Elektryki na buspasy. Na początek jedno miasto
Kiedyś popularne było hasło "Tiry na tory", choć nie przyniosło ono oczekiwanych skutków. Dziś popularny może stać się slogan "Elektryki na buspasy" – Łódź jest pierwszym polskim miastem, które oznakuje buspasy znakami samochodów elektrycznych, a Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych będzie namawiać kolejne samorządy do takiej promocji transportu zeroemisyjnego.
Dziś w Łodzi na pierwszych ulicach naniesione zostało oznakowanie poziome buspasów, które zawiera piktogram samochodu elektrycznego i skrót EV.
– Jako pierwsze miasto w Polsce oznaczamy w ten sposób buspasy, dzięki czemu wszyscy mieszkańcy zyskają świadomość, że auta elektryczne mogą poruszać się tymi specjalnie wyznaczonymi pasami. To bardzo duże udogodnienie, które pozwala przejechać przez miasto, zwłaszcza w godzinach szczytu, nie stojąc w korkach. Cieszę się, że Łódź wyznacza trendy w zakresie ekologii w aglomeracjach – powiedział Adam Wieczorek, wiceprezydent Łodzi.
System identyfikacji wizualnej elektromobilności w Polsce, w tym propozycje znaków poziomych i pionowych, przygotowało Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, największa w Polsce organizacja branżowa, integrująca firmy i organizacje związane z rynkiem zeroemisyjnego transportu.
Za oznakowaniem łódzkich ulic pójdą jednak dalsze działania w zakresie elektromobilności. Miejskie instytucje będą sucesywnie wyposażane w pojazdy z napędem elektrycznym. Łódzki Zakład Wodociągów i Kanalizacji już testuje pojazdy zero- i niskoemisyjne. Do połowy przyszłej dekady połowa floty ZWiK planuje wymienić ok. 30% swojej floty pojazdy na samochody z napędem elektrycznym. Pierwsze 10 niskoemisyjnych aut spółka planuje kupić już w przyszłym roku.
– Z uwagi na brak kompleksowych rozwiązań prawnych i w większości zamknięty katalog znaków, wprowadzenie szeregu oznaczeń umożliwiających stworzenie systemu informacji dla użytkowników pojazdów elektrycznych w Polsce, jest utrudnione. Dlatego opracowaliśmy gotowe przykłady rozwiązań graficznych, mogące posłużyć jako narzędzie do stworzenia takiego systemu w ramach nowelizacji odpowiednich przepisów. Liczymy, że nasza propozycja otworzy dyskusję na temat konieczności uregulowania tej ważnej dla rozwoju rynku kwestii – dodał Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.