Euro NCAP - 14 aut na 15 z pięcioma gwiazdkami
Czy dzisiejsze auta są już tak bardzo bezpieczne, że aż muszą się postarać, aby nie zdobyć 5 gwiazdek, czy też testy Euro NCAP przestały być wyzwaniem dla producentów? Prawda jest chyba po obu stronach. W ostatnich testach udział wzięło aż 15 aut, z których 14 uzyskało najwyższy wynik 5 gwiazdek. Jakie auto wyłamało się z szeregu i co poszło nie tak?
Euro NCAP (European New Car Assessment Program) od lat kreuje bezpieczeństwo aut jeżdżących po naszych drogach. Czy słusznie? Wśród kierowców i specjalistów jest wielu przeciwników testów Euro NCAP. Sceptycy twierdzą, że dzisiejsze auta są produkowane nie po to, by być naprawdę bezpiecznymi, tylko po to, by jak najlepiej zdać testy bezpieczeństwa.
Niestety dużo w tym prawdy. Nie zawsze 5 gwiazdek Euro NCAP oznacza, że auto jest idealnie bezpieczne. Jeśli jednak wziąć pod uwagę moc marketingową, 5 gwiazdek potrafi zdziałać cuda - tuż po testach zostaliśmy zasypani chwalebnymi informacjami na temat 5 gwiazdek konkretnego modelu. Przy czterech gwiazdkach nie ma się czym chwalić, zaś 3 gwiazdki to powód do wstydu.
Takim rodzynkiem, który wyłamał się z szeregu pięciogwiazdkowych modeli była Dacia Lodgy, która uzyskała wynik 3 gwiazdek. No cóż, oferowanie taniego auta musiało wiązać się z wieloma ustępstwami. Euro NCAP nie spodobało się, że w Dacii pominięto w standardzie między innymi elektroniczną kontrolę trakcji (ESC) oferując ją, jako wyposażenie dodatkowe.
Jakby tego było mało, zdaniem Euro NCAP Dacia Lodgy bardzo słabo chroni pieszego podczas potrącenia, słaba jest również ochrona dzieci, a przecież to typowo rodzinne auto. Z pewnością 3 gwiazdki, co jest obecnie wynikiem bardzo słabym, nie przysporzy popularności, zaś Dacia jak najszybciej będzie chciała zapomnieć o tym nieciekawym incydencie.
"Dacia Lodgy jest budżetowym, niedrogim autem, więc klienci mogą zaakceptować kompromisy związane z komfortem i osiągami, ale nie z bezpieczeństwem." - powiedzieli przedstawiciele Euro NCAP. W sumie, wypada się z nimi zgodzić.
Po drugiej strony barykady stoją "bohaterowie" z pięcioma gwiazdkami: Fiat 500L, Ford Fiesta, Ford Kuga, Hyundai Santa Fe, Mercedes-Benz Klasy A, Mitsubishi Outlander, Opel Mokka, Seat Leon, Skoda Rapid oraz jej bliźniak, Seat Toledo, Subaru Forester, nowy Land Rover Range Rover, Volvo V60 Plug-In Hybrid oraz nowy Volkswagen Golf 7.
Poniżej przedstawiamy Wam szczegółową grafikę przedstawiającą wyniki procentowe poszczególnych modeli. Co prawda wyniki testów Euro NCAP nie są jedynym wyznacznikiem bezpieczeństwa, ale nie należy ich również całkowicie ignorować szczególnie wtedy, gdy wynik jest zastanawiająco niski. Swoją drogą ciekawe jaki wynik osiągnąłby model, który byłby projektowany pod kątem prawdziwego bezpieczeństwa, a nie tylko testu Euro NCAP.