Elektryczny ZD D2S debiutuje na polskim rynku. A co to właściwie za samochód?
Trochę tak niepostrzeżenie, podczas odbywających się w Warszawie targów Fleet Market, zadebiutowały na polskim rynku marka ZD, jej pierwszy elektryczny model D2S, a także spółka Electric Vehicles Poland, która jest oficjalnym i jedynym importerem oraz dealerem aut tej marki. ZD D2S to piąty najpopularniejszy samochód z napędem elektrycznym minionego roku.
ZD D2S należy do segmentu tzw. mikrosamochodów, o czym świadczą zarówno jego wymiary zewnętrzne, jak i moc oraz rozwijane prędkości. Model ten mierzy 2763 mm długości, 1539 mm szerokości i 1524 mm wysokości, a jego rozstaw osi wynosi 1765 mm. We wnętrzu zmieszczą się dwie osoby, ale za to, jak na takie mało auto, ma on całkiem spory bagażnik o pojemności 274 l.
We wnętrzu absolutnie nie mamy poczucia, że siedzimy w jakimś budżetowym aucie. Nastrój ten zapewniają m.in. skórzana tapicerka, jak i wyposażenie, w którym znajdziemy np. układ mutlimedialny z 9-calowym ekranem i nawigacją, łącznością Bluetooth czy też hotspotem Wi-Fi. Manewrowanie, które samo w sobie nie powinno być trudne ze względu na zewnętrzne wymiary nadwozia (promień skrętu wynosi 4 m), ułatwia dodatkowo kamera cofania.
Za napęd modelu ZD D2S odpowiada synchroniczny silnik elektryczny o mocy znamionowej 20 KM i mocy szczytowej 41 KM oraz maksymalnym momencie obrotowym 90 Nm. Nie znamy jego czasu rozpędzenia się do 100 km/h, gdyż auto takiej prędkości nie osiąga. Jego prędkość maksymalna to 85 km/h.
Zespół baterii o pojemności 18 kWh zapewnia zasięg 257 km wg norm NEDC, choć sam producent określa go na ok. 200 km. Naładowanie baterii do pełna przy użyciu np. domowego gniazdka potrwa ok. 11 godzin (całkowicie rozładowanych baterii), ale już przy użyciu ładowarki o mocy 3,7 kW naładowanie baterii od 20 do 80% zajmie ok. 4 godzin.
Wracając jeszcze do samej marki i modeu. ZD D2S jest produkowany w Chinach, w fabryce Zhidou należącej do koncernu Geely. Z ubiegłoroczną sprzedażą na poziomie 42 342 egzemplarzy model ten uplasował się na piątym miejscu listy najpopularniejszych samochodów elektrycznych na świecie.
Na polskim rynku za sprzedaż modelu ZD D2S odpowiedzialna będzie spółka Electric Vehicles Poland, która uruchomiła pierwsze punkty sprzedaży samochodów ZD w Krakowie oraz Warszawie. W pierwszych miesiącach przyszłego roku sieć sprzedaży zostanie rozszerzona o kilka kolejnych większych miast Polski.
EVP przygotowała również ofertę wynajmu tego modeli ZD. Całkowity koszt wynajmu D2S, przy umowie czteroletniej, wyniesie 1200 zł netto miesięcznie. Przy średnim miesięcznym przebiegu na poziomie 2000 km koszt jazdy (ładowanie po stawkach taryfy nocnej G12) wynosi niespełna 75 złotych netto miesięcznie, czyli ok. 900 zł rocznie (koszt przejechania 100 km to ok. 3,70 zł). Korzystanie w tym samym okresie z samochodu spalinowego, zużywającego podczas jazdy w mieście 9 l/100 km oznacza dziesięciokrotnie wyższy koszt jazdy. Dodatkowe oszczędności z użytkowania tego elektrycznego mikrosamochodu może zapewnić bezpłatne parkowanie w strefach płatnych dla samochodów spalinowych. Ponadto modelem tym będzie można poruszać się buspasami.