdki, zaś Rio pięć. Co więcej, Kia Rio w kategorii ochrony dorosłych pasażerów otrzymała aż 93%, notując drugi najwyższy wynik spośród wszystkich dziewięciu modeli.
Przyglądając się szczegółowym wynikom crash-testów, można zauważyć, że większe niebezpieczeństwo grozi nam w przypadku zderzenia bocznego. W przypadku np. Jeepa Compass czujniki na manekinach wykazały duży nacisk w okolicy klatki piersiowej, z kolei boczne poduszki powietrzne w kabriolecie Mercedesa nie pokryły całego obszaru, który powinien być przez nie chroniony. I jeszcze Kia Picanto, w którym 10-letnie dziecko było słabo zabezpieczone przed obrażeniami brzucha i klatki piersiowej. Przedstawiciele Euro NCAP podkreślają, że producenci wciąż mają sporo możliwości, by zwiększyć ten poziom bezpieczeństwa.
W przypadku Opla Ampery-e o braku jednej gwiazdki zadecydował przede wszystkim brak systemu przypominającego o konieczności zapięcia pasów przez pasażerów tylnej kanapy.
Najlepszą ochronę dorosłych pasażerów spośród grupy przetestowanych modeli zapewnia Mazda CX-5, z kolei dzieci najbezpieczniejsze są, przynajmniej na podstawie uzyskanych wyników, w Oplu Grandland X. Mazda CX-5 również okazała się najlepsza w kategorii testów zderzeniowych z pieszym, natomiast najwięcej systemów bezpieczeństwa spełniających wymagania Euro NCAP posiada Renault Koleos.
Warto jeszcze dodać, że Ford Fiesta został drugim modelem z segmentu supermini, po Seacie Ibiza, którego podstawowa wersja wyposażeniowa otrzymała pięć gwiazdek.
Ford Fiesta * * * * * 87%/84%/64%/60%
Jeep Compass * * * * * 90%/83%/64%/59%
Kia Picanto * * * 79%/64%/54%/25%
Kia Picanto * * * * 87%/64%/54%/47%
Kia Rio * * * 85%/84%/62%/25%
Kia Rio * * * * * 93%/84%/71%/59%
Mazda CX-5 * * * * * 95%/80%/78%/59%
Mercedes klasa S Cabrio * * * * * 89%/79%/66%/53%
Opel Ampera * * * * 82%/73%/75%/72%
Opel Grandland X * * * * * 84%/87%/63%/60%
Renault Koleos * * * * * 90%/79%/62%/75%
(kolejno: marka/model, liczba gwiazdek, procent uzyskanych punktów za bezpieczeństwo dorosłych, dzieci, pieszych oraz systemy bezpieczeństwa)