Espace IV : nowe wcielenie Espace’a
Espace, wprowadzony do sprzedaży w 1984 roku i wyprodukowany w ilości ponad 870 tys. sztuk we współpracy z firmą Matra Automobile, już w momencie pojawienia się na rynku uosabiał nowe podejście do samochodu.
<strong>
Espace, wprowadzony do sprzedaży w 1984 roku i wyprodukowany w ilości ponad 870 tys. sztuk we współpracy z firmą Matra Automobile, już w momencie pojawienia się na rynku uosabiał nowe podejście do samochodu. Trzy pierwsze generacje Espace’a nieprzerwanie utrzymały się na pozycji lidera w europejskim segmencie dużych pojazdów jednobryłowych. Espace IV posuwa się dziś jeszcze dalej oferując wysokiej klasy wyposażenie i większą modułowość funkcji oraz niezrównany komfort. Espace IV czerpie z know-how, którego przykładem może być Vel Satis, proponując nowe połączenie zalet wana z przyjemnością jazdy typową dla limuzyny. Jeszcze większemu zakresowi modularności, możliwości indywidualnych regulacji, zapewniających wyższy komfort, wyśrubowanemu poziomowi bezpieczeństwa nie uznający żadnych kompromisów i starannie opracowanej ergonomii miejsca kierowcy towarzyszą najmocniejsze w tej kategorii silniki. Espace IV wyznacza nowy etap sygnowany przez Renault w segmencie S po Avantime’ie i Vel Satisie.
Cel : 450.000 Espace’ów IV
</strong>
Espace stanowi 5,1% całego segmentu S (1.159.271 sztuk w 2001) w Europie Zachodniej z uwzględnieniem wszystkich marek i wszystkich wersji nadwoziowych. Dzięki sprzedaży 59.322 egzemplarzy w ubiegłym roku Espace zdobył 18,5 % udziału w segmencie wanów klasy S umacniając zajmowaną pozycję lidera.
Począwszy od 2003 roku – pierwszego pełnego roku po wprowadzeniu nowego modelu – Renault ma zamiar zdobyć 20% udziału w europejskim rynku wanów klasy S. Celem jest sprzedaż 450.000 sztuk Espace’a IV do roku 2009. 66% klientów Espace’a posiadało już wcześniej Espace’a, a udział samochodów jednobryłowych w europejskim segmencie S wzrósł z 16% w 1995 do 27,7% w 2001 roku.
Bardziej męski design
Espace IV nawiązuje do nowej tożsamości i stylistyki marki. Mocniejsza osobowość, 16-18-calowe koła harmonijnie wpisujące się w linię pojazdu, szeroki rozstaw kół i wyrazista bryła boków sugerują dynamikę i stabilność. Eleganckie i stonowane wnętrze Espace’a IV szuka inspiracji w nowoczesnych projektach mebli i architekturze. Innowacje, choć wszechobecne nigdy nie są ostentacyjne. Widoczna wysoka jakość w oczywisty sposób nawiązuje do świata luksusowych samochodów.
Przyjęte rozwiązanie tyłu pojazdu zapewnia więcej miejsca pasażerom siedzącym w ostatnim rzędzie. Będą mogli oni cieszyć się wyraźnie większą szerokością nad podłokietnikami i wysokością wewnętrzną. Podobnie jak w poprzedniej generacji Renault proponuje 2 wersje: Espace’a IV i Grand Espace’a IV. Grand Espace IV, dłuższy o 20 cm posiada większą długość użytkową wnętrza oraz bagażnik o pojemności 456 l w wersji 7-miejscowej oraz ponad 3000 l w konfiguracji 2-miejscowej.
Wszystkie zalety samochodu jednobryłowego...
Pełna modularność i komfort dostosowany do indywidualnych potrzeb
Wprowadzając w 1984 roku jednobryłową konstrukcję pojazdu firmy Matra Automobile i Renault zrewolucjonizowały koncepcję komfortu wewnętrznego oferując oprócz klasycznych zalet limuzyny modularne, przyjazne i pełne światła wnętrze. Espace, będący dzięki płaskiej podłodze pierwszym modułowym pojazdem jednobryłowym oferuje dużą ilość kombinacji i może pomieścić od 2 do 7 siedzeń.
W Espace’ie IV dużą uwagę zwrócono na komfort poszczególnych pasażerów. Zapewniono możliwość zmiany aranżacji wnętrza oraz dostosowania komfortu termicznego do indywidualnych potrzeb użytkowników. Zarówno z przodu jak i z tyłu nawiewy powietrza z regulacją siły nawiewu doprowadzają powietrze do tylnych rzędów, na wysokości stóp i w górnej części kabiny. Poza automatyczną klimatyzacją sterowaną na pomocą niezależnych przycisków umieszczonych po prawej i lewej stronie na przednich drzwiach, na tylnych drzwiach znajdują się panele umożliwiające regulację siły nawiewu w drugim i trzecim rzędzie.
Starannie dopracowano również we wszystkich wersjach komfort indywidualnych, tylnych foteli, identycznych na wszystkich miejscach. Posiadają one bardziej kubełkowaty kształt i wbudowany 3-punktowy pas bezpieczeństwa. Można je przesuwać po długich szynach umieszczonych na całej długości kabiny już w podstawowej wersji. Ułatwiono również dostęp do tylnego rzędu dzięki powiększeniu o 30% dojścia do znajdujących się w głębi auta siedzeń.
W Espace’ie IV każdy pasażer dysponuje swoim własnym schowkiem, także w 3-cim rzędzie. W desce rozdzielczej pomieszczono nawet drugi schowek po stronie pasażera oraz dwie kieszenie w górnej jej części.
Trójwymiarowy, panoramiczny widok
Espace IV posiada wyjątkowo świetliste wnętrze, dzięki największemu otwieranemu dachowi ze szkła, oferowanemu obecnie na rynku samochodowym, o powierzchni 2,16 m2. Ogromna szyba przednia oraz większa, sięgająca aż do świateł pionowa szyba tylna, zapewniają trójwymiarowy, panoramiczny widok. Łączna powierzchnia szyb została zwiększona o 25% do 7,42 m2 i należy do największych w segmencie.
... w połączeniu z zaletami limuzyny
Doskonałe zalety dynamiczne
Dzięki zastosowaniu takiego samego zawieszenia przedniego jak w Lagunie i Vel Satis’ie, zmniejszającego znoszenie na zakrętach w stosunku do Espace’a III oraz całkowicie nowego zawieszenia tylnego, zmniejszono wyczuwaną niekiedy za kierownicą vanów tendencję do podsterowności. Samochód reaguje precyzyjniej, zgodnie z zamiarem kierowcy.
Espace IV posiada 16, 17 lub nawet 18-calowe koła i jest wyposażony w system wspomagania nagłego hamowania oraz system dynamicznej kontroli toru jazdy ESP z funkcją kontroli podsterowności. System ten pozwala na przywrócenie właściwego toru jazdy dzięki jednoczesnemu wyhamowaniu dwóch kół i zmniejszeniu momentu obrotowego silnika.
Identyczny poziom zabezpieczenia wszystkich użytkowników
Niezależnie od wersji Espace IV zapewnia identyczny, wysoki poziom bezpieczeństwa wszystkim użytkownikom, niezależnie od miejsca na którym siedzą. Są oni zabezpieczeni przez 8 poduszek powietrznych, w tym poduszki chroniące klatkę piersiową pasażerów siedzących w drugim rzędzie, co jest niespotykanym w samochodach jednobryłowych rozwiązaniem. Miejsce pasażera siedzącego z przodu zostało wyposażone tak jak poprzednio miejsce kierowcy w podwójne napinacze (pasa biodrowego i przy klamrze). W przypadku zderzenia chronią one przed uderzeniem w deskę rozdzielczą. Tylne fotele, wyposażone w 3-punktowy wbudowany pas, posiadają ponadto wyprofilowaną wkładkę zapobiegającą nurkowaniu, umieszczoną w siedzeniu.
Podobnie jak Laguna i Vel Satis, Espace IV posiada system wspomagania nagłego hamowania oraz ABS, co pozwala na skrócenie drogi hamowania. Ponadto system kontroli ciśnienia w oponach potrafi wykrywać powolny spadek ciśnienia w oponie..
Sześć silników w tym dwie jednostki V6 : benzynowa i wysokoprężna
Espace IV oferuje klientom 6 jednostek napędowych. Jest również jedynym samochodem jednobryłowym oferującym wybór dwóch jednostek 6-cylindrowych. Silnik 3,5 V6 24V, rozwijający moc 245 KM i moment obrotowy 330 Nm przy 3600 obr/min jest najmocniejszą jednostką napędową w segmencie. Natomiast silnik turbo Diesel 3.0 dCI osiągający moc 180 KM (w Belgii jest również proponowana wersja 165-konna) i moment obrotowy 350 Nm od 1800 obr/min, nie ma swojego odpowiednika w tej klasie.
Niezwykle elastycznie pracujące i charakteryzujące się wysokimi osiągami silniki turbo Diesel 2.2 dCi 16V z wtryskiem bezpośrednim Common Rail (moment obrotowy 320 Nm przy 1 750 obr/min i moc 150 KM przy 4 000 obr/min) i 2.0 16V turbo (moment obrotowy 250 Nm w przedziale 2 000 - 4 250 obr/min przy mocy 165 KM przy 5 000 obr/min) przyczyniają się do podniesienia klasy Espace’a IV. Uzupełnieniem tej najszerszej w segmencie gamy są dwie jednostki 4-cylindrowe : 2.0 16V (moment obrotowy 191 Nm od 3 750 obr/min i 140 KM) oraz 1.9 dCi (moment obrotowy 270 Nm w przedziale 1 750 - 2 750 obr/min oraz 117 lub 120 KM w zależności od kraju).
W zależności od jednostki napędowej dostępne są ponadto dwie skrzynie biegów : 6-biegowa skrzynia mechaniczna lub 5-przełożeniowa skrzynia automatyczna Proactive, sterowana impulsowo.
Wrażenia z jazdy jak w limuzynie
Aby uzyskać wrażenia z jazdy zbliżone do odczuwanych w limuzynie konstruktorzy Renault zmienili ergonomię miejsca kierowcy, a po pierwsze ustawienie ciała kierowcy. Przednie siedzenia mają bardziej kubełkowaty kształt, są większe i posiadają wyższe, grubsze i szersze oparcia. Zapewniają lepsze podparcie boczne i większy komfort dzięki o 10 mm głębszemu siedzeniu, które ma obecnie 345 mm.
Regulacja siedzeń (wzdłużna, wysokości siedzenia, podparcia lędźwiowego i kąta pochylenia oparcia) w połączeniu z możliwością regulacji kierownicy (głębokości i wysokości) pozwalają każdemu kierowcy znaleźć idealną pozycję do jazdy. Espace IV posiada również bardziej pionowo ustawioną kierownicę, podwyższoną o 40 mm dźwignię zmiany biegów, zmniejszono również odległość pomiędzy siedzeniem przednich foteli a podłogą (z 390 do 360 mm).
W Espace’ie IV, mocno zainspirowanym Vel Satis’em, pojawiają się również technologie z segmentu S, wykorzystane w niespotykanym w tej klasie wyposażeniu jak automatyczny hamulec postojowy. Espace IV jest wyposażony w bi-ksenonowe reflektory, spełniające funkcję świateł mijania i drogowych i dające jeszcze mocniejsze światło. Wśród elementów wyposażenie oferowanych w Espace’ie IV znajduje się również system nawigacji i informacji o ruchu drogowym Carminat Navigation Informée z chowanym ekranem, system wspomagania parkowania, czy klapka wlewu paliwa z wbudowanym korkiem.
Karta Renault pozwala nie tylko na otwarcie i zamknięcie drzwi, ale również na rozruch Espace’a IV. Obecnie nie ma jednak konieczności wprowadzania jej do czytnika : zostaje ona automatyczne rozpoznana gdy tylko znajdzie się we wnętrzu pojazdu. Jest to wybitnie luksusowe wyposażenie.
<strong>Źródło: Renault Polska</strong>